Marketing automation & e-mailmarketing. A match made in heaven.

Iedere marketeer is inmiddels bekend met het begrip marketing automation. Het is dé manier om er via geautomatiseerde processen voor te zorgen dat de juiste content op het juiste moment bij de juiste persoon terecht komt. Ondanks dat alle mogelijke communicatiekanalen binnen marketing automation campagnes kunnen worden ingezet, blijkt uit de praktijk dat e-mail het meest rendabele kanaal is. We mogen dan ook spreken van 'a match made in heaven'.

Actie = reactie

De basis van marketing automation is dat iedere actie van een klant voor een bedrijf een trigger moet zijn om te reageren. Actie = reactie. Om dit intern te kunnen bewerkstelligen moet je als organisatie in staat zijn om meerdere vormen van data en kanalen op persoonsniveau aan elkaar te koppelen. Door bijvoorbeeld de content uit je CMS te taggen, en hiermee het lees- en klikgedrag op persoonsniveau vast te leggen in je CRM, verkrijg je veel inzicht in de interesse van je prospects en klanten. Informatie waar je sales-technisch vervolgens weer slim op kunt inspelen.

Marketing automation in de praktijk

Het Grand Hotel Amrâth begrijpt dit als geen ander. In het vinden van een geschikte locatie voor een weekendje weg creëerde ik mijn customer journey waar zij middels marketing automation heel goed op inspeelden. In het oriëntatie- en boekingsproces heb ik diverse online en offline touchpoints aangeraakt. Bij iedere stap (actie) die ik zette, kwam er automatisch een reactie.

Marketing Automation Voorbeeld Customer Journey.

Zoals velen startte ik mijn oriëntatie in Google met de zoekopdracht 'luxe hotel amsterdam'. Hier werd ik bewust van het Grand Hotel Amrâth. Vervolgens las ik de reviews op Booking.com.

De dag erna werd ik via een banner geretarget op nu.nl om alsnog de boeking te doen. Het boeken van de kamer deed ik vervolgens op de eigen site van Grand Hotel Amrâth. De reactie? Ik kreeg een bevestiging van de boeking via email. Enkele dagen voorafgaand aan mijn verblijf kreeg ik via email de mogelijkheid tot upgrade. Maar daar bleef het niet bij.

Zo kreeg ik bij het inchecken een hotelcard, die direct een geautomatiseerde e-mail triggerde met daarin meer informatie over de faciliteiten van het hotel. Om vervolgens bij het uitchecken een bedank e-mail te ontvangen met het verzoek om een review achter te laten.

E-mail een van de populairste kanalen

Natuurlijk verschilt het per type organisatie welke communicatiekanalen in het marketing automation traject worden ingezet. Maar er is bijna geen marketing automation traject waar e-mail niet wordt ingezet. De reden dat e-mail zo'n populair communicatiemiddel is, komt vooral omdat het een kanaal is dat gemakkelijk en tegen relatief lage kosten kan worden ingezet. En aangezien daarnaast de resultaten ook nog eens verbluffend te noemen zijn, zetten veel marketeers e-mail in om te anticiperen op het gedrag van hun doelgroep.

Een ander belangrijk argument voor veel marketeers om met behulp van e-mailmarketing hun eerste stappen op marketing automation gebied te zetten, is dat het inrichten van geautomatiseerde e-mail campagnes relatief eenvoudig is. Blijkt dat een bepaalde e-mail campagne erg succesvol is? Dan is de volgende stap om deze campagne te automatiseren. Et voilà! Het eerste marketing automation traject is een feit. En deze hoeft echt niet meteen heel spannend en sexy te zijn. Kijk bijvoorbeeld maar naar onderstaande voorbeelden.

Marketing automation en e-mailmarketing voorbeelden

Welkomstcampagne

Actie: een persoon schrijft zich in voor de nieuwsbrief

Reactie: automatisch wordt een welkomst-emailing verzonden

Welkomstcampagne van Leen Bakker

Reviewcampagne

Actie: Iemand heeft een product gekocht in jouw webshop

Reactie: enkele dagen na de verkoop wordt er automatisch een e-mail verzonden waarin je vraagt of de klant het product en de service wil beoordelen. Let op! Bij dit soort campagnes is het wel heel erg belangrijk dat er ook een voordeel voor de klant is als hij een review achterlaat. Vandaag de dag kopen zo veel mensen online, ze kunnen er bijna een dagtaak aan hebben om al die reviews in te vullen. Zorg er dan ook voor dat ze voor jouw product een uitzondering maken.

Reviewcampagne Cook & Co

+38% conversie door geautomatiseerde email campagne

Natuurlijk verschilt het per type organisatie welke communicatiekanalen in het marketing automation traject worden ingezet. Maar er is bijna geen marketing automation traject waar email niet wordt ingezet. De reden dat email zo'n populair communicatiemiddel is, komt vooral omdat het een kanaal is dat gemakkelijk en tegen relatief lage kosten kan worden ingezet. En aangezien daarnaast de resultaten ook nog eens verbluffend te noemen zijn, zetten veel marketeers email in om te anticiperen op het gedrag van hun doelgroep.

Bovenstaande voorbeelden zijn misschien niet heel sexy, rendabel zijn ze wel. Net als de 'Abandoned Cart Mail' campagne van Transavia. Wereldwijd laat gemiddeld 70% van

e-commerce-klanten zijn 'winkelkarretje' vol achter zonder effectief te kopen. Hierdoor gaat een gigantisch omzetpotentieel verloren. Ook Transavia had hier mee te kampen, maar niet voor lang. Zo heeft Transavia in een tijdsbestek van een half jaar door de inzet van geautomatiseerde email campagnes er voor gezorgd dat hun conversie met 38% is toegenomen. Hoe zij dit precies hebben aangepakt kun je lezen in deze email case van Transavia.

In zes stappen naar marketing automation

Benieuwd hoe ook jouw organisatie de eerste stappen op marketing automation gebied kan zetten? Stel jezelf dan de volgende vragen en zet de volgende stappen:

Stap 1: wat wil ik bereiken?

Stel jezelf eerst de vraag wat je wilt bereiken. En maak dit vervolgens zo SMART mogelijk. Wil je:

  • Kosten besparen?
  • Conversie optimaliseren?
  • Leads genereren?
  • Klanttevredenheid verhogen?
  • Et cetera…

Stap 2: op welke signalen wil ik acteren?

Reageren op de reacties en acties van de doelgroep is de basis van marketing automation, dus het is verstandig om eerst in kaart te brengen welke signalen van klanten voor jouw organisatie het meest relevant zijn. Je hoeft namelijk niet meteen op iedere actie te reageren. Het is daarnaast ook wel verstandig om in de eerste fase te starten met het inrichten van marketing automation campagnes die het gemakkelijkst in te richten zijn, bijvoorbeeld een welkomstcampagne.

Stap 3: welke reactie wil ik aanbieden?

Zodra je hebt bepaald op welke signalen je wilt acteren is de logische vervolgstap om te bepalen welke relevante reactie/ervaring je aan de klant wilt bieden. Als de consument zich inschrijft voor de nieuwsbrief, kan de reactie zijn om een welkomstbericht per email te versturen. TIP: deze mails worden zeer goed geopend. Gebruik deze om direct je data te verrijken.

Stap 4: bepaal je databehoefte

De volgende stap is om in kaart te brengen welke data je nodig hebt om deze reactie te kunnen geven. Is het van belang om alle contactgegevens direct te verzamelen of zijn voornaam en e-mailadres voorlopig voldoende?

Stap 5: test, evalueer en optimaliseer

Zoals bij iedere campagne is het bij marketing automation ook erg belangrijk om campagnes te testen, verder te optimaliseren en er een businesscase van te bouwen. Enkel op deze wijze ben je als organisatie in staat om het meeste rendement uit de campagnes te halen.

Stap 6: automatiseer

Oké, de campagne staat en is succesvol. Hij is uitvoerig getest en geanalyseerd, de feedback van de ontvangers is positief, dus nu is de tijd aangebroken voor de laatste stap: het automatiseren van de campagnes. Door het automatiseren begin je past echt met marketing automation. Je zorgt ervoor dat je handen vrij kunt maken voor het inrichten van nieuwe campagnes, terwijl de campagnes in de tussentijd succesvol door blijven lopen.

Vergeet niet om….

Als de campagnes eenmaal geautomatiseerd zijn ingericht, betekent dat natuurlijk niet dat je er vervolgens nooit meer naar hoeft om te kijken. Mensen veranderen, situaties veranderen, maar er kunnen ook maatschappelijke veranderingen gaande zijn waardoor de content en context van de e-mail campagne niet meer relevant is. Om te voorkomen dat het continue testen toch wordt vergeten, is het raadzaam om per campagne een eindverantwoordelijke aan te wijzen. Deze collega is verantwoordelijk voor de campagne en moet zorgen dat deze zo effectief mogelijk blijft doorlopen.

Vraag of opmerking over marketing automation & e-mailmarketing

Ik hoop je door middel van deze blogpost inzicht te hebben gegeven in alle mogelijkheden die marketing automation en e-mailmarketing te bieden hebben. Maar ik hoop vooral dat je nu inziet hoe relatief gemakkelijk je dit kunt inrichten. Heb je een vraag of opmerking over het inrichten van dergelijke campagnes of wil je jouw ervaringen met de lezers van e-Village delen? Laat dan hieronder een reactie achter of neem deel aan de discussie in onze LinkedIn-group "E-mailmarketing Nederland".

De voorbeelden van Blokker en Cook & Co zijn afkomstig van Nextail.nl



Ja, natuurlijk wil ik dit artikel delen:




Reageer op dit artikel


Best bekeken blogs


Vraag aan e-Village?

Wist je dat...

Wist je dat...

...e-Village een deliverability ratio (afleverpercentage) heeft van 99,72%?

Meer weetjes? Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte