Segmenteren op basis van klikgedrag

Het doel van nagenoeg elke e-mailcampagne is natuurlijk opens, clicks en conversion. En hoe relevanter de content, hoe beter de resultaten. Maar wat voor de ene ontvanger heel erg relevant is, is voor de andere misschien minder interessant. Daarom wil je de e-mailing zo veel mogelijk dynamisch vullen met content die voor elke ontvanger het meest relevant is. Maar wat is een eenvoudige, maar betrouwbare manier om interesses te registreren?

De meerwaarde van klikgedrag

Op basis van persoonlijke kenmerken kan je eenvoudig segmenten aanmaken in je database. Zo kun je bijvoorbeeld onderscheid maken op basis van geslacht. Maar hoewel dat erg effectief kan zijn, zijn de mogelijkheden beperkt. Daarnaast kan je om interesses vragen. Bijvoorbeeld tijdens het aanmeldproces. Alleen blijft dat een momentopname terwijl interesses op elk moment kunnen veranderen. Om die reden is het analyseren van klikgedrag een stuk interessanter. Want die meting wordt uitgevoerd over een langere periode. Stel, je bent een kledingretailer, dan kan je op basis van het klikgedrag registreren wie er werkelijk interesse heeft in bijvoorbeeld producten van Nike, of wie er een voorkeur heeft voor de kleur roze.

Klikgedrag registreren

Om effectief te kunnen registreren wie waarop klikt ga je elke link in je nieuwsbrief voorzien van tags. Stel, je plaatst een banner met een roze hardloopshirt in je e-mailing. Dan zou je alle links binnen die banner kunnen voorzien van de nodige tags. Bijvoorbeeld 'Roze', 'Running' of 'Dames'.

Betrouwbare meting

Pas wanneer je alle links in elke nieuwsbrief structureel voorziet van de juiste tags bouw je een uitgebreide tag-history op. Want als iemand maar één keer op een link met de tag 'Roze' heeft geklikt wil dat nog niet zeggen dat hij een voorkeur heeft voor de kleur roze. Pas naar mate iemand vaker op een link klikt met de tag 'Roze' wordt de voorkeur betrouwbaarder.

Gestructureerd taggen

Voordat je aan de slag gaat met taggen is het goed om een tag-document te maken. Daarin leg je vast welke tags je gaat gebruiken. De tags zou je kunnen verdelen in verschillende categorieën. Bijvoorbeeld:

• Merken > De verschillende merken
• Productsoort > Shirts, Jurken, Blouses, Jassen, enz.
• Persoonsvorm > Dames, Heren, Jongens, Meisjes, Baby
• Etcetera

Stel regels op over hoe links getagd moeten worden. Het is bijvoorbeeld niet heel relevant om de link achter het logo te taggen. Of stel dat de nieuwsbrief een special is met alleen maar roze artikelen, dan zou je er voor kunnen kiezen om op dat moment de tag “Roze" niet te gebruiken, maar wel tags als bijvoorbeeld “sneakers", “sportkleding" en “running".

Tags toepassen

Vervolgens kan je tags gaan toepassen op de links in je nieuwsbrief. Als je gebruik maakt van e-mailsoftware Clang voor het verzenden van je nieuwsbrieven, dan zijn er twee manieren om een link te taggen:

1. Gebruik het 'rel' attribuut op de link in de broncode:

2. Of vul de tags in bij de Clickthroughs.

Vul de tags in bij de Clickthroughs Vul de tags in bij de Clickthroughs.

In het veld 'Tags:' kan je nieuwe tags invullen door na elke nieuw getypte tag een return te geven. Of je kunt eerder gebruikte tags toevoegen door op het + icoontje te klikken.

Met Clang hoef je dus nooit de tags eerst in de applicatie te definiëren voordat je ze kunt gebruiken. Tags welke nog niet bestaan worden automatisch door Clang aangemaakt zodra je ze in de broncode zet of ze bij de Clickthroughs invult.

Let op: tags in Clang zijn hoofdlettergevoelig. Dus “Roze" is iets anders dan “roze".

Segmenteren op basis van tags

Afhankelijk van de verzendfrequentie is de tag-historie na een bepaalde periode relevant genoeg om te gebruiken. Dan kan je uit de historie opmaken waarin je klanten over het algemeen het meest geïnteresseerd zijn. En je kunt gaan segmenteren op basis van die historie.

In Clang kan je tevens profielen bouwen om zo een gewenste selectie van klanten te maken. Daarnaast kan je in een e-mailing blokken plaatsen met meerdere variaties en aan elke variatie de gewenste condities verbinden. In beide gevallen kies je voor de conditie 'Tag gewicht'. Bij de instellingen van die conditie geef je de gewenste tag op, vanaf welk gewicht de tag mag meetellen en binnen welk datumbereik de tag-historie mag vallen.

Tags kunnen worden toegepast op verschillende elementen van Clang:

• Content links (clickthroughs)

• Blokvariatie

• Blokcontainer

• Formulier

• E-mailcontent

Per element is een tag gewicht vastgesteld. Voor content-links (clickthroughs) is dat een gewicht van drie. Elke keer als iemand op een link in de nieuwsbrief klikt met een bepaalde tag wordt voor die persoon een gewicht van drie opgeteld voor die tag. Met andere woorden, als iemand vier keer op een link heeft geklikt met de tag 'Roze' dan is het totaal gewicht van de tag 'Roze' voor die persoon 12 (4x3). Houd hier rekening mee bij het stellen van de condities.

De configuratie van tag-conditie kan er bijvoorbeeld zo uitzien:

Tag gewicht De configuratie van tag-conditie.

Het datumbereik is belangrijk omdat interesses na verloop van tijd kunnen veranderen. Als je een historie hebt die bijvoorbeeld twee jaar oud is zou je ervoor kunnen kiezen om in het datumbereik alleen het afgelopen jaar op te geven.

Aan de slag

Zoals je ziet is het gebruik van tags een eenvoudige, maar betrouwbare manier om interesses te registreren. Zeker als je het goed doordacht en gestructureerd aanpakt zal deze manier van dynamische content aanbieden erg effectief zijn. Heb je hier zelf al ervaringen mee? Dan zijn we natuurlijk erg benieuwd. Ben je geïnteresseerd en wil je ook beginnen met taggen? Dan kunnen wij je helpen metadvies en strategie.

  • Data


Ja, natuurlijk wil ik dit artikel delen:




Reageer op dit artikel


Best bekeken blogs


Vraag aan e-Village?

Wist je dat...

Wist je dat...

...e-Village een deliverability ratio (afleverpercentage) heeft van 99,72%?

Meer weetjes? Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte