Automatiseer je communicatie

Geschreven door Grace Roberts

In de wereld van vandaag betekent de term ‘marketeer’ zoveel dingen. Marketeers hebben veel op hun bord liggen. Post dit op social, verstuur deze mailing, organiseer dat, sms hen, de lijst gaat maar door. Hoe fijn zou het zijn als we een platform hadden dat al het zware werk voor ons deed? Een programma dat al je berichten op unieke wijze automatiseert en betere connecties met je klanten opbouwt en ontwikkelt. Nou, dit platform bestaat!

Beginnen met een automatiseringstraject kan meer werk lijken dan het waard is, maar laat je niet intimideren, het is gemakkelijker dan je denkt! We hebben onze beste tips en tricks verzameld om ervoor te zorgen dat je het maximale uit jouw marketing automation strategie haalt.

Wat is automatisering?

Het is eigenlijk heel simpel: automatisering doet wat het belooft. Het automatiseert terugkerende processen. Dit betekent meer ruimte voor precisie en minder ruimte voor fouten (want ja, wij zijn ook maar mensen). In deze context is automatisering specifiek het geautomatiseerde proces van communicatie met jouw klanten en potentiële klanten.

Veel bedrijven automatiseren terugkerende taken zoals e-mailen, SMS’en en berichten via apps. Niet omdat we lui zijn, want het zou menselijkerwijs onmogelijk zijn om op een werkdag unieke gepersonaliseerde berichten op grote schaal te leveren. We zijn goed, maar we zijn ook weer niet ZO goed.

Past marketing automation in jouw strategie?

Wij zijn dol op marketing automation, maar we weten dat het niet voor iedereen geschikt is. Voordat je investeert, moet je de volgende vragen beantwoorden: Zie je een constante stroom traffic naar je website? Heb je een marketingstrategie die je wilt uitbreiden? Heb je de toekomst met je team besproken en zijn ze het allemaal eens over de doelen?

Als je op al het bovenstaande ja hebt geantwoord, ben je waarschijnlijk klaar om marketing automation in je marketingstrategie te implementeren. Het is essentieel om te begrijpen dat automatisering de marketing niet voor je doet, maar het biedt je een efficiënt platform om meer (gepersonaliseerde) berichten naar je doelgroep te versturen.

Welke kanalen kun je automatiseren?

Als het om communicatie gaat, kun je via de meeste platforms je berichten automatisch verzenden. Wij focussen ons op de meest populaire en relevante kanalen: e-mail, sms, mobiele app, print, sociale media en telemarketing. Alle kanalen in één platform.

Hoe je jouw marketing automation strategie kunt optimaliseren

Er zijn een paar dingen waarmee je rekening mee moet houden om ervoor te zorgen dat je jouw strategie optimaliseert:

A/B testen

Populaire trends evolueren voortdurend. Je content en strategie moeten bijblijven. Blijf meerdere variabelen testen, bijvoorbeeld onderwerpregels, content en designs om te zien wat het meest resoneert met je publiek.

Haal het maximale uit je data

Wat heeft het voor zin om een ​​schat aan gegevens van je doelgroep te hebben als je deze niet gebruikt? Creëer een buyer persona en verstuur hen relevante berichten die perfect aansluiten bij hun interesses.

Personaliseren van de inhoud

Mensen kopen van mensen. Geef je communicatie een persoonlijke touch met personalisatie en laat je klanten zich speciaal voelen. Houd in gedachten; personalisatie werkt alleen als je gegevens up-to-date zijn en kloppen. Er is niets erger dan iemand die een e-mail ontvangt met de verkeerde naam!

Verbeter de ervaring van je klant

Om een ​​echte omnichannel ervaring voor je klanten te creëren, is consistentie belangrijk. Zorg ervoor dat de berichten die je via verschillende kanalen verstuurt op elkaar aansluiten en elkaar aanvullen. Of dat nu in de winkel, via e-mail of in je app is.

Hoe hebben anderen het gebruikt?

We snappen dat het lastig kan zijn om je voor te stellen hoe je marketing automation kunt inzetten voor jouw bedrijf. Daarom geven we je hieronder een voorbeeld ter inspiratie.

Drukwerkdeal had voorheen geen vervolgacties. Als een klant een aankoop had gedaan in de webshop, kregen ze vervolgens geen berichten meer na deze aankoop. Het is bewezen dat een klant eerder terugkomt naar de webshop als dat bedrijf een goede relatie heeft opgebouwd met haar klant. Zaak om hier dus iets aan te veranderen bij Drukwerkdeal.

e-Village creëerde een flow met verschillende geautomatiseerde berichten om de loyaliteit binnen het klantenbestand van Drukwerkdeal te vergroten. Drukwerkdeal behaalde hier fantastische resultaten mee als het gaat om engagement in hun e-mails, met als gevolg ook een stijging van de omzet. Wil je de exacte resultaten weten? Lees het hier.

Ben je er klaar voor?

Het automatiseren van de communicatie met je klanten en potentiële klanten kan je helpen bij je dagelijkse werk. Het bespaart je geld omdat het je tijd bespaart. Hierdoor heb je meer tijd om creatief aan de slag te gaan en dingen te doen die je leuk vindt. Het zorgt ervoor dat er minder menselijke fouten gemaakt worden in campagnes en laat je de juiste boodschap sturen, op het juiste moment via het juiste kanaal.

Benieuwd hoe Clang jouw communicatie kan perfectioneren? We vertellen er je graag meer over.

Geen blog meer missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Door je in te schrijven voor onze nieuwsbrief, ga je akkoord met het Privacy Statement van e-Village en kunnen je gegevens worden gebruikt voor marketingdoeleinden. Je kunt je hiervoor op elk moment afmelden.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Bekend van: