De Dark Mode komt eraan

Wat is het en wat moet je daar als e-mailmarketeer mee?

Geschreven door Dick de Zwart

Vorige week liep ik een rondje langs de bureaus van mijn collega’s om te kijken welke instellingen zij hebben op hun telefoons en desktops. En wat schetste mijn verbazing? Een flink aantal werkt in de DARK MODE. De wat?

The dark mode: een donkerder kleurenpalet voor situaties met weinig licht of nachttijden.

De marketing- en designwereld is in de ban van deze twee woorden. Vorig jaar lanceerde Apple deze donkere modus voor zijn desktop e-mailclient en dit jaar was IOS mail aan de beurt. Andere grote spelers, zoals Gmail en Outlook kondigde ook aan dat ze deze instellingen gaan ondersteunen.

De Dark Mode neemt langzaam maar zeker de inbox over. Zie daar de nieuwe grote uitdaging voor de vooruitstrevende e-mailmarketeer: hij/zij moet ervoor zorgen dat e-mails er (ook) geweldig uitzien in deze donkere leesomgeving. Eerst wat achtergrond informatie.

Wat is de Dark Mode?

Dark Mode is een omgekeerd kleurenschema dat gebruik maakt van lichtgekleurde typografie, UI-elementen en iconografie op donkere achtergronden – en het is een van de populairste digitale designtrends van het afgelopen jaar.

Een-voorbeeld-van-een-dark-mode-en-gewone-mail

Hierboven zie je een voorbeeld van een Litmus mail in normale en donkere modus.

Van het besturingssysteem van Apple tot apps zoals Twitter, Slack of Facebook Messenger, in de meest populaire systemen en apps kunnen gebruikers nu overschakelen naar de donkere modus. Donkere modus is trending – en niet zonder reden. Steeds meer mensen geven de voorkeur aan de donkere modus omdat:

  • Het relaxter is voor de ogen. Lichte tekst op een donkere achtergrond is veel minder vermoeiend voor de ogen, vooral in situaties met weinig licht.
  • Het vermindert de helderheid van het scherm, waardoor de batterij langer meegaat.
  • Het kan de leesbaarheid van de inhoud verbeteren en kan het voor sommige gebruikers gemakkelijker maken om inhoud op desktop en mobiel te consumeren.
  • Ze hebben misschien gewoon een voorkeur voor donkere interfaces.

Met de groeiende populariteit van de Dark Mode is het logisch dat ook e-mails die in de inbox komen, op een nieuwe manier worden ervaren.

Dark-mode-en-gewone-mode-in-je-inbox

Hierboven zie je een voorbeeld van je inbox in normale en donkere modus.

Welke e-mailclients ondersteunen Dark Mode?

De onderstaande clients en apps bieden momenteel de donkere modus, hetzij als een instelling die de gebruiker handmatig kan instellen of door automatisch het gewenste kleurenschema van de gebruiker te detecteren:

Mobiele apps

  • Gmail app (Android)
  • Gmail app (iOS)
  • Outlook app (Android)
  • Outlook app (iOS)

Desktop clients

  • Apple Mail
  • Outlook (Mac OS)
  • Outlook 2019 (Windows)

Webclients

  • Outlook.com

Je ziet, nog lang niet alle clients zijn voorbereid op deze instelling. En dan nog zul je zien dat niet alle e-mails in de Dark Mode op dezelfde manier worden getoond. Elke e-mailmarketeer weet dat het juist coderen voor e-mail complex is. En nu wordt het dus nog iets ingewikkelder, want elke e-mail client gaat weer anders om met de donkere modus.

En nu?

Toegeven, het aantal ontvangers dat jouw mail in donkere modus leest is nog heel klein. Dus de afweging of je de code van al je e-mailtemplates moet aanpassen is een lastige. Maar bestaat jouw doelgroep vooral uit jonge mensen, met gevoel voor design of techniek? En wil jij vooroplopen als merk? Dan maak je het verschil door jouw e-mails Dark Mode ready te maken.

Wil je weten hoe je dat doet? Check dan deze blogs:

https://litmus.com/blog/the-ultimate-guide-to-dark-mode-for-email-marketers

https://sidemail.io/articles/dark-mode-in-html-email/

Samenwerken voor het beste resultaat

De campaign developers van e-Village vinden deze materie geweldig. Zij adviseren je graag over de mogelijkheden van e-mailcode en Dark Mode. Dus… ben je benieuwd hoe jouw mails eruit zien in de donkere modus, neem dan snel contact op.

Geen blog meer missen?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

  • Door je in te schrijven voor onze nieuwsbrief, ga je akkoord met het Privacy Statement van e-Village en kunnen je gegevens worden gebruikt voor marketingdoeleinden. Je kunt je hiervoor op elk moment afmelden.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Bekend van: