Partnercase: Yellowgrape voor Protest

Internationale e-mailmarketing voor Protest

Uitdaging

Niet alleen in Nederland, maar ook in de rest van Europa timmert Protest al enige tijd lekker aan de weg. Protest kent een duidelijke branding en besteedt veel aandacht aan de kwaliteit van de online content. Echter, binnen het e-mailkanaal van Protest viel er nog veel te winnen. Protest klopte bij onze partner Yellowgrape aan met een duidelijke wens: een e-mailflow waarin de on site inspiratie en interactie doorvertaald kon worden, inclusief personalisatie elementen.

Oplossing

Om de wens te kunnen realiseren moest er allereerst overgestapt worden naar een nieuw ESP. Het bestaande e-mailplatform van Protest kende zeer beperkte mogelijkheden en liet slechts een kleine mate van creativiteit toe. De juiste balans tussen functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid van de software was voor Protest van groot belang. Op basis van deze vereisten werd gekozen voor onze software Clang, aangezien deze volgens Yellowgrape en Protest op beide elementen absoluut uitblinkt. Yellowgrape heeft de volledige Clang implementatie neergezet in vier verschillende talen: Nederlands, Engels, Duits en Frans.

Resultaat

Yellowgrape heeft het gehele redesign van het e-mailkanaal verzorgd, inclusief een nieuw responsive template, dat qua stijl volledig overeenkomt met de webshop. De gehele look-and-feel past zich automatisch aan op het seizoen én de ontvanger. Daarnaast creëerde Yellowgrape eye catching geanimeerde banners om de mailings van Protest op te laten vallen inbox en de click through rate te boosten. Deze trekken bij openen gelijk de aandacht en wakkeren nieuwsgierigheid aan, wat de kans op doorlezen én klikken vergroot. Daarnaast zorgen animaties voor een gevoel van betrokkenheid bij de ontvanger, wordt de content (in vergelijking met statische afbeeldingen) beter onthouden en verhogen we de kans dat de ontvanger de mails ook in de toekomst opent.

Het interactieve template dat Yellowgrape voor Protest heeft ontworpen. Bron: Yellowgrape.

Een andere toffe feature die Yellowgrape in Clang voor Protest heeft gebouwd is het Product Hero Block. Deze feature biedt Protest de mogelijkheid om binnen haar jaarlijkse nieuwe collectie een reeks topitems extra onder de aandacht te brengen. Hiermee kunnen ontvangers niet alleen verschillende views van hetzelfde item bekijken, maar ook verschillende uitvoeringen selecteren. Hierbij passen zowel de hoofdafbeeldingen als de bijbehorende thumbnails zich aan in de geselecteerde kleur – en dit allemaal binnen de e-mail. Hiermee wordt interactie met de ontvanger gestimuleerd en biedt Protest haar klanten de ultieme shopervaring in mail. Omdat Protest verkoopt in meerdere landen, heeft Yellowgrape zes verschillende productfeeds gekoppeld aan het template. De e-mailmarketeer kan door middel van een SKU binnen een paar tellen eenvoudig alle productdata inladen en de productblokken meertalig maken.


Het Product Hero Block. Bron: Yellowgrape.

Een andere wens die hoog op de verlanglijst stond was personalisatie. Yellowgrape bouwde handmatig een product recommendation functionaliteit in Clang. Deze houdt rekening met een aantal factoren, waaronder eerder gedane aankopen, persoonlijke voorkeuren en de populariteit van items. Ook wanneer informatie ontbreekt, is er een creatieve oplossing. In dat geval worden ‘never out of stock’ items getoond, die opgehaald worden uit de feed door middel van een randomizer.

Dit state-of-the-art template bevat bovendien een volledig geautomatiseerde Instagram feed, waardoor ontvangers geïnspireerd kunnen worden met toffe content rechtstreeks van het sociaal kanaal. Daarnaast kan Protest met het countdownelement nu binnen het template het gevoel van urgentie maximaal aanwakkeren, bijvoorbeeld in aanloop naar een sale of wanneer een persoonlijke kortingscode bijna afloopt.

Tot slot ontwikkelde Yellowgrape binnen het nieuwe design een reeks geautomatiseerde campagnes, die voldoen aan de next level e-commerce etiquette. Te beginnen met een drietraps onboarding flow, die gekoppeld is het stimuleren van profielverrijking. De opgegeven voorkeuren worden onder andere gebruikt om recommendations te personaliseren. Naast de functionele conversieboosters als een verjaardagsmail en abandoned shopping cart, heeft Yellowgrape ook meer geavanceerdere campagnes gebouwd. Zo bestaat de VIP-campagne uit meerdere mails, waarbij klanten twee keer een VIP-status kunnen behalen afhankelijk van de aankoop. Met de heractivatiecampagne wordt churn risk getackeld en worden slapende klanten geheractiveerd. Uiteraard zijn ze allemaal meertalig.

Wil je meer weten over het mooie project van Yellowgrape voor Protest?
Lees hier meer

Bekend van: