Home Blog E-mailadressen verzamelen: 7 praktische tips

Deel dit artikel

7 praktische tips om e-mailadressen te verzamelen

E‑mailadressen verzamelen: 7 praktische tips

Geschreven door Team e-Village / 1 juni 2017 / Data

Elke (e‑mail)marketeer wilt het liefst zoveel mogelijk e‑mailadressen in zijn of haar database. E‑mailadressen verzamelen kan op verschillende manieren. Maar welke manier is effectief en hoe verzamel je e‑mailadressen? Met andere woorden: hoe zorg je voor een goed gevulde database mét bruikbare e‑mailadressen? Want een database kan nog zo groot zijn, als de e‑mailadressen niet bruikbaar zijn om welke reden dan ook, dan heb je er uiteindelijk niets aan. Daarom geven we je in dit blog 7 handige tips om e‑mailadressen te verzamelen.

Tip 1: Offline e‑mailadressen verzamelen

Je denkt nu vast: Offline?! Ja, offline e‑mailadressen verzamelen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld beurzen, congressen of andere events. Deze persoonlijke contactmomenten zijn perfect om een (potentiële) relatie op je nieuwsbrief te attenderen én om e‑mailadressen te verzamelen. Op beurzen is het ook verstandig om bijvoorbeeld een 'postbus' neer te zetten. Of wanneer je een fysieke winkel hebt, kun je klanten bij de kassa informeren over je nieuwsbrief. Het personeel kan de klant gelijk wijzen op de voordelen, zoals uitnodigingen voor speciale VIP-koopavonden.

Tip 2: Online e‑mailadressen verzamelen

Bij het online e‑mailadressen verzamelen is het verstandig om het inschrijfproces zo kort en simpel mogelijk te houden. Vraag alleen om de naam en het e‑mailadres. Laat het aan de bezoeker over om zelf te bepalen wanneer hij/zij de rest van de gegevens, zoals adres, interesses etc., invult. Zorg er ook voor dat je de nieuwsbrief niet opdringt. Het gaat erom dat je de bezoeker om een registratie voor de nieuwsbrief vraagt waar hij/zij het meest gemotiveerd is. Daarom is het ook verstandig om op meerdere posities op de website de aanmeldoptie voor de nieuwsbrief aan te bieden. Bijvoorbeeld in de header (handig, want die zit overal), in de footer en/of op de contactpagina. Als je een webshop hebt, kun je tijdens de laatste stappen van het aankoopproces de nieuwsbrief aanbieden. De bezoekers kunnen zich dan door middel van een vinkje, met uitleg over de inschrijving, aanmelden.

Tip 3: Voor wat hoort wat

Geef je nieuwsbrieflezer (in)direct voordeel; een cadeautje. Denk bijvoorbeeld aan een welkomstkorting, een gratis (duurzame) shoppingbag met jouw logo erop of een te winnen prijs. Het winnen of kans maken op een leuke prijs werkt over het algemeen heel goed. Mocht deze directe strategie niet bij jouw organisatie passen, dan kun je ook voor een indirecte stijl kiezen. Bijvoorbeeld in de vorm van exclusiviteit, een community-gevoel en/of exclusieve informatie. Nespresso is hier een goed voorbeeld van.

Tip 4: Call-to-Action

Zorg voor duidelijke Call-To-Actions, bijvoorbeeld: 'Schrijf je nu in en ontvang direct 10% korting op je volgende aankoop'.

Tip 5: Gebruik je e‑mailhandtekening

Het attenderen op de nieuwsbrief in de e‑mailhandtekening van alle medewerkers kan ook een positieve bijdrage leveren aan het verzamelen van e‑mailadressen. Zorg wel voor een speciale landingspagina.

Tip 6: Gebruik je bevestigingsmails

Promoot je nieuwsbrief in bevestigingsmails. Attendeer je klant op de nieuwsbrief. Laat ook hier de voordelen zien en biedt direct voordeel. Bijvoorbeeld: 'Wil jij ook al eerste op de hoogte zijn van onze nieuwe acties? Schrijf je dan vandaag nog in voor de nieuwsbrief en ontvang €5,- korting op je volgende bestelling'.

Tip 7: Gebruik Google Adwords

Weinig bedrijven gebruiken Google Adwords om e‑mailadressen te verzamelen. Hieronder een voorbeeld van een Adwords advertentie van Transavia (afbeelding 1). Zoals je ziet gebruiken zij Adwords niet voor de nieuwsbrief. Je zou 'Schrijf je in voor de nieuwsbrief' kunnen plaatsen onder 'De ideale vlucht' (afbeelding 2). Ook hier is het verstandig om te verwijzen naar een landingspagina in plaats van naar de homepage.

Google Adwords advertentie zonder nieuwsbrief

Afbeelding 1. Google Adwords advertentie zonder nieuwsbrief

Google Adwords advertentie met nieuwsbrief

Afbeelding 2. Google Adwords advertentie met nieuwsbrief

Hopelijk heb je wat aan deze tips. Het lijkt allemaal vanzelfsprekend en logisch, maar je moet het wel doen. Communicatie is key. Of het nu gaat om het actief vragen naar e‑mailadressen of het toelichten van wat de voordelen zijn, met heldere en duidelijke communicatie bereik je het meest! Veel succes met e‑mailadressen verzamelen.

Scroll omhoog