Home Blog Litmus Live Boston 2019

Deel dit artikel

Litmus Live Boston 2019

Litmus Live Boston 2019

Geschreven door Wilbert Heinen / 31 oktober 2019 2018 / Content / Innovatie

Na een aantal jaar The Email Design Conference te hebben bezocht, wat sinds een aantal jaar is omgedoopt naar Litmus Live, in Londen, mocht ik dit jaar namens e-Village naar Boston afreizen. De bakermat van de Amerikaanse Revolutie en de stad waar ik volgens de locals absoluut een ‘lobstah roll’ en ‘Clam Chowdah’ moest proberen. Geheel terecht overigens!

Na een dagje sightseeing en de Freedom Trail te hebben gelopen was het tijd voor Litmus Live! In tegenstelling tot Litmus Live Londen 2 volle dagen in plaats van 1. Ook hier waren er 2 tracks die je kon volgen. Namelijk een marketing en development track. Mijn voorkeur gaat altijd uit naar het development track, maar ik vond het in Boston soms erg moeilijk om te kiezen tussen de presentaties in beide tracks. Soms is het verstandig om ook eens een deurtje verder te kijken en ben ik daarom ook een aantal keer gewisseld van track. Zo was er bij de marketing track een presentatie van Gmail zelf over de promo, of reclame tab en die hadden nog wel wat interessants te melden.

Gmail Annotations

Binnenkort kunnen we ook een update verwachten van Gmail Annotations waarbij je naast de huidige promo cards onder andere ook catalog cards en alternatieve subjectlines kunt toepassen. En in tegenstelling tot de huidige situatie ook in Gmail op desktop. De catalog cards kun je voorzien van links die rechtstreeks naar de landings- of productpagina gaan en kunnen ook worden gemeten. Dit kan betekenen dat je aantal e-mail opens kan gaan afnemen, maar ook dat je klanten sneller op de plek zijn waar je ze wilt hebben.

De toekomst van Gmail Annotations

De toekomst van Gmail Annotations

AMP for Email

Over AMP Email had Indeed een presentatie over hoe zij AMP gebruiken om vacatures op een slimmere manier te kunnen weergeven met minder code. Ze liepen tijdens dit proces tegen best een hoop dingen aan, waaronder het feit dat AMP for Email nog steeds niet in de Gmail App wordt ondersteund. Maar ook problemen met het ophalen van data. Of zoals ze zelf zeiden:

“When you work with bleeding edge software, sometimes you have to be ready to bleed."

Verantwoordelijkheid

Het switchen tussen de verschillende tracks was mede door de info van Gmail al een succes, maar het maakt uiteindelijk ook niet uit of je een e-mail designer, een e-mail developer of een e-mail marketeer bent. Je speelt een rol binnen e-mailmarketing in je organisatie, dus het is ook aan jou om op de statistieken te letten, zowel de positieve als de negatieve. Daarnaast is het voor iedereen binnen e-mailmarketing van belang om te weten hoe je content bepaalde verwachtingen schept, hoe design kan sturen, maar ook kan afleiden en hoe het succes van je e-mail uiteindelijk ook het succes van het bedrijf beïnvloedt.

Het succes van je e-mail hoef je overigens niet alleen in omzet terug te zien, maar kan ook je branding ten goede komen, of juist een kostenbesparing voor je bedrijf opleveren. Je kunt hierbij denken aan een informatieve e-mail waardoor je klantenservice minder vaak gebeld wordt.

Het nemen van verantwoordelijkheid was een belangrijk terugkerend thema tijdens Litmus Live. Je verantwoordelijkheid als merk tijdens een ramp bijvoorbeeld. Heb je een plan liggen om ervoor te zorgen dat je commerciële e-mails makkelijk en snel tijdelijk kunnen worden uitgeschakeld? Of met wat voor data AI en Machine Learning worden gevoed. Binnen het vak e-mailmarketing hebben we allemaal een verantwoordelijkheid. We hebben tenslotte met mensen te maken in plaats van records of profielen.

Great Responsibility

Goede bedoelingen alleen zijn niet goed genoeg. Je klanten en hun behoeften dienen altijd op nummer 1 te staan. Je ontwikkelt klanten met het hoogste rendement en de hoogste waarde wanneer je hun behoeften als een prioriteit beschouwt.

Diezelfde klant geeft, of eigenlijk mooier gezegd, vergunt jou toestemming om je boodschap achter te laten in de inbox en dat is een groot goed waar we verantwoordelijk mee om dienen te gaan. Tenslotte kan de ontvanger deze gunst elk moment intrekken.

E-mailmarketing?

E-mail op zichzelf is geen marketing, maar juist ontworpen om te kunnen communiceren met elkaar. Of zoals Matthew Smith van Really Good Emails het zei:

“Email is not marketing. Email is relationship designed.”

In een goede relatie wordt goed gecommuniceerd, maar misschien nog wel belangrijker: Goed geluisterd. Doe geen aannames, maar durf te vragen om informatie die je niet hebt. Door goed en verantwoordelijk gebruik te maken van data van de ontvanger hebben we de kans om diezelfde ontvanger juist van dienst te kunnen zijn en dus te laten zien dat we ook goed luisteren. Vertel me niet wat er te koop is, maar laat me juist zien wat ik jullie heb verteld wat ik wil kopen.

Accessibility is not a progressive enhancement

Het is de verantwoordelijkheid van e-mail developers om ervoor te zorgen dat de code van, en de e-mail zelf toegankelijk is door het gebruik van semantische html en in het geval van afbeeldingen en interactieve elementen ervoor zorgen dat er altijd een leesbare fallback is voor screenreaders. Is dit niet mogelijk, dan kun je het interactieve element ook helemaal achterwege laten. ‘Accessibility is not a progressive enhancement’, maar juist een vereiste!

Jobs to be done

E-mail designers dienen zich samen met de copywriters bezig te houden met de uitlijning, afbeeldingen en (grootte van) teksten in e-mails, maar ook het kleurgebruik, contrast en leesbaarheid is van belang om het voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk te maken. Daarnaast heeft de e-mail simpelweg ook ‘Jobs to be done’ zoals:

  • Laten zien dat je luistert

  • Helpen om de boodschap makkelijk te verwerken

  • Tijd besparen

  • Aandacht vasthouden

Met in de meeste gevallen het uiteindelijke doel om conversies te genereren.

De e-mail designer en de copywriter dienen ook sfeer te creëren, omdat de klant uiteindelijk niet geïnteresseerd is in je product, maar meer in wat je product hem/haar oplevert. Dit zie je vaak duidelijk terug in reclames van succesvolle merken; zij verkopen vaker meer een gevoel of lifestyle in plaats van wat het product allemaal kan. Om dat gevoel zelf te ervaren of om zelf die lifestyle te creëren heb je dat product nodig. Hou hierbij rekening met het feit dat je merk niet is wat jij denkt dat je merk is, maar juist wat je klant en het publiek denkt wat je merk is en waar het voor staat.

Nog veel meer

De komende weken gaan we op vier onderwerpen van Litmus Live Boston 2019 nog dieper in. Zo zullen we je alles vertellen over hoe je de Gmail Promo Tab kunt gebruiken, wat de duistere kant van 'Dark Patterns' is, leggen we alles uit over cognitieve belasting in een e-mail en gaan we je alles uitleggen over 'Gamification'.

Geen van deze blogs missen? Schrijf je dan onderaan dit blog in voor onze nieuwsbrief!

Samenvatting

Uiteindelijk als ik de hele conferentie moet samenvatten in enkele zinnen is wat mij het meest is bijgebleven dat we moeten onthouden dat we naar en met mensen communiceren die niet verveeld willen worden en we relaties met hen aangaan. Hierin werken simpele, duidelijke en toegankelijke e-mails waarin je laat zien dat je ook luistert naar de ontvanger uiteindelijk het best. Maar dat je deze ‘best practice’ beslist mag uitdagen. Belangrijker is echter nog dat we verantwoord te werk dienen te gaan en te stoppen met technieken toe te passen die je ook niet op je eigen vrienden/familie zou toepassen en die mensen meer producten laten kopen door diezelfde mensen schuldig en angstig te maken. Dit is simpelweg verkeerd en we zijn en kunnen beter dan dit. E-mailmarketing en marketing in het algemeen dient empathisch en ethisch zijn.

Scroll omhoog