Is het design van jouw e-mails nog up-to-date?

Geschreven door Jorg Dam

2020 is uit de startblokken geschoten; het begin van het jaar is een mooi moment om nog eens kritisch te kijken naar het design van de e-mails die je op dit moment verstuurt. Is je design nog up-to-date? Met een onderscheidend ontwerp blijf je de ontvanger verrassen en dit ga je zeker terugzien in de statistieken!

Is het design van mijn e-mail echt zo belangrijk?

Het korte antwoord? Ja! Je wint het vertrouwen van de ontvanger door een gebruiksvriendelijke, overzichtelijke en duidelijke e-mail af te leveren. Een goed design helpt hier enorm bij.

Uit onderzoek is gebleken dat mensen binnen 50 milliseconden na het openen van je e-mail beslissen of je als bedrijf betrouwbaar bent1. 46,1% van de mensen vindt design het allerbelangrijkste onderdeel van een e-mail als het gaat om betrouwbaarheid2.

Een goede eerste indruk is dus echt een must. Zeg nou eerlijk: Wanneer je je op een mooie, gebruiksvriendelijke website aanmeldt voor een nieuwsbrief en je krijgt een minder mooie en minder overzichtelijke e-mail in je inbox, is dat een tegenvaller. Geef dus het design van je e-mails de aandacht die het verdient. De overgang tussen web en e-mail moet ‘seamless’ zijn. Je wilt niet dat men te veel moet nadenken bij het verwerken van de getoonde informatie. Voor de boekenliefhebbers onder ons: Lees eens “Don’t make me think” – van Steve Krug. Dit is een mooie manier om jezelf te verdiepen in de wereld van usability. Krug schrijft over het reduceren van ‘cognitive load’ – iets wat zeker van toepassing kan zijn op het design van je e-mail.

Om je op de hoogte te brengen van de laatste e-mail design trends, bespreken we hieronder in een notendop de belangrijkste ontwikkelingen van de afgelopen tijd en die ook in 2020 zullen doorzetten.

Design trends

Tip 1: Toegankelijkheid

Anno 2020 is een e-mail die voor iedereen toegankelijk en duidelijk alles behalve een overbodige luxe. Zorg voor content die eenvoudig leesbaar is, goede hiërarchie heeft en voldoende witruimte. Gebruik genoeg contrast tussen tekst en de achtergrondkleur. Geef belangrijke informatie niet alleen aan met kleur, maar werk bijvoorbeeld ook met iconen of onderstreepte tekst. Op deze manier kunnen mensen die kleurenblind zijn ook zien welke informatie meer aandacht vereist. Het gebruik van een grotere font size (14px+) en spacing is van belang om je e-mail leesbaar te houden.

Op maat gemaakte animatie

Tip 2: Op maat gemaakte illustraties

Een trend die ook al een tijd op websites zichtbaar is: Op maat gemaakte illustraties – een originele manier om je identiteit neer te zetten. Met illustraties toon je de menselijke kant van je merk en kun je echt laten zien waar je voor staat. Dit is vaak lastiger te bereiken met (stock)fotografie. Het lijkt misschien veel werk om allerlei illustraties te maken, maar digitale tekeningen zijn eenvoudig te hergebruiken door bijvoorbeeld kleur aan te passen of de compositie te veranderen. Waar stockfotografie vaak iets afgezaagd en generiek is, en foto’s laten maken prijzig, zijn illustraties een efficiënte manier om op te vallen in de inbox.

 

Email met donker design

Tip 3: Donkere designs & gewaagde kleuren

Nu Dark Mode steeds meer terrein begint te winnen, zie je ook dat er meer donkere designs de inbox beginnen te vullen. Natuurlijk hoef je niet meteen al je e-mails met witte achtergrond opnieuw te ontwerpen, maar denk eens na over actiematige mails die wat extra aandacht kunnen gebruiken. Een donkere achtergrond is een mooie manier om nét dat extra beetje meer op te vallen tussen de veelal lichtere e-mails.

Als we het hebben over donkere achtergronden, neigen veel mensen direct naar zwarte achtergronden met witte tekst. Uit studies blijkt dat het contrast tussen 100% zwart en 100% wit te hoog lastig te begrijpen is voor je ogen. Ze moeten dan meer moeite doen dan wanneer je een iets zachtere, donkere kleur zou gebruiken als achtergrond, vooral als je veel tekst gebruikt in je e-mail.

Een tegenovergestelde trend is het gebruik van gewaagd kleurgebruik. Je grijpt met felle combinaties direct de aandacht van de ontvanger. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat een ander kleurschema de ontvanger afschrikt omdat het afwijkt van het normale kleurgebruik. Experimenteer daarom eens met een A/B-test om te kijken wat het doet met je statistieken.

GIF Animatie in email

Tip 4: Animaties

Animaties brengen je e-mail tot leven en kunnen complexe informatie eenvoudig uitleggen. Gebruik geanimeerde GIF’s om de aandacht te grijpen of micro-animaties om op een subtiele manier je e-mail interactiever en gebruiksvriendelijker te maken. Het inzetten van een tooltip zorgt ervoor dat je e-mail dynamischer wordt en is ontzettend handig om wat extra informatie te bieden. Het gebruik van CSS animaties en PNG animaties wordt steeds meer ondersteund door e-mail clients, dus ook dit biedt zeker mogelijkheden om animaties in te zetten in je e-mail.

Abstract beeld in email

Tip 5: Abstract

Abstracte visuele content is een andere trend die je nu veel tegenkomt. Het gebruik van geometrische vormen, spelen met typografie en kleur – de mogelijkheden zijn eindeloos! Als ontvanger wil je graag begrijpen wat er wordt afgebeeld, dus zijn interessante beelden een goede manier om de aandacht te trekken. Je kunt een mooi contrast creëren tussen teksten en vormen, waardoor je een visueel sterke mail aflevert. Experimenteer ook eens met het zogenaamde ‘broken grid’ – wat tegenwoordig ook veel in webdesign gebruikt wordt. Zo wordt de compositie van je e-mail een stuk interessanter!

Nu we er een aantal hebben doorgenomen, zie je duidelijke overeenkomsten tussen de verschillende trends. Het design mag in 2020 zeker een stuk gewaagder, expressiever en interactiever. Zorg voor een unieke ervaring die de ontvanger niet zomaar negeert. Probeer dicht bij je identiteit te blijven en wees vooral creatief! Houd tegelijkertijd wel te allen tijde de toegankelijkheid van je e-mail in de gaten.

Hulp nodig bij het maken van een onvergetelijk design voor je e-mails? We denken graag met je mee en helpen je aan een up-to-date design dat het verschil gaat maken in de inbox.

 


1Bron: Researchgate
2Bron: Litmus

Geen blog meer missen?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

  • Door je in te schrijven voor onze nieuwsbrief, ga je akkoord met het Privacy Statement van e-Village en kunnen je gegevens worden gebruikt voor marketingdoeleinden. Je kunt je hiervoor op elk moment afmelden.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Bekend van: