Nieuwe wet databescherming, start op tijd met je aanpassingen.

Het lijkt nog ver weg, want de General Data Protection Regulation (GDPR) gaat pas gelden vanaf 25 mei 2018. Maar deze vervanging van de Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP) vraagt wellicht om een aantal aanpassingen van jouw (e-mail)strategie. Vandaar nu alvast een voorzetje, zodat je dit in 2018 al lang voor elkaar hebt.

Het doel

Waar hebben we het over? De GDPR is een nieuwe Europese wet die gaat gelden in alle lidstaten van de Europese Unie. Door dataregulatie Europees vast te leggen, moet de wet zorgen voor meer duidelijkheid, zowel aan consumentenkant als aan bedrijfskant. Wat houdt deze wet precies in en waar moet je als e-mailmarketeer rekening mee houden?

De inhoud

Een van de veranderingen is dat 'toestemming voor het gebruik van gegevens uit een actieve handeling' moet bestaan. Er mag dus niets meer vooraangevinkt staan. Dit was al vastgelegd in de WBP, maar het gaat nu iets verder. Want bij toestemming voor verschillende doeleinden moet er voor ieder doel apart toestemming worden gevraagd. Daarnaast moet je als organisatie de toestemming bewaren om het te kunnen bewijzen. De betrokkene mag altijd zijn toestemming intrekken en dit recht moet gecommuniceerd worden.

Verder eist de GDPR vooral dat je als organisatie helder naar de klant communiceert waar zijn gegevens voor gebruikt worden en hoe de klant dit kan wijzigen of stopzetten. De klant heeft altijd het recht om bezwaar te maken tegen de verwerking van zijn gegevens voor direct marketingdoeleinden. Als de klant dit bezwaar heeft ingediend, mogen de gegevens niet meer gebruikt worden voor enig marketingdoeleinde.

Daarnaast zijn er nog een aantal veranderingen ten opzichte van de WBP die je hier uitgebreid kan teruglezen.

Met ingang van de GDPR zal in Nederland waarschijnlijk de Autoriteit Persoonsgegevens het toezicht op zich gaan nemen. Het toezicht zal uitgebreider worden en de sancties strenger. Kortom, het centraal stellen van de klant, en zuinig zijn op de data van je klant, wordt nu ook centraal aangestuurd. Goede zaak!

E-mailmarketing

De nieuwe wet zal dus hopelijk gaan zorgen voor meer duidelijkheid, en eenduidigheid in de datavastlegging. Binnen e-mailmarketing is het al gemeengoed: je legt alleen data vast als hier een helder doel voor is, je klanten op een begrijpelijke manier informeert over hun rechten, niets meer vooraf aanvinkt en alle bewijslast opslaat. Mocht je onverhoopt nog niet voldoen aan alle facetten van deze regelgeving, dan heb je nog de tijd om de laatste aanpassingen te doen. Ons advies is om dit snel te doen: je klant heeft er nu ook al recht op.

Hoe ga jij je voorbereiden op de komst van deze nieuwe wet? Laat het ons weten in de groep E-mailmarketing Nederland. Uiteraard denken wij ook graag met je mee over eventuele wijzigingen in je template of campagnes. Neem voor vragen contact op met onze Support afdeling via 030-6988080.



Ja, natuurlijk wil ik dit artikel delen:




Reageer op dit artikel


Best bekeken blogs


Vraag aan e-Village?

Wist je dat...

Wist je dat...

...e-Village een deliverability ratio (afleverpercentage) heeft van 99,72%?

Meer weetjes? Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte