Home Blog E-mail A/B testing voor succesvolle e-mailcampagnes

Deel dit artikel

E-mail A/B testing

E-mail A/B testing voor succesvolle e‑mailcampagnes

Geschreven door Femke van Zelst / 29 april 2019 / Conversie / Content / Data / Strategie

A/B testing, ook wel split-test genoemd, is een manier om twee variabelen naast elkaar te vergelijk om te bepalen welke van de twee het beste werkt. A/B testing is snel en makkelijk en ideaal om e‑mails te testen en te optimaliseren.

Hoe werkt het?

Je hebt een standaardversie, versie A. Vervolgens maak een kopie van deze versie en pas je ÉÉN variabele aan, bijvoorbeeld de headerafbeelding, de buttontekst of -kleur, het onderwerp of de afzendernaam. Dit wordt versie B. Vervolgens verdeel je de verzendgroep in twee gelijke groepen en verstuur naar de ene groep versie A en naar de andere groep versie B. Na de test weet je welke versie het beste presteert.

Waarom A/B testing?

Meten is weten! Door middel van A/B testing krijg je meer inzicht in je doelgroep en hun gedrag. En hoe meer inzicht je hebt, hoe beter je je e‑mailcampagnes op je doelgroep kunt afstemmen. Op lange termijn zal A/B testing je dus tijd en geld besparen, omdat je je klant gerichtere e‑mails kunt versturen.

Tip 1: A/B test één variabele tegelijk

Om een duidelijk beeld te krijgen is het belangrijk dat je één variabele tegelijk test. Als je meerdere variabelen tegelijk test kun je namelijk niet herleiden waar het geleverde resultaat vandaan komt. Zorg er daarom voor dat je maar één A/B test tegelijk uitvoert.

Tip 2: A/B test variabelen die op alle of meerdere e‑mails van toepassing zijn

Door variabelen te testen die van toepassing zijn op meerdere e‑mails heb je op lange termijn veel meer aan je de resultaten van je A/B test. Als je slechts één keer per jaar een evenement organiseert, is dat niet het moment om te testen welke kleur de aanmeldbutton het beste converteert.

Tip 3: A/B test zowel zichtbare als onzichtbare elementen

Test niet alleen de zichtbare elementen van een e‑mail zoals lettergrootte, kleur, buttons, korte of lange copy, opmaak, koppen enzovoort. Maar test ook met doelgroepen, verzenddag en verzendtijdstip. Download de Email Benchmark 2019 en lees op welke dag en welk tijdstip de meeste e‑mails worden verzonden.

Tip 4: A/B test ook de kleine elementen

Beperk je A/B tests niet tot alleen grote elementen zoals koppen, copy en afbeeldingen. Soms kunnen de kleinste veranderingen namelijk het grootste verschil maken.

Tip 5: A/B test met gelijke, willekeurige doelgroepen

Om er zeker van te zijn dat de resultaten van je A/B tests overtuigend zijn, dien je met twee of meer gelijke groepen te testen. Als je bijvoorbeeld een A/B test op een e‑mailcampagne uitvoert, moet elke versie van de testmails naar een zo vergelijkbaar mogelijke groep worden verstuurd. Factoren die een grote invloed kunnen hebben op de resultaten zijn onder andere het type lijst en de tijd dat de personen op de lijst staan.

Tip 6: A/B test tegelijkertijd

Héél belangrijk: voer de A/B tests tegelijkertijd uit. Als je eerst een maand versie A test en de volgende maand versie B, kun je de oorzaak van de verschillende resultaten niet herleiden. Zo kan iets heel simpels, zoals vakantie of het weer, een belangrijke invloed hebben op de resultaten. Dus, of het nu het tijdstip van de dag, een dag van de week of een maand van het jaar is, voer je tests altijd gelijktijdig uit.

Tip 7: Geef de A/B tests voldoende tijd

Om voldoende data te kunnen verzamelen is het belangrijk dat je de test lang genoeg door laat lopen. Zo zorg je ervoor dat je genoeg resultaten binnenhaalt en is je test ook veel betrouwbaarder.

Tip 8: Doe iets met de resultaten

Je gaat niet zomaar lukraak variabelen testen, je hebt als het goed is van te voren een doel gesteld. Wanneer de tests zijn uitgevoerd en je hebt alle resultaten geanalyseerd, moet je er natuurlijk wel iets mee doen. Worden gepersonaliseerde onderwerpregels beter geopend? Pas dit dan toe! Wordt er vaker geklikt op een button dan tekstlink? Kies dan voor buttons. Maar pas op! Je kunt er niet vanuit gaan dat dit altijd zo zal blijven. Resultaten kunnen over een paar maanden volledig anders zijn. Ga dus niet klakkeloos aan de slag met de resultaten van je A/B tests. Blijf je gezonde verstand gebruiken en pas A/B testing met enige regelmaat toe.

Aan de slag!

Hopelijk helpen bovenstaande tips je bij het opzetten van A/B testing. Heb je interessante resultaten behaald met een van je A/B tests? Laat het ons weten! Wil je samen met een van onze e‑mailexperts sparren over A/B testing? Neem dan contact met ons op zodat we een sessie kunnen plannen!

Scroll omhoog