Home Blog Waarom e-mailmarketing het meest waardevolle marketingkanaal is

Deel dit artikel

Waarom e-mailmarketing het meest waardevolle marketing

Waarom e‑mailmarketing het meest waardevolle marketingkanaal is

Geschreven door Femke van Zelst / 15 mei 2019 / Content

Uit de resultaten van de Email Benchmark 2019 bleek het al: e‑mailmarketing is het belangrijkste kanaal in de onlinemarketingmix, gevolgd door SEO en SEA. Maar waarom is e‑mailmarketing zo'n waardevol marketingkanaal? Dat leggen we uit in dit blog!

E‑mail heeft de hoogste ROI

De ROI van e‑mail is vele malen hoger dan die van social media en zoekmachines. Als je het goed doet, kun je een gemiddeld rendement behalen van € 38,- op iedere uitgegeven euro. Daarnaast is e‑mail in verhouding ook een goedkoop kanaal. Adverteren in Google of op social media is veel duurder.

De impact van je e‑mail is gemakkelijk te meten

Bij e‑mails is het relatief gemakkelijk om te meten of je e‑mail wordt geopend en op welke links er worden geklikt. Op basis daarvan kun je de volgende ratio’s meten: Open Rate, Click Through Rate en Click To Open Rate, maar ook het aantal afmeldingen, bounces en doorgestuurde e‑mails. In Clang Analytics kun je overzichtelijke dashboards maken waarmee je je e‑mailresultaten in één oogopslag kunt inzien.

Je ontvangers vinden je écht leuk

Het is heel eenvoudig om een pagina of een bericht op Facebook of Instagram ‘’leuk’’ te vinden. Het kost nog minder dan een seconde om op een Like-knop te drukken. Het resultaat hiervan is dat de meeste mensen heel veel pagina’s ‘’leuk’’ vinden. Het is lastig om de likes te kwalificeren. Bij e‑mail is dat anders. Elk persoon in je e‑maildatabase heeft zich bewust aangemeld en toestemming gegeven om met hem in contact te komen en te blijven. Een grote groep heeft zelfs aan iets bij je gekocht.

E‑mail draagt bij aan een goede relatie met de klant

Via e‑mail kun je veel intiemer met je klanten of potentiële klanten communiceren dan via social. En omdat het persoonlijker is, helpt dat om sterkere relaties op te bouwen. E‑mails komen, als het goed is, altijd bij je ontvangers aan. Een deel daarvan zal je e‑mail openen en daar weer een deel van zal converteren. Bij social is de kans dat je volgers je bericht zien vele malen kleiner, zelfs wanneer je er een budget tegenaan gooit.

Bij e‑mail kun je meer, beter en makkelijker personalisatie toepassen

Personalisatie is een must in marketing. Slechts 14% van de marketeers gebruikt automatisering om hun marketinginspanningen te personaliseren. Personalisatie gaat veel verder dan je klant aan te spreken met zijn voornaam. Het gaat om het bereiken van je klant op het juiste moment met de juiste boodschap. Nieuwe leads moeten andere content ontvangen dan trouwe klanten. Via e‑mailmarketingsoftware is het heel eenvoudig om op basis van beschikbare klantdata duizenden gepersonaliseerde e‑mails tegelijk te verzenden.

Alle data is van jou

Alle gegevens die je via je e‑mailmailmarketingsoftware verzamelt en gebruikt is van jou. Als je de data wilt exporteren naar andere systemen, dan kan dat. Wanneer je gegevens van volgers op Facebook of Twitter wilt exporteren, kan dat niet zo gemakkelijk. De gegevens zijn namelijk niet van jou, maar van Facebook.

Er zijn veel methoden om je e‑maildatabase te laten groeien

Omdat er zoveel methoden zijn om e‑mailadressen te verzamelen, kun je een heel groot bereik creëren. Wil je je e‑maildatabase laten groeien? The sky is the limit. Echt waar! Er zijn heel veel manieren om je e‑maildatabase te laten groeien. Download onze whitepaper met 10 tips.

Scroll omhoog