Home Blog Verslag Inspiratiesessie ‘Trends 2018 en leadgeneration’

Verslag Inspiratiesessie ‘Trends 2018 en leadgeneration’

Geschreven door Femke van Zelst / 13 april 2018 / Content

Dinsdag 10 april stond bij e-Village in het teken van de halfjaarlijkse inspiratiesessie. Dit keer met het thema ‘Trends 2018 en leadgeneration’. Ruim 75 klanten en relaties kwamen naar het kantoor van e-Village voor de presentaties van Marieke Miltenburg van Jacobs Douwe Egberts Professional, Wilbert Heinen van e-Village, Johan Veenema van Greetz en Stephan van Maris van e-Village. Hieronder lees je het verslag van deze succesvolle dag.

Sjuul van der Leeuw trapte af met zijn introductie. De afgelopen maanden is er een hoop gebeurd binnen e-Village. We blijven maar door ontwikkelen en we hebben twee nieuwe partners, ITG en Netexpo, en diverse nieuwe klanten mogen verwelkomen, waaronder Body & Fit, Duinrell, Jac Hensen, AllSecur, KWF, Rijk Zwaan en SelektHuis.

Efficiënt leadverwerkingsproces met Clang

Jacobs Douwe Egberts Professional is de zakelijke tak van Jacobs Douwe Egberts en focust zich dan ook alleen op B2B. JDE Professional biedt haar klanten verschillende oplossingen: van koffiemachines tot koffiecafés. Marieke Miltenburg, Online Marketeer bij Jacobs Douwe Egberts Professional, gaf een presentatie over hun hoe zij met Clang hun leadverwerkingsproces hebben verbeterd. Het werven van leads doen zij via SEA, hun eigen platform, de webshop, affiliate, e-tailers en Facebook. Bij het oude handmatige proces werd elke lead handmatig in een e-mail gezet en doorgestuurd naar de afdeling Tele Sales. Dit kostte veel tijd en was foutgevoelig, hierdoor werden klanten niet snel genoeg of zelfs helemaal niet teruggebeld. Met het nieuwe proces, dat is ingericht in Clang, gaat het veel efficiënter. Iedere afgekeurde lead komt via de e-mail binnen bij de afdeling eBusiness. Hier wordt de reden van afkeuring bepaald. Door het nieuwe proces is het percentage lost leads teruggebracht naar 0%.

E-maildesigntrends en -ontwikkelingen

Wilbert Heinen, Campaign Designer bij e-Village en gespecialiseerd in e-maildesign en e-maildevelopment, nam de aanwezigen mee in de e-mailtrends voor 2018. Zo sprak hij onder andere over off-grid en broken grid design. Wat er ook steeds meer gedaan wordt, is het versturen van kortere e-mails met één duidelijke call to action. Uit onderzoek blijkt dat dergelijke e-mails een hogere conversie hebben. Kortere e-mails kunnen goed ingezet worden bij promotie van een nieuw product, abandoned cart e-mail of dagdeals.

Image-based e-mails domineren het promotionele e-maillandschap omdat ze over het algemeen als veel effectiever worden ervaren. Toch zijn text-based e-mails in opkomst en dan met name bij start-ups, welkomstprocessen en nazorge-mails. Text-based e-mails bevatten meer tekst dan afbeeldingen. Er zijn studies die aantonen dat dit type e-mails over het algemeen beter scoren qua opens en click through rates, maar dat is natuurlijk situatieafhankelijk. De reden die hiervoor wordt gegeven is dat de ontvangers dergelijke e-mails meer waarderen. De ontvangers krijgen exact wat ze nodig hebben, op een simpele en meer persoonlijke manier, zonder het gevoel te hebben een marketinge-mail te hebben ontvangen. Text-based e-mails hebben een aantal voordelen.

  • Afbeeldingen

  • Kleuren

  • Styling

  • Hyperlinks/buttons

  • Interactiviteit

  • Trackingmogelijkheden

  • Meer urgent

Echter is het niet slim om voor het één of het ander te kiezen. Het is belangrijk om een goede mix tussen beide types aan te brengen. Dit zorgt namelijk aan de ene kant voor een consistente merkbeleving en aan de andere kant voor een gevoel van persoonlijke aandacht voor text-based e-mails.

Verder sprak Wilbert over AMP (Accelatated Mobile Pages), een open source project van Google. Met AMP voor e-mail is het mogelijk om interactieve ervaringen binnen e-mail aan te bieden aan je ontvangers. Google wil door het ondersteunen van dynamische content en interactiviteit de huidige e-mailervaring verbeteren en moderniseren en daarnaast ook veiligheid garanderen. Met AMP voor e-mail is ook het updaten van tekst mogelijk. Zo kun je er bijvoorbeeld voor zorgen dat je prijzen altijd up-to-date worden weergegeven in je e-mail, maar ook formulieren invullen en verzenden en door content browsen binnen e-mail behoort tot de mogelijkheden. Op dit moment is AMP voor e-mail alleen nog beschikbaar via de Gmail Developer Preview. Later dit jaar zal het breder beschikbaar komen in de verschillende Gmail-omgevingen.

Meer interactiviteit in de nieuwe e-mailtemplate

Greetz is in 2008 opgericht al eerste onlinewensenkaartservice in Nederland. Met producten als bloemen, ballonnen, chocolade en wijn, meer dan 2 miljoen klanten en een sterk merk is Greetz inmiddels uitgegroeid tot hét online platform voor persoonlijke verrassingen. Greetz wil in hun e-mailcommunicatie vooroplopen en hun klanten inspireren met mooie content. Daarom hebben zij een nieuw e-mailtemplate gecreëerd met diverse interactieve objecten. Bij het design van de nieuwe template hebben zij ‘mobile first’ in acht genomen. Uit onderzoek bleek namelijk dat de meeste ontvangers van Greetz e-mail op mobiel openen. Johan Veenema van Greetz nam de bezoekers mee in het hele proces.

Samen met e-Village is Greetz gaan kijken naar welke nieuwe componenten zij in hun mailings wilden toepassen. Zo werd onder andere de image picker, background image en video aan de template toegevoegd. En omdat er altijd ontvangers zijn die hun e-mail niet mobiel openen, zorgt Greetz in elke mailing voor een goede fallback.

De invoering van de nieuwe e-mailtemplate heeft gezorgd voor betere cijfers. Zo zijn de open rate, click through rate en conversie gestegen.

Clang Analytics

Stephan van Maris, Product Owner van Clang, introduceerde de nieuwe module binnen Clang: Clang Analytics. In deze nieuwe module kunnen gebruikers realtime en in een oogopslag hun e-mailresultaten inzien. Gebruikers kunnen zelf hun dashboards samenstellen met diverse widges waaronder grafieken, tabellen, diagrammen en exacte getallen. Resultaten inzien van vandaag, gister, vorige week, de afgelopen maand of van een specifieke periode? Het kan allemaal met Clang Analytics! Lees meer over Clang Analytics.

Scroll omhoog