Home Blog Litmus Live London 2018

Verslag Litmus Live London 2018

Litmus Live London 2018

Geschreven door Wilbert Heinen & Wendy Smits / 28 augustus 2018 / Design, Innovatie, Strategie en Techniek

Vorige week vond Litmus Live London 2018 plaats waar zo'n 250 e-maildevelopers, e-maildesigners en e-mailmarketeers uit heel Europa samenkwamen om de laatste trends en topics met elkaar te bespreken. Ook dit jaar was e-Village er weer bij. Dit jaar was het 1 dag in plaats van 2 en wederom verdeeld over een development/design track en een marketing track. Onze collega Renée heeft het grootste gedeelte van de marketing track bijgewoond en Wendy en Wilbert het design en development track.

Hieronder zullen we kort de verschillende topics bespreken.

The Role of Email in Successful Omnichannel Marketing Programs

Lauren Kremer - ProQuest

Je kunt er niet meer omheen. Het belang van omnichannel is onmiskenbaar. Klanten zijn op zoek naar een platform waar alles mogelijk is zodat ze tijd kunnen besparen en niet continu hoeven te switchen tussen meerdere platforms. Voor Clang belangrijk om dit dus verder uit te blijven breiden en te zorgen dat ons platform een all-in-one solution is voor onze klanten, door met nog meer te partijen te kunnen koppelen en te integreren in Clang.

"It’s omnichannel or nothing!"

Fixing enterprise email with design systems

Fabio Carneiro  —  Booking.com

De eerste spreker, Fabio Carneiro van booking.com en voorheen e-maildeveloper bij MailChimp, nam ons mee in zijn reis om het e-maillandschap binnen booking.com te verbeteren door een design system voor e-mails op te zetten. Omdat booking.com een vrij forse organisatie is met meer dan 17.000 werknemers, was dit natuurlijk een behoorlijke uitdaging.

Wat is een design system?

"A design system is a collection of reusable elements governed by a set of standards."

Een design system is een verzameling van herbruikbare componenten, met duidelijke richtlijnen en standaarden, bedoeld om sneller en efficiënter producten te bouwen. Het zorgt voor consistentie en schaalbaarheid binnen je bedrijf en voorkomt onnodige discussies en repetitief werk.

"A design system is a source of truth meant to reduce complexity and increase speed during production."

Wendy is zich al enige tijd aan het verdiepen in dit onderdeel om te kijken hoe wij dit kunnen gebruiken op de afdeling Campaign Services en hoe we daar van zouden kunnen profiteren. Mooi om dan Fabio zijn verhaal te horen en te weten dat je aan dezelfde uitdagingen werkt.

Using Psychology to Create High-Performance Emails

Jonathan Pay —  Holistic Email

Het belangrijkste in jouw marketing is niet het behalen van jouw doelen, maar het behalen van de doelen van de klant. Op het moment dat jij een opt-in verkrijgt van een klant, onderteken je eigenlijk een servicecontract.

"Send emails out as a customer service email."

Binnen een e-mail kun je verschillende type mensen aanspreken. Maak bovenin je mail gebruik van wat, waarom en wanneer vragen. Of zorg in ieder geval dat die beantwoord worden. Dit zijn de antwoorden waar mensen die 'snel' door je content gaan, naar op zoek zijn. De vragen hoe en wie kun je beter onderin je e-mail beantwoorden. De mensen die graag je hele content bekijken zullen toch doorlezen tot het einde en kan je daarom beter onderin je mail plaatsen.

Keep subscribers engaged with better UX

Ade-Lee Adebiyi  —  Papertrail.io

Het bezoek aan een website en de eventuele opvolgende e-mails zouden een naadloze journey moeten zijn waarin de stijl van beide consistent is, echter is in de praktijk dit nog vaak niet het geval.

Ade-Lee benadrukte dat vooral consistentie en witruimte belangrijk is en vaak toch nog onderschat wordt en gaf een aantal handvatten om je e-maildesign op te checken:

  • Gebruik niet meer dan 3 verschillende fonts.

  • Is je ruimte consistent?

  • Zorg dat je line-height minimaal 1.4 is.

  • Springt je CTA eruit? Gebruik genoeg contrast en duidelijk herkenbare buttons.

  • Is je boodschap duidelijk binnen de initiële breakpoint?

Building an Email Growth Model

Ed Burrows  —  Phiture

Ontwikkel een E-mail Model waarin je kunt aflezen hoe effectief je e-mailmarketing is. Maak een overzicht met je gebruikers, het aantal e-mailadressen, confirmed opens, CTR, etc. Probeer ook te segmenteren, bijvoorbeeld op New Users, Active Users en Dormant Users. Op die manier kun je herleiden waar de pijnpunten van jouw e-mailmarketing zitten.

Tracking interactive email for better performance

Cyrill Gross  —  Mayoris

Misschien één van de redenen waarom interactiviteit in e-mail nog niet zoveel wordt toegepast is het gebrek aan meetbaarheid. Traditioneel kunnen we meten op welke link is geklikt en hoe vaak een e-mail bijvoorbeeld is geopend, maar een klik in een e-mail die een ander event triggert was tot op heden niet goed meetbaar.

Cyrill Gross presenteerde een techniek met achtergrond afbeeldingen die pas geladen worden als het element wat getriggered wordt zichtbaar wordt. Mits je ESP dit toe laat kun je dit meten. Hier zijn wij bij e-Village al mee bezig en hebben hier al een aantal succesvolle tests mee gedaan. Later meer hierover.

Beyond the GIF: Animate Emails with CSS

Kristian Robinson  —  CACI Ltd.

Waarom een animated .gif gebruiken, terwijl je hetzelfde resultaat kunt behalen met background images in combinatie met css animaties? Met een animated .gif wordt je e-mail al gauw vrij zwaar.

Kristian liet een paar hele toffe voorbeelden zien van zijn zogenaamde faux-video techniek waarmee hij met sprites en css als het ware een video maakt in een e-mail. Deze zien er beter uit en wegen minder dan een animated .gif.

"The worst thing that can happen is you learn something new, or you have another idea."

Je ontwikkelt in principe een storyboard en aan de hand van positiebepalingen creëer je een video still. Het is wel tijdrovend werk, waardoor al sneller de keuze gemaakt wordt voor een GIF. Wel mooi om dit eens uit te proberen en zelf in te kunnen zetten om klanten te kunnen inspireren. Kern van Kristian zijn verhaal: Probeer het uit en ga los.

How to switch ESPs without the headache

Steph Rostron & Beth Howard  —  UNIDAYS

Deze twee enthousiaste meiden hebben meerdere stappen doorlopen om tot de perfect bij hun passende ESP te komen. Een paar van de highlights hieronder, maar binnenkort een heel item!

  1. Start met een goed team.

  2. Zet duidelijke doelen wat je wilt bereiken met je nieuwe ESP.

  3. Dompel jezelf onder in de terminologie van je nieuwe ESP, een smart-run heet niet bij elke ESP een smart-run.

  4. Zorg dat je data goed geordend is en bepaal welke data overgaat naar de nieuwe ESP!

A deep dive into email accessibility

Mark Robbins  —  REBEL

Zelf zijn we natuurlijk ook al jaren bezig met accessibility in e-mail en passen we dit ook zoveel mogelijk toe in de e-mailtemplates die we bouwen, maar een opfris cursus is nooit weg en Mark Robbins wist ons toch nog het een en ander te vertellen wat ons weer in staat stelt om onze e-mailtemplates nog toegankelijker te maken en te testen.

Hij gaf ons drie redenen waarom we altijd rekening moeten houden met accessibility:

  1. Legal Requirement: door wat je bouwt niet toegankelijk te maken discrimineer je als het ware en dat is in feite strafbaar.

  2. "Don't be a dick!"

  3. De cijfers

    1. 15% - 20% van de populatie in US, UK en Canada hebben leesproblemen waaronder dyslexie. Ter vergelijking: 22% van het totaal aantal e-mails wereldwijd wordt geopend in Gmail.

    2. 8% van de Kaukasische mannen heeft een vorm van kleurenblindheid. Ter vergelijking: 8% van het totaal aantal e-mails wereldwijd wordt geopend op een iPad.

    3. 7% van de volwassenen heeft een fysieke beperking. Ter vergelijking: 7% van het totaal aantal e-mails wereldwijd wordt geopend in Outlook.

    4. 3% - 4% van de mensen ziet slecht genoeg om niet te kunnen lezen. Ter vergelijking: 3% van het totaal aantal e-mails wereldwijd wordt geopend in Outlook.com.

"Don't be a dick!"

Accessibility tijdens Litmus Live

Uiteindelijk profiteert iedereen van betere toegankelijkheid.

Wilbert’s GitHub pagina over accessibility werd ook nog als go-to source gebruikt.

Stay Compliant: Emailing the GDPR way

Darine Fayed  — Mailjet

25 mei 2018 was de GDPR-dag, maar zijn we er nog steeds mee bezig? Darine gaf een aantal stappen waardoor je nog steeds GDPR-proof kunt blijven mailen. Binnenkort verschijnen er vanuit e-Village een aantal items waarbij we ingaan op de impact van de GDPR en hoe je nog steeds je klanten kunt blijven bereiken.

"GDPR is a continuous process."

RECAP

De komende tijd zullen we over deze onderwerp uitgebreidere items plaatsen. Wil je hier dus van op de hoogte blijven, meld je dan hieronder aan voor onze blog mailinglist.

Scroll omhoog