Behoud 15% meer lezers met een goed afmeldproces

Het aanbieden van een afmeldproces is een wettelijke verplichting waar wij e-mailmarketeers ons aan moeten houden. Natuurlijk wil je afmelders voorkomen, maar hoe pak je dit aan? Je behoudt al snel 15% meer lezers als je je afmeldproces anders gaat opzetten. Wij voerden een interessant onderzoek uit voor één van onze opdrachtgevers en de conclusie was opvallend. Een groot deel van de afmelders wil eigenlijk iets anders dan zich uitschrijven voor de nieuwsbrief...

Afmeldproces, voordelen?

Oké, het inregelen van een afmeldproces is een verplichting, maar dit hoeft niet enkel nadelig te zijn. Dit proces levert je namelijk ook veel voordelen op:

  • Het voorkomt klachten/spam reports
  • Het is goed voor het behoud van je reputatie (als afzender)
  • En daarmee goed voor de deliverability
  • De kwaliteit van de e-maildatabase blijft hoog
  • Het is een service en uiting van respect naar je klanten

Laten we eens kijken naar je afmeldproces. Herken je onderstaand afmeldproces? Dan wordt het tijd voor actie!


Zo'n afmeldproces is een gemiste kans. Want 1 klik en je bent de abonnee kwijt. Maar nog erger, je hebt geen flauw idee waarom de klant is weggegaan. Vragen naar de reden voor afmelden is daarom een belangrijk onderdeel van de optimalisatie die je zou moeten doorvoeren in je afmeldproces. Maar het geven van een reden mag niet verplicht zijn. Want alleen een vrijwillig opgegeven reden is betrouwbaar.

Waarom je lezers zich afmelden

Enige tijd geleden hebben wij voor een winkelketen (zonder webshop) een analyse mogen doen op de redenen die hun klanten gaven bij het afmelden voor de wekelijkse nieuwsbrief. En wat bleek? Een groot deel van de afmelders wilde zich eigenlijk helemaal niet afmelden!

Om de resultaten goed te kunnen weergeven zijn de afmelders gebundeld in 3 categorieën:

  • Logische afmelders (45%)
  • Ontevreden afmelders (42%)
  • Onnodige afmelders (13%)

Logische afmelders

Uit het onderzoek bleek dat 45% van de afmelders als reden aangaf dat zij eigenlijk zelden of nooit (meer) de winkel bezochten omdat ze geen interesse meer hadden in de producten. Een ander deel was verhuisd, ontving de nieuwsbrief dubbel of gaf aan zich überhaupt nooit te hebben ingeschreven. Doordat dit allemaal logische redenen zijn waarom iemand zich voor een nieuwsbrief afmeldt, is deze groep in het onderzoek verder buiten beschouwing gelaten.

Ontevreden afmelders

42% van de afmelders kon worden gecategoriseerd als 'ontevreden afmelders'. Deze personen gaven aan dat zij de inhoud van de nieuwsbrief niet relevant vonden, de nieuwsbrief te veel reclame bevatte of dat zij de nieuwsbrief overbodig vonden aangezien zij ook de papieren huis-aan-huis folder ontvangen.

Kijk, en deze informatie is dus enorm waardevol! Het is duidelijk dat hier wat te winnen valt. Wil je deze groep abonnees behouden, dan moet de nieuwsbrief zich duidelijk onderscheiden van de papieren folder. Denk aan exclusieve content of voordeelacties, die alleen gelden voor je nieuwsbriefabonnees. Zorg dat je nieuwsbrief aansluit bij de wensen en behoeften van je abonnees om afmelders te voorkomen.

Tip 1: Herinner aan de meerwaarde

Hiermee komen we bij de eerste (kleine) stap in het optimaliseren van het afmeldproces. Door duidelijk te vermelden welke meerwaarde de nieuwsbrief biedt kun je je abonnees overtuigen om zich niet af te melden.


Onnodige afmelders

De overige 13% afmelders in het onderzoek heb ik gecategoriseerd als “onnodige afmelders". Deze groep gaf aan een ander e-mailadres te hebben gekregen, zich enkel tijdelijk te willen afmelden of de frequentie van de nieuwsbrief te hoog te vinden. Met andere woorden: deze mensen wilden zich eigenlijk helemaal niet afmelden, maar willen iets anders. Als je deze groep dus het eerder genoemde 'traditionele afmeldproces' had geboden dan was je deze groep zeker kwijt geweest.

Tip 2: Bied extra opties

Door je abonnees de mogelijkheid te bieden om voorkeuren aan te geven of persoonsgegevens te wijzigen houd je minstens 13% van hen zeker binnen. En dat is, met een kleine investering voor de optimalisatie, pure winst. Temeer omdat dit ook een grote verbetering is in de service naar je klant. Zie hieronder hoe je dit zou kunnen aanpakken...


Bied de optie om tijdelijk af te melden:


Bied de mogelijkheid om aan te geven in welke informatie men nog wél is geïnteresseerd.

En natuurlijk moet een abonnee zijn e-mailadres gemakkelijk kunnen bijwerken.


Zoals eerder genoemd is het heel belangrijk naar de reden van uitschrijving te vragen.. Wil een abonnee zich helemaal afmelden, vergeet dan niet te vragen waarom. Op basis van deze informatie kun je de nieuwsbrief verder verbeteren. Maar nogmaals, maak hier geen verplichte vraag van!


Tip 4: Maak gebruik van de bevestigingspagina

Wanneer een abonnee zich toch (tijdelijk) afmeldt, komt hij altijd op een bevestigingspagina. Maak dus ook gebruik van deze pagina. Natuurlijk bevestig je eerst expliciet de wijziging die de klant heeft gedaan. En daarnaast is dit je laatste kans om een alternatief te bieden: social media! Als iemand namelijk niet meer is geïnteresseerd in de nieuwsbrief dan kan Facebook of Twitter voor hen een mogelijk alternatief zijn om toch op de hoogte blijven. En last but not least: je kunt de bedankpagina ook gebruiken om een passende aanbieding te doen en dan natuurlijk het liefst gepersonaliseerd. Je weet immers wie die pagina bekijkt en als het goed is weet je ook waarin deze persoon is geïnteresseerd.


Tip 5: Monitor je afmeldproces

De laatste tip: monitor je afmeldproces. Je kunt daarbij denken aan:

  • Check of er een verband is tussen het aantal afmeldingen en de inhoud van je mailings. Dit geeft inzicht in de algemene interesse van je doelgroep.
  • Check regelmatig wat de redenen zijn waarom mensen zich afmelden. Enkel op basis van deze informatie kun je je mailings verbeteren.
  • Vergelijk het aantal afmeldingen met het aantal geregistreerde klachten. Dit geeft informatie over de kwaliteit en/of bereikbaarheid van het afmeldproces.

Het is geen afmeldproces, het is een bijwerkproces

Als je kritisch jouw afmeldproces onder de loep neemt en aan de hand van de tips verbetert, dan heb je niet meer te maken met een afmeldproces, maar een bijwerkproces. Het is een nieuwe manier van denken, maar vaak wil de abonnee, bewust of onbewust, iets anders dan helemaal afmelden. Daarnaast levert een uitgebreid afmeldproces ook inzichten op in de wensen en interesses van jouw abonnees. En met dat inzicht kun je de e-mailcampagnes verbeteren. Want hoe beter de e-mailings aansluiten bij de doelgroep, hoe minder afmelders. Het is een vicieuze cirkel, maar dan de goede kant op.

Bronvermelding

Daniel Mul



Ja, natuurlijk wil ik dit artikel delen:




Reageer op dit artikel


Best bekeken blogs


Vraag aan e-Village?

Wist je dat...

Wist je dat...

...e-Village een deliverability ratio (afleverpercentage) heeft van 99,72%?

Meer weetjes? Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte