Zo implementeer je een datagedreven design

Geschreven door Grace Roberts & Femke van Zelst

Data wordt vaak gezien als saai en stug. Design daarentegen wordt gezien als creatief en grafisch, iets waarbij je je fantasie kunt gebruiken. Maar zo zwart-wit is het niet. Data en design kunnen elkaar namelijk fantastisch versterken. Door in je data te duiken, kun je beter begrijpen wat je doelgroep nodig heeft. Als je dat duidelijk hebt, kun je je doelgroep beter aanspreken met een passend design. En wanneer je je doelgroep op de juiste manier aanspreekt, leidt dat weer tot meer betrokkenheid en betere conversies. Zo is het cirkeltje rond.

Sommige designers kunnen zich geïntimideerd voelen door datagedreven designs. Want kunnen zij dan nog wel de creativiteit de vrije loop laten? En zijn ze niet te veel gebonden aan restricties? Zeker niet! Datagedreven designs hebben een heleboel voordelen en die bespreken we hieronder. We weten zeker dat je na het lezen van deze blog klaar bent om te beginnen met het implementeren van dit proces. Zelfs als je geen ontwerper bent, kan je hiermee starten.

5 redenen waarom je een datagedreven design moet implementeren

  1. Datagedreven design stelt de gebruiker centraal
    Door data als basis voor je designs te gebruiken, kun je je doelgroep beter begrijpen en je merkimago afstemmen op de voorkeuren en specifieke interesses van je klant.
  2. Het doorbreekt de grenzen van ‘best practices’ en maakt innovatie mogelijk
    Het is heel menselijk om comfortabel te zijn met wat we weten. Cursussen en kwalificaties kunnen leiden tot een onbreekbare band met best practices. Maar soms zijn best practices niet de (enige) juiste manier.
  3. Je haalt een schat aan kennis op uit de inzichten van je gebruikers
    Het is heel simpel: het is makkelijker om aan iemand te verkopen die je kent, dan aan iemand die je niet kent. Je weet namelijk wat zijn voorkeuren zijn, dus kun je daarop anticiperen. Door je te verdiepen in de data van je doelgroep, kun je hun profielen verrijken. Hierdoor wordt het makkelijker om iets aan hen te verkopen.
  4. One-size-fits-all bestaat niet
    Elke persoon en pagina op je website is er met een andere reden. Elke pagina dient een ander doel en elk persoon is er voor een unieke oplossing. Éen design werkt niet voor elk doel. Duik in het doel van je design en in de wensen van je doelgroep om een design te maken dat in jouw voordeel werkt.
  5. Het roeit vooroordelen van designs uit
    Al het creatieve wordt in zekere mate bevooroordeeld. Wat een designer mooi vindt, kan heel anders zijn dan wat je doelgroep mooi vindt. En tenzij je product 100% uniek is en er nog niets op de markt is, heeft je doelgroep al een idee van wat ze willen zien. Datagedreven design maakt een einde aan vooroordelen van designers en biedt designs die converteren.

Hoe implementeer je een datagedreven design?

Het klinkt misschien gek, maar er zijn veel stappen die je kunt nemen al om een datagedreven design te implementeren. e-VillageStudio gebruikt kwantitatieve gegevens die het design aansturen. Oftewel resultaten die worden uitgedrukt in cijfers. Hieronder een aantal voorbeelden hoe je kwantitatieve data kunt onderzoeken:

  • A/B en multivariate testing
  • Mouse tracking
  • Bounce rates van oude designs
  • Branchespecifieke benchmarks

Dus, je bent geen designer?

Als marketeer heb je waarschijnlijk al genoeg op je bordje. Daarom zijn wij er om je te helpen, zoals je van ons gewend bent. Het inhuren of aannemen van een super goede ontwerper die het imago van je merk helemaal begrijpt, kan heel lastig zijn. En als het je toch lukt om er een te vinden, dan hebben ze waarschijnlijk maar weinig tijd. Daarom hebben we besloten om e-VillageStudio te lanceren. Je krijgt een eigen team van datagedreven designexperts die je gaat helpen bij het implementeren van datadriven designs. Onze studio is gespecialiseerd in 3 gebieden van datagedreven design.

  • Design review
    We beoordelen je huidige design en geven je feedback op de punten die met quick fixes verbeterd kunnen worden. Zo worden met enkele kleine stappen de resultaten van je uitingen geoptimaliseerd.
  • (Re-)design
    Een (re)design van je huidige of nieuwe e-mailtemplate en/of landingspagina zodat je design helemaal up-to-date is met de laatste trends en ontwikkelingen.
  • Design sprint
    In slechts 5 dagen helpen we je bij het creatieve proces. Van idee tot design dat past bij jouw organisatie en doelgroep.

Neem een datadriven besluit

Een van de leukste elementen van een datadriven strategie is dat het altijd mogelijk is om meer en nieuwe gegevens te verzamelen, waardoor er weer mogelijkheden ontstaan voor verdere optimalisatie. Data is zeker geen vijand van innovatie, het is juist de krachtpatser achter het succes ervan. Laat ons je helpen de complexiteit van data-analyse te begrijpen en bezoek de e-VillageStudio voor meer informatie.

Geen blog meer missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Door je in te schrijven voor onze nieuwsbrief, ga je akkoord met het Privacy Statement van e-Village en kunnen je gegevens worden gebruikt voor marketingdoeleinden. Je kunt je hiervoor op elk moment afmelden.

Bekend van: