Inbox Placement. Hoe verbeter je je deliverability?

Inbox Placement - het proces dat e-mails moeten doorlopen om uiteindelijk in de mailbox van de ontvanger te komen - is misschien niet het meest sexy onderwerp. Maar wel één die voor fenomenale resultaten kan zorgen mits je het goed inricht en continu aan de knoppen blijft draaien. Niet zo gek dus dat Inbox Placement een hot topic is onder (e-mail) marketeers wereldwijd en het thema was van alweer de 14e e-Village e-mailmarketing inspiratiesessie.

Meer dan 100 klanten en relaties kwamen naar e-Village om te luisteren naar de presentaties van onder andere Willem Stam van Postmastery en Laura van der Kallen van Sacha. Feiten, cijfers en voorbeelden die zo praktijkgericht waren ingestoken dat de bezoekers hun quick wins op de achterkant van een bierviltje kwijt moesten kunnen - zoals tenslotte de beste ideeën ontstaan. Een verslag van een inspirerende middag.

Inbox Placement in breder perspectief

Door: Willem Stam van Postmastery

Iedereen wil op nummer één staan in de Google zoekresultaten. Bijna net zo graag wil men ook dat iedere email door Internet Service Providers (ISP) als Hotmail en Google wordt geaccepteerd en bij de juiste ontvanger wordt afgeleverd die vervolgens heel fanatiek in de email gaat klikken. Maar net als op nummer één in Google komen, is ook dit proces niet zo gemakkelijk als men wellicht denkt. Zo belandt op dit moment maar 80% van de legitieme emails in de inbox van de ontvanger. Eén op de vijf emails bereikt dus niet eens zijn eindbestemming! En naar verwachting zullen deze cijfers alleen maar verder toenemen.

No auth – no entry

Waarom? De ISP's hebben zelf ook te kampen met steeds meer uitdagingen waar ze zich tegen moeten wapenen. Het is dan ook niet zo vreemd dat hun focus in de afgelopen jaren is veranderd met als gevolg dat Inbox Placement voor bedrijven steeds belangrijker wordt. Lag de focus van ISP's vier à vijf jaar geleden nog vooral op het gebied van content en onderwerpregels, nu is de focus verschoven naar authenticatie, reputatie en beveiliging.

Afbeelding uit de presentatie van Willem Stam. Afbeelding uit de presentatie van Willem Stam.

Helaas gaan alleen veel bedrijven zich pas met email deliverability bezig houden als het een keer echt is misgegaan; duizenden, honderdduizenden e-mails die opeens niet meer aankomen. Dan is er paniek in de tent en terecht. Alleen als je pas actie onderneemt als het te laat is, zal je altijd achter de feiten aan blijven lopen. Het is daarom absolute noodzaak om je nu al in dit proces te storten. Voorkomen is immers beter dan genezen. Hoe je dit traject het beste kunt oppakken? En op welke zaken je dan moet letten? Dat lees je binnenkort op e-Village.nl als we een uitgebreide blogpost over de presentatie van Willem publiceren.

Deliverability verbeteren: wat nu?

Door: Laura van der Kallen – Sacha

Het is belangrijk dat je mailtjes worden verzonden, maar het is nog belangrijker dat je email ook daadwerkelijk in de inbox terechtkomt en je email wordt gezien zodat mensen er ook echt iets mee kunnen. Dit klinkt misschien als een 'open deur', maar in de praktijk is men toch vooral bezig met de waan van de dag. Zolang de email er maar goed uitziet, op tijd is verzonden en als men mazzel heeft, kan men tijd vrijmaken om de resultaten te beoordelen. Of de email überhaupt de inbox bereikt, daar staat men veelal niet bij stil. Ook bij Sacha lag de focus jarenlang niet op deze punten. Vooral kwantiteit was belangrijk, kwaliteit in veel mindere mate.

Inbox Placement van 99,92%

Maar door de oplettendheid van het team van e-Village en de drive om continu te blijven ontwikkelen en groeien bij Sacha hebben zij het roer enkele maanden geleden omgegooid. En met succes. Was enige tijd geleden de Inbox Placement nog 71%, inmiddels is die gestegen naar 99.92%. Daarnaast was er direct een gemiddelde stijging in bezoekers zichtbaar! Als vanzelfsprekend is Sacha trots en blij met deze piek, maar om die lijn zo stijgend te houden moet je constant aan de knoppen blijven draaien. In totaal ligt de focus van Sacha op vijf verschillende elementen (knoppen).

Inbox Placement. Hoe verbeter je de deliverability Afbeelding uit de presentatie van Laura van der Kallen.

Al deze elementen moeten één keer goed worden ingericht, waarna de focus zal verschuiven naar het continu optimaliseren. Een proces dat helemaal niet zo ingewikkeld hoeft te zijn, je moet het alleen wel doen. Benieuwd hoe Sacha dit proces precies heeft aangepakt? Houd dan de e-Village website goed in de gaten!

Inbox Placement, minder makkelijk dan je denkt

Door Jeroen Verschoor – e-Village

Het gegeven dat in Europa maar 80% van alle geaccepteerde email wordt afgeleverd in een inbox, betekent dat we een winst van 20% kunnen maken. Een mooie uitdaging, maar die realisatie is dus minder makkelijk dan veel bedrijven denken. Op de weg naar de optimale Inbox Placement kom je heel veel uitdagingen tegen. Zo moet men onder andere bereid zijn om vooral niet aan zichzelf te denken, maar de belangen, wensen en eisen van de ISP en ontvanger voorop te stellen. Zij moeten blij worden, het is veel minder belangrijk dat jij als verzender er blij van wordt.

En om dat resultaat te behalen moet je keuzes maken. Keuzes die misschien niet altijd even gemakkelijk zijn, want wellicht moet je wel afscheid nemen van een groot aantal email adressen in je database. Of je moet je hele contentstrategie aanpassen. Maar dit soort lastige beslissingen zorgen er wel voor dat je het doel - optimale Inbox Placement - vele malen sneller zal realiseren.

Welke stappen en keuzes je moet maken? Je raad het al, daarover later meer op de blog van e-Village.

Clang roadmap. Wat gaat er gebeuren in 2016?

Door: Stephan van Maris – e-Village

Zoals tijdens iedere inspiratiesessie werd ook deze bijeenkomst afgesloten met een korte presentatie over de Clang-roadmap. Wat is er in de afgelopen maanden in het emailmarketing software programma van e-Village veranderd, maar vooral wat staat er nog op stapel? En dat blijkt heel wat te zijn. Zo is afgelopen dinsdagavond Clang 2.5.0 gereleased waarin veel belangrijke features uit Clang een frisser uiterlijk hebben gekregen, maar ook de processen nog gebruikersvriendelijker zijn gemaakt.

Over zes weken staat dan alweer de release van Clang 2.5.6 op de planning waarin vooral een update van de profielen editor en user manager centraal staan. In het derde kwartaal van dit jaar verschijnt vervolgens Clang 3.0. Een fantastische update die de Email Service Provider sector op zijn grondvesten zal laten schudden. Maar die details houden we binnen de muren van de 14e e-Village e-mailmarketing inspiratiesessie.

Op zoek naar e-mailmarketing inspiratie?

Met trots en plezier kijken wij terug op wederom een geslaagde inspiratiesessie. Dit zijn enkele leuke quotes van onze klanten over de Inbox Placement bijeenkomst.

“Ik ben blij dat ik ben gegaan. Want ook al weet je veel van het onderwerp, het is toch fijn om te zien hoe andere bedrijven dit proces aanpakken. Persoonlijk vond ik vooral de combinatie van het technische aspect met praktijkvoorbeelden erg prettig." Maartje van der Leij, Schipholtickets.nl “Ik vind het vooral prettig dat in iedere sessie de combinatie wordt gemaakt van techniek en praktijk. Ik loop nu de zaal uit en heb nu weer extra het besef hoe belangrijk Inbox Placement is" Sandra de Rooij, Promese “Het was goed om te zien dat Inbox Placement een uitdaging is van bijna iedere organisatie. Groot of klein." Lesley Schulze, Kleertjes.com “Vooral de afwisseling in de presentaties tussen het technische aspect en hoe zich doorvertaald in de praktijk was voor mij erg nuttig. Verrassend ook dat ik inderdaad al mijn aantekeningen op het bierviltje kwijt kon." Jan Visser, Brunotti

Meer email tips, cijfers & inspiratie

Ben je (nog) geen klant van ons, maar ben je wel op zoek naar tips of inspirerende e-mail cases? Geen probleem! Ook dan kun je bij e-Village terecht. Zo hebben wij afgelopen dinsdag nog de 13e editie (2016) van de E-mail Benchmark gepubliceerd; het periodieke onderzoek naar de trends en ontwikkelingen op het gebied van e-mailmarketing. Een onderzoek dat ook dit jaar weer een paar opvallende uitkomsten laat zien. Daarnaast houdt ons team de laatste (internationale) ontwikkelingen in de gaten en deelt ze deze via onze eigen e-Village email marketing weblog. Ook houden we de discussie in de branche levendig in onze LinkedIn-groep 'E-mailmarketing Nederland'.

  • Inspiratie


Ja, natuurlijk wil ik dit artikel delen:




Reageer op dit artikel


Best bekeken blogs


Vraag aan e-Village?

Wist je dat...

Wist je dat...

...e-Village een deliverability ratio (afleverpercentage) heeft van 99,72%?

Meer weetjes? Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte