Home Blog E-mailmarketing trends 2019

Deel dit artikel

E-mailmarketing trends 2019

E-mailmarketing trends 2019

Geschreven door Femke van Zelst / 13 maart 2019 / Innovatie

E‑mailmarketing is een dynamisch vakgebied. Trends komen en trends gaan. Wat zijn de belangrijkste e‑mailmarketing trends voor 2019? Je leest het in dit blog.

E-mail trend 1: E-maildesign

De laatste jaren worden e‑mails steeds meer op mobiele devices geopend, daarom is het ontwerpen van een responsive e‑mail essentieel. Om inzicht te krijgen in trends in e‑maildesign is het dan ook verstandig om op de hoogte te blijven van trends in apparaatgebruik. In onderstaande afbeelding staan de designtrends voor 2019. We verwachten dat we meer interactieve e‑mails en gepersonaliseerde e‑mails met AI-gestuurde en live content zullen gaan zien.

Designtrends 2019

Afbeelding 1: Designtrends 2019

E-mail trend 2: Artificial Intelligence en Machine Learning

De termen Artificial Intelligence (AI) en Machine Learning (ML) vliegen dagelijks om de oren. In 2019 zullen we dit steeds vaker gaan zien in e‑mailmarketing. Denk bijvoorbeeld aan het versturen van een e‑mail op het beste verzendtijdstip, voorspellen wanneer iemand zich gaat uitschrijven of het bedenken van onderwerpregels.

E-mail trend 3: Personalisatie

Personalisatie in e‑mail is al heel lang mogelijk, toch wordt deze mogelijkheid nog lang niet volledig ingezet. Personalisatie gaat veel verder dan je klant aanspreken bij zijn voornaam. Het gaat om het bieden van oplossingen voordat ze er zelfs maar van weten en om je klant het gevoel te geven dat je ze persoonlijk kent. Gebruik bij het samenstellen van de content alle informatie die je van je klant hebt, zoals aankoopgeschiedenis, locatiegeschiedenis en interesses. Recommendations zijn bijvoorbeeld heel succesvol als het gaat om personalisatie. Transavia bedacht een algoritme dat de verkoop van achterblijvende vluchten stimuleert. Frequent Flyers ontvangen gepersonaliseerde recommendations op basis van bezochte bestemmingen. Lees er alles over in onze Transavia case.

E-mail trend 4: Customer experience marketing

Het ontwerp van een e‑mail en de tone of voice van de copy zijn een belangrijk onderdeel van de beleving van de ontvanger. Customer experience marketing is dan ook een trend die we niet snel zullen zien overwaaien. Drie pijlers die deel uitmaken van customer experience marketing zijn behulpzaamheid, personalisatie en klantgerichtheid. Uit onderzoek blijkt dat merken die een van deze drie pijlers toepast een hoger leespercentage hebben, en dus meer engagement. Maak het de klant gemakkelijk en vertel wat de voordelen van jouw product zijn in plaats van de functies.

E-mail trend 5: Onderwerpregel optimalisatie

De onderwerpregel is een van de belangrijkste delen van een e-mail. Deze moet de aandacht trekken, anders is de kans groot dat je e‑mail niet eens geopend wordt. Het internet staat vol met tips voor een goede onderwerpregel, maar de beste tips die we je kunnen geven is: TESTEN! Geen bedrijf of klant is hetzelfde, dus wat voor de een werkt, werkt voor de ander misschien helemaal niet.

Dit blog is geïnspireerd op de Email Marketing Trends 2019 Guide.

Scroll omhoog