Home Blog Afmeldproces optimaliseren: voorkom afmeldingen op je nieuwsbrief

Deel dit artikel

Optimaliseer je afmeldproces en voorkom afmeldingen

Afmeldproces optimaliseren: voorkom afmeldingen op je nieuwsbrief

Geschreven door Femke van Zelst / 20 juni 2018 / Content

Het aanbieden van een afmeldproces is wettelijk verplicht, maar het werven van nieuwe nieuwsbriefabonnees kost tijd en geld en daarom wil je het liefst dat zo min mogelijk abonnees zich afmelden. Je afmeldproces optimaliseren kan meer dan 15% van de afmeldingen voorkomen. Hierover lees je meer in dit blog.

Waarom meldt een abonnee zich af?

De redenen waarom een abonnee zich afmeld voor een nieuwsbrief zijn heel verschillend. Het kan onder andere te maken hebben met de hoeveelheid e‑mails die hij ontvangt of de relevantie en de inhoud van de e‑mails. Geen tijd hebben om de e‑mails te lezen kan ook een reden zijn.

Het nut van een afmeldproces

Het inregelen van een afmeldproces is een wettelijke verplichting, maar dat hoeft helemaal niet alleen maar nadelig te zijn. Dit proces levert je namelijk ook een hoop voordelen op:

  • Het voorkomt klachten en spam reports.

  • Het is goed voor het behoud van je reputatie (als afzender).

  • De kwaliteit van de e‑maildatabase blijft hoog.

  • Het is goed voor je deliverability.

  • Het is een service en uiting van respect naar je klanten.

Hieronder volgens enkele tips om je afmeldproces te optimaliseren.

Tip 1: Herinner aan de meerwaarde

Door de abonnee te herinneren aan de meerwaarde van de nieuwsbrief kun je hem overtuigen om zich toch niet af te melden. Redenen om aangemeld te blijven kunnen zijn:

  • Je bent als eerste op de hoogte van acties.

  • Je ontvangt speciale aanbiedingen als nieuwsbriefabonnee.

Tip 2: Bied een goed ingericht afmeldproces

Een goed ingericht afmeldproces zorgt ervoor dat je meer klanten behoudt. Het is niet slim om de abonnee met één druk op de knop te laten afmelden. Er zijn namelijk mensen die per ongeluk op de afmeldlink klikken en vervolgens geen zin meer hebben om zich opnieuw aan te melden. Met een goede landingspagina kun je de abonnee toch nog behouden. Dit kun je doen door naast een duidelijke afmeldbutton, alternatieven aan te bieden. Hierbij kun je denken aan:

  • Inschrijven voor andere of specifieke categorieën en onderwerpen;

  • Lagere verzendfrequentie;

  • Wijzigen van e‑mailadres;

  • Tijdelijke stop.

Tip 3: Bied de mogelijkheid om gesegmenteerd af te melden

Door gebruik te maken van een gesegmenteerd afmeldproces geef je de abonnee de keuze om zich per mailgroep uit te schrijven. Zo kan de abonnee aangeven welk type mails hij wel en niet meer wil ontvangen. Op die manier voorkom je dat iemand zich volledig uitschrijft. Zorg er wel voor dat je een optie meeneemt waarmee de abonnee zich met één klik uitschrijft voor alle groepen. Dat is namelijk wettelijk verplicht.

Tip 4: Vul alvast het e‑mailadres in

Zorg ervoor dat in het afmeldformulier alvast het e‑mailadres is ingevuld. Je weet immers wat het e‑mailadres is.

Tip 5: Vraag naar de afmeldreden

Op basis van de redenen waarom abonnees zich uitschrijven, kun je je nieuwsbrief verbeteren. Maak deze vraag echter niet verplicht in het afmeldproces.

Tip 6: Maak gebruik van de bevestigingspagina

Zorg ervoor dat nadat de abonnee het afmeldformulier heeft bevestigd, hij op de bevestigingspagina komt. Hier kun je expliciet melden dat de inmiddels ex-abonnee niet langer is ingeschreven. Daarnaast kun je hier nog een laatste alternatief bieden: blijf op de hoogte via social media! Als iemand namelijk niet meer geïnteresseerd is in de nieuwsbrief, kan social media een mogelijk alternatief zijn om alsnog op de hoogte te blijven. Tot slot kun je op de bevestigingspagina ook nog een persoonlijke aanbieding doen.

Tip 7: Monitor je afmeldproces

Door regelmatig de status van het aantal afmeldingen te monitoren, kun je mogelijk bepaalde trends ontdekken. Daarbij kun je denken aan:

  • Vergelijk het aantal afmeldingen met en aantal geregistreerde klachten. Dit geeft informatie over de kwaliteit en/of bereikbaarheid van je afmeldproces.

  • Bekijk of er een verschil is bij het aantal afmeldingen in relatie tot de inhoud van je mailings. Dit geeft inzicht in de algemene interesse van je doelgroep.

  • Controleer regelmatig wat de redenen zijn waarom mensen zich afmelden. Enkel op basis van deze informatie kun je de mailings verbeteren.

Tip 8: Inactieve abonnees zelf uitschrijven

Opent een abonnee structureel geen mails meer? Dan is hij waarschijnlijk niet meer geïnteresseerd. Dergelijke abonnees zijn van invloed op je open ratio en deliverability. Daarom ben je deze abonnees waarschijnlijk liever kwijt dan rijk. Kijk dus eens per jaar welke ontvangers je mails al een langere tijd niet meer openen en stuur deze groep eenmalig een mail met de vraag of ze nog ingeschreven willen zijn. Ontvang je geen respons? Zet deze opt-ins dan op nee. Op die manier blijft je database schoon.

Een goed afmeldproces brengt de wensen en interesses van je abonnees in kaart. En met dat inzicht kun je je e‑mailcampagnes weer verbeteren. Want hoe beter de mails aansluiten bij je doelgroep, hoe minder afmelders je hebt.

Scroll omhoog