Klantcase: Drukwerkdeal.nl

17% meer vervolgaankopen door Marketing Automation

Marketing automation zorgt voor meer vervolgaankopen

Uitdaging

Voordat de tweede-order-campagne was ingericht, werd een eerste bestelling bij Drukwerkdeal.nl niet opgevolgd met commerciële mailings. Maar de ervaring leer: wanneer op korte termijn een vervolgaankoop wordt gedaan, is dat het begin van een vruchtbare en langdurige relatie. Reden dus voor Drukwerkdeal.nl om hun klanten te willen stimuleren tot het doen van een vervolgaankoop. Daarvoor ontwikkelden wij een uitgebreide campagneflow.

Oplossing

De nieuwe flow is zo ingericht dat de klant, op basis van zijn gegevens en bestelhistorie, eerst uitgebreid wordt opgewarmd om de vervolgaankoop te stimuleren. Wanneer de klant direct na de eerste aankoop nog in de actiemodus zit, is de kans het grootst dat deze ook zijn gegevens aanvult. Het eerste gedeelte van de flow is ontworpen met dataverrijking als doel en bevat een uitnodiging om het klantprofiel te verrijken, een uitnodiging voor het partnerprogramma van resellers, een uitnodiging om lid te worden van het spaarprogramma vann Drukwerkdeal.nl en een mailing waarin tips en gratis tools worden aangeboden. Die laatste e-mail kan 8 verschillende variaties tonen, gebaseerd op de historie van de klant. Uit klantdata blijkt dat het gemiddeld een maand duurt voordat een klant een tweede order plaatst. In de flow is hier rekening mee gehouden: de klant maakt eerst kennis met alle voordelen van Drukwerkdeal.nl en wordt in deze fase dus warm gehouden. Heeft de klant inmiddels een tweede order geplaatst? Dan is het doel bereikt en wordt de klant vrijgegeven voor de reguliere nieuwsbrief. Als de klant nog geen tweede order heeft geplaatst, krijgt hij of zij op basis van de eerste order “3 next best offers” te zien (gebaseerd op de eerste aankoop). Om maximaal effect te bereiken wordt deze campagne multichannel uitgevoerd. Zo worden ook remarketing en AdWords ingezet om te zorgen dat Drukwerkdeal.nl top of mind blijft bij nieuwe klanten.

Resultaat

Nadat Drukwerkdeal.nl de marketing automation flow in gebruik heeft genomen, is het aantal vervolgaankopen binnen 1 maand met 17% gestegen. Nog meer resultaten:

  • Open Ratio ligt bijna 34% hoger dan gemiddeld.
  • CTR ligt bijna 87% hoger dan gemiddeld.
  • CTO ligt bijna 40% hoger dan gemiddeld.
  • Afmeldratio ligt 33% lager dan gemiddeld.

Wil je meer weten over deze case?

Drukwerkdeal.nl vertelt over haar crossmediale aanpak en hoe dit het kanaal e-mailmarketing versterkt. Vul hieronder je gegevens in en we sturen je de uitgebreide case direct toe.

Bekend van: