Home Blog Verslag Litmus Live London 2019

Deel dit artikel

Litmus Live London 2019

Verslag Litmus Live London 2019

Geschreven door Karien Doodkorte / 5 september 2019 / Innovatie / Content

20 augustus waren wij aanwezig bij Litmus Live London en hebben wij onze kennis weer een beetje bijgespijkerd. Zoals je van ons gewend bent delen wij onze e-mailmarketingkennis graag met je. Daarom hebben we in dit blog de highlights van Litmus Live London 2019 voor je samengevat!

Using Emotional Intelligence to Achieve Email Marketing Zen

Kait Creamer, Scaled Agile

Kait Creamer van Scaled Agile beet het spits af met haar presentatie over emotionele intelligentie (EQ). Niet iedereen heeft dezelfde kennis en vaardigheden, wat gemakkelijk misverstanden op kan leveren. Die leuke onderwerpsregel die je bedacht hebt, kan gemakkelijk de plank misslaan bij iemand die niet jouw insider knowledge heeft. Als E-mail Marketeer is het jouw taak om te luisteren naar wat de klant écht wilt. Verplaats je in de klant en in hoe die jouw boodschap zou kunnen interpreteren. En bovenal:

''Offer value first''

Gebruik geen trucjes om in de inbox te komen, maar zorg ervoor dat je luistert naar de klant, dat je personaliseert en dat de content aansluit bij iemands interesses. Op die manier creëer je pas echt waarde voor de klant.

How do you foster innovation in email design?

Mark Robbins, Salesforce

Er zijn verschillende manieren om innovatie aan te pakken. Uiteindelijk moet je doen wat het best bij jou past, maar enkele strategieën die je kunt toepassen zijn:

The Childlike approach

Hierbij haal je dingen uit elkaar en ga je er een beetje mee spelen zonder dat je een specifiek einddoel voor ogen hebt. Het doel is om jouw nieuwschierigheid aan te wakkeren en om inspiratie op te doen.

The student approach

Deze manier van innoveren is veel doelgerichter. Bij deze benadering heb je wel een specifiek doel voor ogen en ga je onderzoek doen hoe je het kunt bereiken. Praat met experts (niemand kan het alleen). Ga erin met het idee dat je nog lang niet alles weet en stel vragen.

Bare bones innovation

Start from scratch. Zet een basis neer en breng vanuit daar verbeteringen aan.

Welke manier van innoveren je ook het best ligt, het kan moeilijk zijn om er genoeg tijd voor te krijgen binnen jouw bedrijf. Zorg daarom dat het een standaard onderdeel van je organisatie wordt. Neem het mee in een sprint, organiseer een innovatiedag, ga ermee aan de slag als je vast zit. Of doe het voor je eigen persoonlijke ontwikkeling in je eigen tijd. Door innovatieve ideeën ook daadwerkelijk te testen bewijs je het nut en de potentie ervan. Tot slot is het belangrijk om te accepteren dat je op een zeker moment gefrustreerd gaat raken; dat hoort erbij. Laat je niet ontmoedigen als je vast zit, maar start een nieuw project en blijf innoveren!

Big, Bold, and Trending: Visual Design Techniques to Ignite the Inbox

Lily Worth, Litmus

Lily Worth gaf een presentatie over designtechnieken om je mail eruit te laten springen. De hotste trends van het moment zijn:

  • Felle kleuren en gradients: Deze eisen de aandacht op, kunnen de nadruk leggen op de belangrijkste boodschap en gradients kunnen diepte toevoegen aan de mail.

  • Off grid and abstract: Door af te wijken van de standaard blokken boven elkaar trek je aandacht en houd je het voor de ontvanger interessant.

  • Custom illustrations: Deze kunnen merkwaarden tot leven brengen. Ze kunnen ingezet worden om abstracte concepten en complexe processen te ondersteunen. Daarnaast kunnen ze engagement versterken (40% meer engagement t.o.v. andere visualisaties).

  • Animatie

  • Bold Typografie

Toekomstige trends zijn:

  • Retro

  • Personalised customer experiences

  • Simplification

Onthoud bij het toepassen van deze technieken: “minimalism encourages action”.

Using Email Analytics to Optimize Deliverability and Engagement

Jessica Hill, SparkPost

Jessica Hill had het over hoe je deliverability en engagement kunt verhogen door de relevante e-mailresultaten te analyseren en te zorgen dat je een goede Email Health Score hebt. De belangrijkste take-away:

‘’Door device specifieke issues op te lossen kun je deliverability en engagement verhogen.’’

Zie je dat jouw mail slecht scoort op een bepaald device? Onderzoek dan wat er op dat device niet goed gaat en los dat op om de deliverability en engagement te verhogen.

Creating Inspiring, Interactive, and Immersive Master Templates

Jay Oram, Action Rocket

Interactiviteit integreren in je mails kan op diversen manieren. Interactiviteit kan in de kleine dingen zitten, zoals een hover effect over buttons of in grotere elementen.

Op basis van checkboxes of radiobuttons in combinatie met CSS is het mogelijk om interactieve elementen als een carousel, image slider of bijvoorbeeld een tap to reveal toe te voegen en jouw mail voor ontvangers leuker en interessanter te maken.

Accessibility by Design: Creating an Accessible Email Design System

Paul Airy, Beyond the Envelop

Omdat accessibility belangrijk is, heeft Paul Airy een systeem opgezet om altijd de ideale lijnlengte van tekst te behouden. Hierbij heeft hij de content als uitgangspunt genomen en daar de (maximale) breedte van zijn containers op gebaseerd. Door te zorgen voor de optimale lengte is tekst beter leesbaar en door de breedte van zijn containers daarop te baseren blijft de tekst voor iedereen goed leesbaar, ook als de mail geschaald wordt of op mobiel wordt weergegeven.

Scroll omhoog