Home Blog De 7 gedragsgestuurde campagnes die elke marketeer zou moeten inzetten

Gedragsgestuurde campagnes

De 7 gedragsgestuurde campagnes die elke marketeer zou moeten inzetten

Geschreven door Femke van Zelst / 29 november 2017 / Content / Conversie / Data

E‑mailmailmarketing is een dialoog. Een gesprek tussen een merk of bedrijf en de klant. Soms lijkt het eenzijdig, maar het is wel degelijk een gesprek. Aan het merk de taak om het gesprek continu gaande te houden. Daarbij is interactie natuurlijk heel belangrijk, want wie wil er nu een gesprek voeren met iemand die niet luistert? Precies, niemand. Het sleutelwoord hierbij is: 'luisteren'. Merken moeten beter leren luisteren. De klant heeft tegenwoordig een (over)volle mailbox, relevantie is dus koning. Maar hoe bereik je dit in een e‑mail en hoe kun je als merk laten zien dat je luistert naar de klant en dat je de klant iets te bieden hebt? In dit blog lees je hoe gedragsgestuurde campagnes de oplossing kunnen bieden.

De voordelen van gedragsgestuurde campagnes

Uit onderzoek blijkt dat de open ratio van e‑mails die gebaseerd zijn op het gedrag van de klant 35% hoger ligt dan normale e‑mails. Daarnaast is de conversie twee keer zo hoog. Het gebruik van webanalytics om het gedrag van je prospects te monitoren wordt steeds belangrijker. De gegevens die je eruit haalt, kun je gebruiken om geautomatiseerde e‑mails te versturen. Het implementeren van gedragsgestuurde campagnes in je e‑mailmarketingstrategie is minder moeilijk dan je denkt. Om je te inspireren worden hieronder 7 soorten campagnes uiteengezet.

Welkomstcampagne

Welkomstmails zijn erg belangrijk. Het is de eerste mail die de klant van een bedrijf ontvangt en is dan ook een van de best gelezen e‑mails ooit. Een mooi moment dus om de relatie met de nieuwe klant goed te starten. Een goede welkomstcampagne voor nieuwe aanmelders kan zowel op de korte als lange termijn een hoop opleveren. Afhankelijk van het product of de dienst die wordt aangeboden, kan de welkomstcampagne diverse soorten e‑mails bevatten. Het aanbieden van een kortingspercentage voor startende kopers is bijvoorbeeld een goede stimulans om een prospect snel door de salesfunnel heen te bewegen. albelli heeft een gepersonaliseerde customer lifecycle gecreĆ«erd, die de reis van onboarding naar winback behandelt. In deze case vertelt albelli over hun 'welcome subscription' flow en de 'welcome first order' flow, die het startpunt van het albelli 'welcome program' is.

Post-purchase campagne

Zodra er een aankoop is gedaan, is het heel belangrijk om de e‑maildialoog gaande te houden. Dat kan door middel van het versturen van post-purchase e‑mails. Deze mailings kunnen als verschillende doelen dienen:

  • De klant op de hoogte houden van zijn bestelling, bijvoorbeeld door middel van een order- en verzendbevestiging.

  • Extra informatie geven over het aangeschafte product, bijvoorbeeld instructie-informatie of onderhoudsinformatie.

  • Controleren op klanttevredenheid, door middel van klanttevredenheidsonderzoek.

  • De klant vragen naar zijn mening over het product, bijvoorbeeld door een reviewmail.

Account summary/milestone campagne

Voor bedrijven die een dienst aanbieden, kunnen e‑mails die periodieke rapporten bevatten zeer nuttig zijn. Deze e‑mails worden vaak goed geopend en bieden dus de kans om andere producten of diensten aan te bieden.

Status alert campagne

Het versturen van relevante status alert e‑mails dient twee doelen. Allereerst is het een daad uit beleefdheid, waarmee wordt aangetoond dat het merk nog steeds belang heeft bij het vormen van een positieve klantervaring. Daarnaast wordt het als middel gebruikt om de e‑maildialoog gaande te houden. Dergelijke alerts kunnen per branche verschillen. In de reisbranche kunnen er bijvoorbeeld meldingen voor het wijzigen van het vluchtschema worden verstuurd. In de detailhandel kunnen alerts worden verstuurd als bepaalde producten weer terug op voorraad zijn.

Abandoned shopping cart campagne

Abandoned carts en abandoned browsing sessions kunnen voor verkopers heel vervelend zijn. Een goed getimede en goed ontworpen abandoned shopping cart e‑mail kan de klant herinneren dat hij zijn aankoop nog niet heeft afgerond en hem daarmee terugsturen naar de webshop waar hij zijn aankoop kan afronden. Lees in deze case hoe Transavia dit heeft aangepakt.

Retentie/win-back campagne

Gesprekken gaan niet oneindig door en worden dan ook weleens onderbroken. Na verloop van tijd beginnen de aanbiedingen, onderwerpsregels en de inhoud van je mailings oninteressant te lijken en wordt de geabonneerde klant inactief. Dat wil zeggen dat hij stopt met het openen van de e‑mails. Re-engagement en win-back e‑mails zijn goede manieren om de band tussen het merk en de klant te herstellen. Deze e‑mails moedigen de klant aan om het product of de dienst weer te gaan gebruiken. Het gebruiken van de woorden ''we missen je'' in de onderwerpsregel, is vaak al genoeg om de aandacht van de klant te trekken. Vervolgens kun je in de e‑mail een korting aanbieden op de volgende aankoop of de klant herinneren aan hoe handig het product of de dienst is. Je kunt hier heel creatief in zijn.

Cross- en upsell campagne

Wanneer een klant een product van je heeft gekocht, bestaat er de kans dat hij meerdere producten van je gaat kopen. Het opvolgen van de aankoop met e‑mails die vergelijkbare producten of diensten aanbieden is dan ook een logische stap. Het versturen van cross en upsell e‑mails is een goede manier om de dialoog met de klant gaande te houden.

Scroll omhoog