Home Blog Plain text email: wanneer zet je deze in?

Deel dit artikel

Plain text versie van je email

Plain text email: wanneer zet je deze in?

Geschreven door team e-Village / 20 januari 2017 / Content / Strategie

Natuurlijk willen we niet gaan prediken voor het omzetten van je volledige professionele emailmarketing naar plain text emails. Maar wat als je de voordelen van een plain text email op een slimme manier zou inzetten? Zodat jouw email eruit springt?

Wissel HTML emails en plain text emails af

Opvallen in de inbox blijft een uitdaging waar je als (email)marketeer continu mee te maken hebt. Dus pas je alle tips toe waar je je hand op kunt leggen. Een vragende onderwerpsregel bijvoorbeeld, spreekt dat meer aan? Of iconen in je onderwerpsregel, zodat deze opvalt tussen alle 'gewone' onderwerpsregels. Korting werkt ook nog steeds. Maar al deze tips verliezen al snel hun waarde wanneer je ze consequent gaat inzetten. Net zoals bij een conversatie in real life, zal je ook in je emailmarketing steeds moeten afwisselen. En hoe vaak stuur jij je klanten een geautomatiseerde email met de teaser in plain text?

Primaire inbox

Maar er is nóg een voordeel van plain text emails. Want de steeds strengere ISP's, en niet te vergeten de tabs van Gmail, zorgen er graag voor dat jouw commerciële emails elders worden geparkeerd. In de 'reclame'-tab van Gmail bijvoorbeeld. En daar zijn we weer bij plain text emails! Als je je hele email in plain text zou sturen, komt deze namelijk in de primaire inbox terecht. Food for thought.

Persoonlijke conversatie

Maar eerst moeten we het eens worden over een basisprincipe. En dat is dat email als kanaal in principe een persoonlijke conversatie vervangt. Omdat je nu eenmaal niet persoonlijk in gesprek kunt zijn met 500.000 mensen tegelijk. Dus automatiseer je zoveel mogelijk, terwijl alles aan je email voelt en eruitziet als een persoonlijke mail. Maar dan professioneler. Eens? Wil je dus als bedrijf met jouw opt-in emailmarketing in die persoonlijke sfeer van je klant terecht komen, waarom communiceer je dan niet meer zoals personen dit onderling doen? Door middel van (hou je vast!) plain text emails dus.

Natuurlijk gaat dit niet helemaal op. Je kunt niet je hele email in plain text schrijven en ook nog je boodschap overbrengen. Daar heb je gewoonweg design voor nodig. Waar je ook hele coole dingen mee kunt doen overigens. Maar wat als je alleen het begin in text schrijft? Het lijkt alsof je een 1-op-1 mailtje stuurt, hyperpersoonlijk dus. Je inleiding is persoonlijk en je zorgt er natuurlijk voor dat daar de kern van je boodschap staat. Alle overige content maak je gewoon netjes op en je zorgt er uiteraard voor dat de ontvanger, wiens aandacht je nu hebt, de hele mail van boven tot onder leest. Probeer het eens! Alleen niet allemaal tegelijk graag.

Opvallen

Zo ontving mijn collega de volgende mail van Alexander Klöpping (Blendle), die dit op een ludieke manier heeft toegepast. Maar pas op wat je qua content doet om op te vallen! Ik betrapte me erop dat ik bijna zeker wist dat Blendle was gestopt, dat had ik toch ergens opgevangen? Het principe van de roze olifant.

e-Village Blog - Tease met plain text -Afbeelding Blendle

Plain text mail van Blendle

Wanneer ga jij testen met plain text emails? We zijn benieuwd naar de resultaten!

Scroll omhoog