Home Blog Interactieve email, trend of niet?

Deel dit artikel

Interactieve email, trend of niet?

Interactieve email, trend of niet?

Geschreven door Wilbert Heinen / 16 februari 2017 / Innovatie

Er zijn een hoop trends. Terecht, want marketing is nu eenmaal ontzettend dynamisch. Maar wat is de achtergrond van de trends? En welke trends houd je als e‑mailmarketeer in de gaten? We beginnen met interactieve email, volgens velen kun je niet meer om deze trend heen en gaat interactiviteit zijn vlucht nemen binnen e‑mailmarketing. Is dit echt zo?

De mogelijkheden van interactieve emails

Interactiviteit in e‑mail (ook wel 'Kinetic Email' genoemd, maar toch niet helemaal hetzelfde) is een techniek waarbij het mogelijk is om via een actie van de ontvanger in een e‑mail een gebeurtenis binnen diezelfde e‑mail te activeren.

Je kunt hierbij denken aan een image gallery, een hamburgermenu, tooltips, adventkalenders, games, zoals Sonic en Mijnenveger, formulieren, video in e‑mail etc. Ik heb zelfs een compleet check-out formulier om een bestelling te plaatsen gezien! En dat alles binnen e‑mail.

Naast deze mogelijkheden wordt er ook voorspeld dat het mogelijk is om in de toekomst binnen interactieve emails onder andere te kunnen afrekenen en je bestelde artikel te kunnen volgen. De ontvanger gaat dus na een klik niet meer direct naar de website of landingspagina, maar blijft in de e‑mail. Minder stappen en minder drempels dus!

Naast deze mogelijkheden wordt er ook voorspeld dat het mogelijk is om in de toekomst binnen interactieve emails onder andere te kunnen afrekenen en je bestelde artikel te kunnen volgen. De ontvanger gaat dus na een klik niet meer direct naar de website of landingspagina, maar blijft in de e‑mail. Minder stappen en minder drempels dus!

COOL!

Klopt!

Maar?

Er zijn een hoop technische uitdagingen. Aangezien de HTML en CSS om interactie toe te voegen binnen e‑mails al snel complex en groot kan worden en je ook nog eens onder de 100kb dient te blijven (dit is het gewicht van de gerenderde HTML en CSS exclusief het gewicht van de afbeeldingen) ligt hier wel een uitdaging. Daarnaast moet je altijd zorgen voor een goede fallback voor de zogenaamde statische e‑mailprogramma's, zoals een Outlook op Desktop bijvoorbeeld. Gelukkig zijn er hulpmiddelen, zoals deze tools van @freshinbox.

De ondersteuning voor interactieve email is volgens Mark Robbins van Rebelmail onder te verdelen in 3 categorie├źn: statisch, beperkt en interactief. Statische e‑mailprogramma's ondersteunen geen interactieve emails, beperkte e‑mailprogramma's een vorm van interactiviteit en interactieve e‑mailprogramma's volledig waardoor je ook nog met onder andere css animaties kunt gaan werken.

De verdeling is als volgt en gebaseerd op het totaalaantal opens volgens emailclientmarketshare.com:

  • Statisch: 36% (Gmail*, Gmail App, Outlook op Desktop, Outlook.com, Windows Mail)

  • Beperkt: 3% (Yahoo/Altaba, AOL en Android Gingerbread en Honeycomb)

  • Interactief: 61% (iOS, Apple Mail en Android Ice Cream Sandwich en recenter)

*Helaas ondersteunt Gmail de :checked status niet meer sinds de ondersteuning van id's, classes en media queries, waardoor in Gmail Interactiviteit niet meer door middel van de :checked status kan worden toegepast. Overigens kun je wel met de :hover status een vorm van interactiviteit implementeren voor Gmail.

Bron: http://blog.rebelmail.com/email-client-support/

Dient interactiviteit je doel?

Los van de techniek en dat het wel heel tof is en een mooie leerzame uitdaging om te bouwen is het goed om je af te vragen of het je ontvangers ook meerwaarde biedt. E‑mail is nou eenmaal een ander kanaal dan web, met andere vereisten. We kunnen wel proberen allerlei mooie functionaliteiten in e‑mail te bouwen wat voor web vrij standaard is, maar dient het het doel van je e‑mail?

Misschien ben je bekend met de discussie binnen de e‑mailcommunity over het wel of niet toevoegen van een menu in de header van je e‑mail. Waar de een zegt dat dit bij het merk hoort en/of een hoop kliks genereert, zegt de ander dat dit alleen maar afleidt van je werkelijke call-to-action en/of aangeeft dat je content niet relevant genoeg is.

Interactieve emails hebben een beetje dezelfde uitdagingen. Het moet altijd je boodschap of doel ondersteunen en niet zomaar gedaan worden omdat het kan. Of om Ian Malcolm uit Jurassic Park te quoten:

"Your scientists were so preoccupied with whether or not they could that they didn't stop to think if they should."

Scroll omhoog