Marketing in tijden van crisis

Bedenk wat je kunt optimaliseren

Geschreven door Marissa Reijngoud

Voor sommige marketeers vallen op dit moment reguliere taken weg, doordat bijvoorbeeld de winkels gesloten zijn of events niet doorgaan. Dit is hét moment om te kijken wat je kunt optimaliseren aan je e-mailmarketing. Iets waar je normaliter misschien niet genoeg tijd voor hebt (of neemt). Wij hebben alvast wat ideeën op een rij gezet! Wat ga jij doen?

1. Analyseer je doelgroep

Duik in de data om je doelgroep te analyseren. Is er bijvoorbeeld een deel van je contacten wat al een tijd niet actief is geweest? Heractiveer ze! Of zijn bepaalde klanten erg engaged maar ontvangen ze niet veel communicatie? Tijd om dat te optimaliseren! Probeer je doelgroepen onder te verdelen in groepen en hier je communicatie op aan te passen. Groepen waar je naar kunt kijken zijn:

  • Contacten die niet engaged zijn en niets kopen
  • Contacten niet niet engaged zijn, maar wel iets kopen
  • Contacten die erg engaged zijn maar niets kopen
  • Contacten die erg engaged zijn, maar bijna geen communicatie ontvangen
  • Contacten die nog nooit iets hebben geopend, maar wel regelmatig mails ontvangen
  • Etc.

Deze contacten kun je allemaal op een andere manier benaderen. Bedenk hier plannen voor en schat in welke doelgroep voor jou op korte termijn het meest gaat opleveren.

Wil je jouw contacten reactiveren? Download dan onze whitepaper over het maken van een reactivatiecampagne.

2. Maak een A/B testplan om te optimaliseren

Je weet dat het je mails zal optimaliseren, maar toch schiet A/B testen er vaak bij in. Waar je waarschijnlijk wel makkelijker een onderwerpregel test, nemen andere testen vaak meer tijd in beslag. Zeker bij ad-hoc mails is er vaak niet echt tijd voor om een goede test op te zetten. Dan is dit het moment om een goed A/B testplan te maken! Plan de testen een paar weken vooruit, zodat je hier goed rekening mee kunt houden met de mails die je gaat versturen. Denk bij een A/B test aan:

  • Verzend dag
  • Verzend tijdstip
  • Afzender
  • CTA tekst
  • CTA kleur
  • Type content

Lees hier nog 8 tips voor A/B testing:

3. Bekijk wat je kunt automatiseren

Stuur je bepaalde mails regelmatig naar een selectieve groep? Bekijk dan of je deze mails kunt automatiseren. Dit scheelt jou tijd en het wordt waarschijnlijk nog relevanter voor je klant ook, omdat je de mail nog beter kunt timen.

Benieuwd wat voor effect het automatiseren van campagnes kan hebben op je resultaat? Lees dan hier hoe Drukwerkdeal.nl vervolgaankopen verhoogde met 17% door marketing automation.

4. Bedenk hoe je nog meer kunt personaliseren

Heb je genoeg data van je klant om goed te kunnen personaliseren? En wil je meer personaliseren dan alleen op voornaam en geboortedatum? Denk na waar nog kansen liggen en ga je data verder verrijken met een verrijkingscampagne. Denk naast persoonlijke data ook bijvoorbeeld aan voorkeuren qua producten/diensten en content. Zo kun je jouw mails nog relevanter maken en nog meer personaliseren.

Heb je hulp nodig? Wij helpen je graag! Laat het ons weten!

Geen blog meer missen?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

  • Door je in te schrijven voor onze nieuwsbrief, ga je akkoord met het Privacy Statement van e-Village en kunnen je gegevens worden gebruikt voor marketingdoeleinden. Je kunt je hiervoor op elk moment afmelden.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Bekend van: