De elevator pitch voor je e-mail

De term 'elevator pitch' is bij iedere marketeer bekend. Het zijn de kritische eerste 30 seconden van een ontmoeting waarin je jezelf introduceert en waarbij je een korte samenvatting geeft van jouw product, dienst of idee. Een directere vorm van marketing is er bijna niet. Maar waar je in 'real life' nog 30 seconden hebt om jezelf te verkopen, krijg je in een e-mailing hiervoor maar 5 seconden! Vijf luttele seconden heb je als zender om de ontvanger te inspireren en motiveren om over te gaan tot actie. Het klinkt misschien wat kort, maar het is toch echt haalbaar zolang je rekening houdt met het '5 seconden model van e-mail'.

5 seconden om indruk te maken

Het '5 seconden model' van neuromarketeer Martin Leeflang, Validators, is dé elevator pitch van e-mailing. Het kan een e-mailing maken of breken. En zeker als je e-mailings inzet om conversie te realiseren (on- of offline) dan is het heel simpel: je moet rekening houden met de wensen en eisen van de ontvanger. Of dit nu behoeftes zijn waarvan ze zich bewust zijn of niet. Wat veel marketeers theoretisch vaak wel weten, maar in de praktijk te weinig toepassen is dat de consument zijn (onbewuste) aandacht maar heel kort vasthoudt.

Buitenreclame krijgt bijvoorbeeld maar 1 seconde om indruk te maken en een krantpagina 2 seconden. Als e-mailmarketeer heb je eigenlijk nog geluk. Met je e-mailnieuwsbrief krijg je van de ontvanger dus gemiddeld 5 seconden om indruk te maken. Dit zijn dan ook wel echt de seconden waarin je een onuitwisbare indruk moet maken!

Om een onuitwisbare indruk van jouw e-mailing achter te laten (lees: conversie te realiseren) moet je binnen deze 5 seconden in staat zijn om te accelereren op vier gebieden.

5 seconden model
Aan het eind van het blogartikel sluit ik af met een tip. Daar kom ik verder terug op deze vier gebieden. Wanneer je in staat bent om deze vier gebieden te verwerken in jouw e-mailing en je bereid bent om iedere mailing weer opnieuw te testen dan kun je namelijk een klik- en conversieratio realiseren waar je zelf versteld van zult staan.

Kunst van het weglaten

Bij het samenstellen van een mailing houd ik altijd het principe 'less is more' in gedachten; de kunst van het weglaten. Deze kunst geldt voornamelijk voor acquisitiemailingen. Je wilt immers conversie genereren uit de e-mailing. Het is dan ook juist van belang dat je bij dit type mailingen de boodschap en het doel van de e-mailing duidelijk en zichtbaar aan de ontvanger toont. Het moet voor de ontvanger direct duidelijk zijn: “What's in it for me".

Naast de 4 gebieden van het model, adviseren wij onze klanten ook altijd om rekening te houden met “timing". Dit is wellicht gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar iedereen wordt blij van de juiste aanbieding, op het juiste moment.

Ik geef een voorbeeld:

Hema weet dat een persoon uit zijn mailingbestand over 2 dagen jarig is. Dan is dit het uitgelezen moment om een e-mailing te versturen met een aanbieding voor taart, het is namelijk vanzelfsprekend dat deze persoon taart(en) gaat inkopen. Hoe tactisch (timing!) is het dan van Hema om deze persoon als 'verjaardagcadeau' korting op een product aan te bieden waar zij juist op dat moment behoefte aan heeft?

Informatieve e-mailings

De kunst van het weglaten geldt uiteraard niet voor informatieve e-mailings. Deze zijn immers opgesteld om met de ontvanger te communiceren of hem enkel te informeren. Maar één ding hebben alle type e-mailings met elkaar gemeen: content is key! Dit maakt of breekt iedere e-mailing. Voor meer tips over het optimaliseren voor informatieve e-mailings verwijs ik je graag naar een artikel van mijn collega.

Belangrijkste tips en tricks

Wil je jouw e-mailings ook dusdanig gaan inrichten dat zij voldoen aan de 5 seconden elevator pitch? Houd dan vooral rekening met het volgende:

1. Call-to-action

Of je het nu door middel van tekst, afbeelding(en) of beide realiseert, de call-to-action moet de basis vormen van de e-mailing. Bedenk dan ook goed vooraf wat je met de mailing wilt bereiken. Wek de interesse en zorg vervolgens dat men snel, maar vooral gemakkelijk, tot conversie kan overgaan.

2. Minimaliseer tekstgebruik

Less is echt more. Een ontvanger kan in de 5 seconden die je hebt maximaal 25 tot 35 leeswoorden tot zich nemen. Verwerk de boodschap “what's in it for me" dan ook direct in de opening van de mailing. Vooral kopteksten trekken de aandacht.

3. Design is key!

Mensen zijn visueel ingesteld, net als de koptekst kunnen ook visuele elementen als eerste de aandacht trekken. Omdat visuele elementen meer vertellen dan 1000 woorden kun je veel tijdswinst behalen door de propositie ook visueel te maken.

Heb ik je middels deze blogpost er nog niet van kunnen overtuigen hoe snel je moet zijn om een goede en effectieve eerste indruk achter te laten? Meld je dan eens aan voor de dagelijkse mailing van iBood. Ik heb meestal maar 3 seconden nodig tot ik mijn beslissing heb genomen. Een beter voorbeeld dan dat minimalisatie tot verkoop kan leiden is er bijna niet.

Tip

Tot slot wil ik afsluiten met een tip: houd jullie mailing eens aan iemand uit de doelgroep voor die deze nog nooit heeft gezien. Minimaliseer het venster na precies 5 seconden en vraag aan je proefpersoon de volgende vragen:

  1. Wat was het eerste dat je proefpersoon gezien heeft? (Aandacht)
  2. Wat heeft je proefpersoon in deze 5 seconden nog meer waargenomen? (Content)
  3. Zal deze mailing hem doen aanzetten tot het doen van (de gewenste) actie? (Emotie)
  4. Weet je proefpersoon te vertellen om welk merk het gaat? (Branding)

Ik zou het leuk vinden als jullie de uitkomsten ook weer met ons willen delen. Dit kan door de discussie bij dit blogartikel te volgen binnen de LinkedIn-groep “E-mailmarketing Nederland".

  • Content


Ja, natuurlijk wil ik dit artikel delen:




Reageer op dit artikel


Best bekeken blogs


Vraag aan e-Village?

Wist je dat...

Wist je dat...

...e-Village een deliverability ratio (afleverpercentage) heeft van 99,72%?

Meer weetjes? Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte