Waarom Push een goede toevoeging is aan je e-mailmarketing

Geschreven door Ferry Willeijns

Je wilt als marketeer je klant zo goed en snel mogelijk bereiken met je boodschap. E-mail is zeer effectief om je boodschap over te brengen, maar je klant checkt natuurlijk niet 24/7 zijn mailbox. Daarom hebben we nu iets nieuws om  jouw boodschap zo snel mogelijk de wereld in te brengen: Push Notifications! Een kanaal wat je uitstekend naast e-mail kunt gebruiken. Het versterkt elkaar juist! In deze blog leg ik uit waarom je Push zo’n goede toevoeging is aan je e-mailmarketing.

E-mail en Push zijn complementair

Voor zowel e-mail als Push Notifications geldt dat je een opt-in moet hebben van je doelgroep om met ze te mogen communiceren. Mensen met een opt-in voor jouw merk zijn hierdoor erg waardevol: het zijn gemotiveerde fans die meer van jouw merk willen weten en op de hoogte gehouden willen worden.

Beide kanalen hebben hun eigen sterke kenmerken. Zo is een Push Notification krachtig op momenten dat urgentie belangrijk is. Met Push Notifications stuur je korte, tijdgevoelige berichten om direct de aandacht van je doelgroep te trekken. E-mail is daarentegen een sterk kanaal als je de consument wilt inspireren of informeren. Met e-mail verstuur je rijke content, kun je beeld met tekst combineren en heb je de mogelijkheid om dieper op het onderwerp in te gaan.

Laten we als voorbeeld zeggen dat je je een kortingsactie hebt. Met Push vertel je dat die actie nú ingaat, met e-mail vertel je op welke producten de korting geldig is en inspireer je ze de producten te kopen. Na een aankoop willen klanten de orderbevestiging per mail ontvangen, bijvoorbeeld om te bewaren voor hun administratie. Een update over de verzending is echter weer handig via Push Notifications.

Elk kanaal heeft z’n eigen doel, maar als je ze strategisch naast elkaar inzet, kunnen ze elkaar enorm versterken!

Laat campagnes op zichzelf staan

Als je zowel e-mail als Push Notifications gaat gebruiken, is het belangrijk dat je de campagnes op zichzelf laat staan. Als een consument bijvoorbeeld wel is ingeschreven voor de nieuwsbrief, maar geen opt-in op Push Notifications heeft, moet hij nog wel de e-mails kunnen begrijpen zonder dat hij een Push Notification heeft ontvangen. Ga er daarom vanuit dat jouw doelgroep zich niet voor beide kanalen heeft ingeschreven, zodat ze niet de context van het ene kanaal nodig hebben om het bericht in het andere kanaal te begrijpen.

Gebruik de best practices van zowel e-mail als Push Notifications

Het zijn twee verschillende kanalen en werken ook beide op en andere manier. Zo hebben beide kanalen hun eigen verzendmoment waarop ze de beste open rate behalen en hebben ze elk hun eigen optimale frequentie om een bericht te versturen.

Bekijk goed per kanaal wat het beste werkt voor dát kanaal voor jouw merk en gebruik deze learnings om je campagnes te optimaliseren.

Zorg voor consistentie in content

Als een onderwerpregel voor e-mail in een A/B test de beste open rate geeft behaald, wil dat niet zeggen dat je diezelfde copy moet gebruiken voor een Push Notifications. Met een paar kleine aanpassingen kan het wel geschikt zijn voor Push Notifications. Zorg er wel voor dat je de consistentie bewaard en gebruik niet compleet verschillende copy voor dezelfde boodschap.

Nieuw in Clang: Push Notifications

Je kunt nu, naast e-mail, SMS, Facebook Lead Ads, Facebook Audience, print en landingspagina’s, ook Push Notifications versturen met Clang! Dit zorgt ervoor dat je jouw kanalen nóg beter op elkaar kunt afstemmen. Heeft je doelgroep een belangrijke e-mail niet geopend? Stuur een Push Notification. Heb je een nieuw product binnen? Stuur een Push Notification. Laat de klant dat product vervolgens in de winkelwagen staan? Stuur een Abandoned Shopping Cart Mailing. Met Clang verzamel je alle data op één plek. Je kunt hierdoor (potentiële) klanten bereiken met gepersonaliseerde campagnes die gebaseerd zijn op hun eigen gedrag. Zo verstuur je de juiste boodschap, op het juiste moment, naar de juiste doelgroep, via het juiste kanaal. Door het gebruik van deze verschillende kanalen, verhoog je de engagement van jouw klant met jouw merk.

Push Notifications inzetten

Wil jij aan de slag met Push Notifications? Neem dan deze stappen:

  1. Stap 1: Activeer Push notifications in de Clang Store
  2. Stap 2: Implementeer SDK in je app
  3. Stap 3: Selecteer target groep
  4. Stap 4: Verstuur via Campagne trigger

Meer weten over Push Notifications in Clang? Je leest het hier.

Wil jij ook Push Notifications inzetten voor jouw merk? Of wil je meer informatie over hoe je dit doet? We helpen je graag!
Neem contact op

Geen blog meer missen?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

  • Door je in te schrijven voor onze nieuwsbrief, ga je akkoord met het Privacy Statement van e-Village en kunnen je gegevens worden gebruikt voor marketingdoeleinden. Je kunt je hiervoor op elk moment afmelden.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Bekend van: