De e-mail e-Volutie

Geschreven door Grace Roberts
E-mail is de laatste jaren in rap tempo geëvolueerd en inmiddels niet meer weg te denken in zakelijke communicatie. Die snelle ‘’e-mail e-Volutie’’ heeft het kanaal te danken aan het grote bereik dat je kunt hebben met e-mail en het gemak waarmee je kunt communiceren met je klanten. Wist je trouwens dat de introductie van het kanaal e-mail nog vóór die van de introductie van internet was?  Nu e-Village 20 jaar bestaat, is het een mooi moment om terug te kijken hoe we de kracht van e-mail de afgelopen 20 jaar hebben benut en hoe mooi het kanaal is.

De geschiedenis van e-mail

De toekomst van online communicatie is het streven naar een echt geautomatiseerde en zo persoonlijk mogelijke ervaring. We hebben 3 van onze favoriete huidige trends gekozen waarvan we denken dat ze van het grootste belang zijn bij het transformeren van de manier waarop we communiceren.
De tijd van e-mail was begonnen.

Daarna…

In de 20 jaar daarna werd e-mail steeds sterker. De oneindige mogelijkheden en baanbrekende innovatieve mogelijkheden duiken nog steeds op. Toen e-mail nog in de kinderschoenen stond, was het een simpele manier om boodschappen van de ene persoon naar de andere over te brengen. Geen toeters en bellen, gewoon simpel.

De eerste e-mail verzonden vanuit e-Village in 2002

Een onverwachte hobbel op de weg

Smartphones hebben een belangrijke rol gespeeld bij de ontwikkeling van e-mail. In 2001 kwamen de eerste mobiele telefoons die e-mailfunctionaliteiten ondersteunden op de markt. We kregen daarmee toegang tot onze e-mail vanaf onze mobiele telefoons. Echter waren e-mails op dat moment nog lang niet gecodeerd voor een mobiel apparaat, waardoor ze onleesbaar werden. Toen tussen 2009 en 2011 mobiele telefoons veranderden in ‘smartphones’ werd de mogelijkheid om e-mail op mobiel te kunnen lezen toegankelijk voor iedereen. Marketeers gingen aan de slag met het ontwikkelen van digital marketingstrategieën om leads te genereren. Het verzamelen van e-mailadressen is natuurlijk cruciaal wanneer je via e-mail wilt communiceren met je klanten. Marketeers moesten daarnaast een manier vinden om op te vallen in een inbox die overspoeld werd met berichten die allemaal op elkaar lijken.

Het is geen geheim dat we als mensen een aangeboren behoefte hebben om ons speciaal te voelen. Daarom is een bepaalde mate van personalisatie vereist. Van gepersonaliseerde onderwerpregels tot relevante content op basis van consumentengedrag, e-mailmarketeers hebben nu een platform om A/B-tests uit te voeren om hun leadconversies en klantbetrokkenheid te optimaliseren.

Interactie in communicatie

Zoals we hierboven al zeiden verhoogt het personaliseren van je e-mails je open rates en conversies. In een recentere geschiedenis zorgde de opname van CSS- en HTML-codering in e-mail ervoor dat marketeers nog creatiever konden worden met hun berichten. Ze kregen toegang tot meer interactieve componenten. Met alle positieve gevolgen voor conversie vandien.

Het interactieve aspect van communicatie blijft zich aanpassen aan een veel hoger niveau. e-Village heeft vorig jaar de functie AMP in e-mail aangekondigd. AMP biedt de gebruiker een veel hoger interactieniveau. Ontvangers van AMP e-mails kunnen nu hun gegevens invullen of zich aanmelden voor een evenement zonder de e-mail te verlaten. Hoe gaaf is dat!

Hoe ziet de toekomst van e-mail eruit?

De toekomst van online communicatie is het sturen naar een echt geautomatiseerde en intelligente ervaring. We hebben 3 van onze favoriete huidige trends gekozen waarvan we denken dat ze van het grootste belang zijn bij het transformeren van de manier waarop we communiceren.

  • Artificial Intelligence

Elk individu laat online een virtuele vingerafdruk achter. Hun gedrag en voorkeuren worden in elk hoekje en gaatje bewaard. Artificial Intelligence kan dat gebruiken om te voorspellen welke onderwerpregels de meeste opens zullen opleveren, wat de optimale verzendtijd voor elk individu is en kan elke gebruiker een engagementscore geven, waardoor je deliverability, relevantie en conversies uiteindelijk zullen verbeteren.

  • Omnichannel experiences

Ondanks dat e-mail op één na de meeste geprefereerde manier van communicatie is, moeten jouw marketingstrategieën hier niet ophouden. Creëer een aaneenkoppeling van informatie: van het ontvangen van een bonnetje in de winkel tot het krijgen van een mail met informatie dat relevant is met notificaties van een mobiele app.

  • Personalisatie door dynamische content

Iemand die in het noorden van het land woont hoeft niet op de hoogte te zijn van een winkelaanbieding in het zuiden. Net als een man niets hoeft te weten over vrouwelijke producten. Met dynamische content in je e-mail kun je gepersonaliseerde content generen op basis van geavanceerde datasegmentatie.

Is e-mail op een dood spoor geraakt?

Nee, zeker niet! Toen de oprichters van e-Village begonnen kregen ze te horen dat internet een fase was en zelfs vandaag de dag wordt er gespeculeerd dat het tijdperk van e-mail ten einde loopt. Vanaf het begin bood online communicatie eindeloze mogelijkheden voor groei en vooruitgang, en we geloven dat we enkel nog maar het topje van de ijsberg hebben gezien als het gaat om de mogelijkheden ervan. We twijfelen er niet aan dat e-mail voor ons zal blijven evolueren.

Waar gaan we heen met e-mail?

E-mail is nog nooit zo belangrijk geweest op het gebied van communicatie en we denken dat onze klanten er nog meer mee kunnen doen. Met de introductie van nieuwe elementen willen we onze klanten aanmoedigen en ondersteunen om nog meer én persoonlijker te communiceren met hun doelgroep. Zo gaan we binnenkort nieuwe features lanceren, zoals Artificial Intelligence, om nog beter in te spelen op de wensen en behoefte van de doelgroep.

Geen blog meer missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Door je in te schrijven voor onze nieuwsbrief, ga je akkoord met het Privacy Statement van e-Village en kunnen je gegevens worden gebruikt voor marketingdoeleinden. Je kunt je hiervoor op elk moment afmelden.

Bekend van: