Home Blog Effectieve oplossingen tegen hinder van spambots

Deel dit artikel

Oplossingen tegen hinder van spambots

Effectieve oplossingen tegen hinder van spambots

Geschreven door Femke van Zelst / 1 februari 2019 / Data / Techniek

Iedere dag honderden nieuwe aanmelders? Cool! Maar zijn ze wel echt? Vaak niet… Op ons platform zien wij steeds meer hinder van spambots die zorgen voor ‘subscribe bombing’. Als gevolg daarvan ervaren wij, naast een explosieve groei aan invalide e-mailadressen in de databases van onze klanten, een daling van reputatie op de domeinen van de geraakte klanten. Dit kan vervolgens weer zorgen voor blacklisting. Iets wat je niet wilt natuurlijk. In dit blog geven we je bewezen effectieve oplossingen tegen hinder van spambots.

Bescherm je formulieren tegen spam

Om je webformulieren te beschermen tegen spambots moet je ervoor zorgen dat deze moeilijk of onmogelijk zijn in te vullen door automatische tools. Hieronder een aantal methodes.

1. Voeg velden toe die alleen spambots kunnen zien en invullen

Deze methode zorgt ervoor dat bepaalde formuliervelden voor echte sitebezoekers niet zichtbaar zijn, maar voor robots wel. Elke aanmelding die dat formulierveld bevat, kan dan worden beschouwd als spam en verwijderd worden uit je formulierscript. Hieronder een voorbeeld.

<html> <head>
<meta charset=utf-8>
<title>Simple Form</title>
<link href=styles.css rel=stylesheet>
<script src="http://ajax.googleapis.com/ajax/libs/jquery/1.11.0/jquery.min.js"></script>
</head>
<body>
<form>
<label id=email1>Email address: <input id=email></label>
<label id=email2>Email: <input id=email_add></label>
<input type=submit value=submit>
</form>
<script src=script.js></script>
</body>
</html>

CSS in

styles.css

file

#email2 { display: none; }

JavaScript in

script.js

file

$(document).ready( function() { $('#email2').hide() } );

De spambots zien de HTML met de twee e-mailvelden en vullen dus beide velden in omdat spambots de CSS en JavaScript niet zien. Echte sitebezoekers zien het tweede veld niet, dus kunnen dat veld ook niet invullen. Vervolgens kun je je aanmeldingen filteren, want alle aanmeldingen waarbij het veld ‘email_add’ is ingevuld, zijn spam en kunnen automatisch verwijderd worden.

2. Gebruik een CAPTCHA

Een CAPTCHA is een script om te voorkomen dat spambots toegang krijgen tot je formulieren, terwijl mensen er wel doorheen kunnen komen. Deze methode werkt goed bij belangrijke formulieren, zoals registratieformulieren. Gebruik CAPTCHA’s echter niet op elk formulier, dit kan klanten er namelijk van weerhouden om ze te gebruiken.

Gebruik een CAPTCHA

Fig. 1: CAPTCHA

3. Gebruik een mensvriendelijke, maar bot-onvriendelijke testvraag

Het idee hierachter is om een vraag te stellen die een mens wel kan beantwoorden, maar waarvan een robot niet zou snappen wat hij moet invullen. Deze vragen zijn vaak een eenvoudige rekensom zoals ‘’’wat is 6 – 3?’’. Op basis van de correcte en incorrecte antwoorden kun je filteren welke inschrijvingen je wel of niet in je database moet opnemen.

4. Gebruik een dubbele opt-in

Met een dubbele opt-in bevestigt de aanmelder, middels een controlemail die hij direct na registratie ontvangt, dat hij interesse heeft in je mailings. Als de ontvanger op de link in deze mail klikt, bevestigt dat dit zijn e-mailadres is. Op die manier weet je dat de aanmelding echt is en niet van een spambot komt.

5. Combineer!

De beste manier om spammers tegen te houden is door bovenstaande manieren te combineren. Spammers worden steeds creatiever in hun manieren om spamblokkerende tools te omzeilen. Geen enkele methode kan alle soorten spam vangen, daarom is het aan te raden om meerdere methodes in te zetten. Gebruik niet meerdere methoden die de klant kan zien, dus gebruik niet een CAPTCHA en een testvraag in hetzelfde formulier. Dit kan voor irritatie zorgen en daarmee kun je aanmeldingen mislopen.

Voorkomen is beter dan genezen

Met bovenstaande tips ben je in staat om spambots zoveel mogelijk tegen te houden. Mocht je huidige database al vervuild zijn met spambots, dan kunnen wij je helpen bij het opschonen! Neem voor meer informatie contact op met onze Deliverability Manager Jeroen Verschoor.

Scroll omhoog