Push Notifications vs. In-App Messaging

Geschreven door Marissa Reijngoud

Je telefoon is persoonlijk. Het is compleet ingericht zoals jij dat wilt en je hebt alleen apps gedownload die jij interessant vindt. Je verwacht hierdoor ook dat alle communicatie die je op jouw telefoon ontvangt, voor jou interessant is. Dit is exact wat je kunt bereiken met Push Notifications en In-App Messaging. Je verstuurt hiermee persoonlijk relevante berichten die je perfect kunt timen, in plaats van massacommunicatie waarbij iedereen hetzelfde bericht ontvangt. Maar wat is precies het verschil tussen deze twee kanalen en wanneer gebruik je welk kanaal? Ik leg het je uit in deze blog.

“Met Push Notifications leid je mensen náár de app, met In-App messaging bereik je gebruikers met relevante berichten ín de app.”

Dat is in het kort het verschil tussen Push Notifications en In-App Messaging. Maar hoe zet je deze kanalen goed in? Wat is de kracht per kanaal en welk soort content gebruik je per kanaal?

Push Notifications

Een Push Notification lever je af op het startscherm van de telefoon van je gebruiker. Het is zoals een WhatsApp notificatie, maar dan verstuurd met jouw app als afzender. In het berichtje kun je ook een directe link naar je app plaatsen, zodat de gebruiker direct actie kan ondernemen en in de app terecht komt. Push Notifications is perfect voor directe interactie met je app gebruikers die op dat moment niet actief zijn in je app. Ze zorgen voor een stukje extra aandacht en zijn actiegericht. Gebruikers die zich aanmelden voor Push Notifications zijn super waardevol. Uit onderzoek blijkt dat gebruikers met een opt-in 88% meer interactie hebben met je app dan gebruikers die geen opt-in hebben op Push Notifications.

Een Push Notification heeft 3 belangrijke elementen: content, frequentie en timing. Als je deze elementen combineert, zet je Push Notifications op de juiste manier in.

Content

Verstuur Push Notifications die aansluiten op de interesses van je gebruiker. Segmenteer op geslacht, leeftijd, demografie, interesses, aankopen en eerdere acties van je contact. Maak het bericht zo persoonlijk mogelijk. Bijvoorbeeld een kortingsactie op een productgroep waar jouw gebruiker in geïnteresseerd is. Of een Abandoned Cart notificatie, als jouw gebruiker producten in zijn winkelwagen heeft gedaan en de app heeft verlaten zonder de order af te maken. Dit soort berichten zijn relevant en interessant voor de ontvanger.

Frequentie

Verstuur niet te vaak een Push Notification. Dit zorgt er namelijk voor dat je gebruiker er steeds minder aandacht voor heeft en de notificaties op ten duur minder effect gaan hebben. Verstuur daarom niet elke promotie naar elke ontvanger, maar zoek de gebruikers uit voor wie dit interessant is. Bijvoorbeeld gebruikers die pagina’s in die productgroep hebben bezocht, of die al eerder een product in die productgroep hebben gekocht. Frequentie gaat dus hand in hand met content.

Timing

Verstuur je Push Notifications op het juiste moment. Hoe? Door Push Notifications te triggeren aan de hand van de acties van de klant. Loopt je gebruiker in de buurt van je winkel? Stuur een Push Notification. Heeft de gebruiker een product achtergelaten in zijn winkelwagen? Stuur een Push Notification. Ook dit gaat weer hand in hand met content. Je timing kan perfect zijn, maar als je content niet aansluit op de interesses van de gebruiker, sla je de plank mis.

In-App Messaging

Als de gebruiker actief is in je app, doe je er goed aan In-App Messaging in te zetten. Deze manier van communiceren is contextueel en gebaseerd op de acties van je gebruiker. Super relevant dus! Het is de bedoeling dat In-App Messaging voor de gebruiker voelt als een logische toevoeging vanuit de app, geen keiharde marketing.

Gebruik In-App Messaging in elke fase van de customer journey

Wees er voor je app gebruiker in elke fase van de customer journey. Dit start al met het verwelkomen van een nieuwe gebruiker. Daarna wordt het klant specifiek en is het afhankelijk van de situatie. Hieronder staan een aantal voorbeelden welke jou hierbij kunnen helpen:

  • Aanbiedingen
    Geef je gebruiker een gepersonaliseerde korting om retentie te stimuleren.
  • Transactioneel
    Update je gebruiker direct met berichten over hun bestelling, games of reisplannen. Geef extra service door ze op de hoogte te houden van hun acties.
  • Toegang tot locatie
    Vraag je gebruikers op het juiste moment om toegang tot hun locatie, zodat je jouw berichten nog beter kunt timen.
  • E-commerce
    Laat de klant weten welke producten worden aanbevolen voor die specifieke klant.

Hoe Push Notifications en In-App Messaging elkaar versterken

Waar Push Notifications de gebruikers terug naar de app sturen, zorgt In-App Messaging ervoor dat je gebruikers langer in de app blijven. Met de juiste, relevante communicatie kunnen deze twee kanalen elkaar dus versterken! Zo maakt je gebruiker vaker én langer gebruik van de app. Daarnaast wordt alle data vanuit de app naar Clang gestuurd. Zo kun je gemakkelijk deze data gebruiken om profielen te verrijken en acties te selecteren als trigger voor een nieuwe (Push Notifications) campagne.

Wil je meer weten of Push Notifications of over In-App Messaging? Of wil je sparren over hoe jij Mobile App marketing in kunt zetten voor jouw bedrijf? Laat dan je gegevens achter en we nemen contact met je op.

Geen blog meer missen?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

  • Door je in te schrijven voor onze nieuwsbrief, ga je akkoord met het Privacy Statement van e-Village en kunnen je gegevens worden gebruikt voor marketingdoeleinden. Je kunt je hiervoor op elk moment afmelden.

Bekend van: