Home Blog De psychologie achter een succesvolle onderwerpregel

Deel dit artikel

De psychologie achter een succesvolle onderwerpregel

De psychologie achter een succesvolle onderwerpregel

Geschreven door Femke van Zelst / 6 juni 2019 / Strategie / Content

Psychologie en marketing gaan hand in hand. Marketing gaat over het beïnvloeden van percepties en gedrag. Inzicht in de psychologie achter waarom mensen op bepaalde manieren denken en handelen is dus zeer waardevol om goede marketing te kunnen doen.

Doel van de onderwerpregel

Het doel van een onderwerpregel is om de ontvanger aan te moedigen tot actie, oftewel de mail te openen. Veel marketeers gebruiken psychologie om de ontvanger tot actie aan te zetten. Er wordt al tientallen jaren onderzoek gedaan naar consumentenpsychologie. Dr. Robert Cialdini, oud-hoogleraar psychologie en marketing, schreef het boek ‘Influence: The Psychology of Persuasion’ waarin hij de 6 principes van beïnvloeding schetst. De 6 principes zijn: wederkerigheid, consistentie, sociaal bewijs, sympathie, autoriteit en schaarste. Hieronder leggen we uit hoe je deze principes kunt gebruiken bij het maken van een goede onderwerpregel die het gedrag van de ontvanger zal beïnvloeden.

Wederkerigheid

Wederkerigheid komt neer op de kwestie die we ‘geven en nemen’ noemen. Jij geeft iets aan een persoon, waardoor die persoon zich geneigd voelt om iets terug te doen. Er zijn vele mogelijkheden om wederkerigheid te gebruiken in je onderwerpregel. Zo kun je bijvoorbeeld iets gratis weggeven of korting aanbieden. Wijs de ontvanger op het feit dat hij kan besparen. Hieronder een aantal voorbeelden:

  • Je bent slechts twee overnachtingen verwijderd van een gratis overnachting

  • Alleen dit weekend: gratis {product} bij je bestelling

  • Speciale korting voor loyale klanten zoals jij

Consistentie

Mensen willen graag consistent zijn in de dingen die zij eerder gezegd of gedaan hebben. Wanneer we een eerste verbintenis aangaan, is de kans groot dat we op een later tijdstip een vergelijkbare verplichting aangaan. Bedrijven die afhankelijk zijn van herhalingsaankopen of -aangelegenheden, moeten daarom consistente marketing gebruiken.

  • Dankzij jou hebben wij 600.000 mensen kunnen helpen in ontwikkelingslanden, doneer je weer?

  • Upgrade je lidmaatschap en ontvang twee keer zo veel cashback

  • Deze biker boots maken je outfit pas echt compleet

Sociaal bewijs

Als iedereen het doet, dan zal het wel goed zijn. Sociale druk werkt heel goed bij het overtuigen van mensen, dit omdat mensen veel waarde hechten aan ervaringen van anderen. Er zijn heel veel manieren waarop je sociaal bewijs in je onderwerpregel kunt gebruiken.

  • De top 5 zonbestemmingen voor jonge gezinnen

  • Duizenden mensen profiteren al van onze maaltijdplannen

  • Dit zijn de populairste smartphones van dit moment

  • Anderen bestelden ook deze titels

Sympathie

Mensen hebben eerder de neiging ‘ja’ te zeggen tegen personen of bedrijven die zij leuk vinden. Dat kan een goede vriend zijn, een beroemdheid of een vriendelijke verkoper. Cialdini somt een aantal factoren die zorgen voor sympathie op:

  1. Psychische aantrekkelijkheid: we wijzen gunstige eigenschappen toe aan knappe individuen.

  2. Gelijksoortigheid: we houden van mensen die op ons lijken of soortgelijke persoonlijkheidstrekken of interesses hebben.

  3. Complimenten: we houden van mensen die ons complimenten geven, zelfs als het niet waar is.

  4. Samenwerking: we houden van mensen die werken aan een doel dat een wederzijds voordeel heeft.

  5. Associatie: we houden van dingen die te maken hebben met de mensen die we leuk vinden.

Hoe kun je dit toepassen in je onderwerpregel? De eerste stap is om in dezelfde taal te spreken als je doelgroep. Wees niet bang om je merkpersoonlijkheid te laten shinen in je onderwerpregel. Voorbeelden:

  • Sara, deze outfit ga je geweldig vinden

  • Jaap, bekijk onze beste vriendenprijsjes

  • Ja hoor, daar is hij dan: de timetable

  • Gereedschap voor topklussers zoals jij

  • Dit zijn Annic’s favorieten schoenen

Autoriteit

Mensen geloven in de leiding van geloofwaardige, deskundige experts. Je merk opbouwen als expert in het vakgebied is goede marketing. Je kunt ook verwijzen naar goedkeuring van andere experts om autoriteit op te bouwen. Uiteindelijk komt autoriteit neer op vertrouwen. Het gebruik van veel uitroeptekens of creatief hoofdlettergebruik kan in het oog springen, maar kan ook je geloofwaardigheid en Open Rate schaden. Een aantal voorbeelden van onderwerpregels met autoriteit:

  • 5 CEO’s onthullen de boeken die hun leven veranderden

  • 10 modetips voor deze zomer van onze stylisten

  • De favoriete reisbestemmingen van Floortje

Schaarste

Mensen reageren heel sterk op het idee dat ze iets unieks kunnen hebben of meemaken. Schaarste is perfect voor het creëren van FOMO (fear of missing out) in de detailhandel wanneer de voorraadniveaus laag zijn. En reisaanbieders kunnen urgentie creëren wanneer de beschikbaarheid van hotels of vluchten beperkt is. Je kunt ook tijd gerelateerde schaarste gebruiken om het einde van de verkoop aan te duiden. Voorbeelden:

  • Nog maar 3 paar in maat 38, koop dus nu jouw paar Adidas Solar Glide

  • De sale eindigt om 23:00 uur, pak die korting!

  • Je Airmiles zijn bijna verlopen

Nóg meer tactieken voor een goede onderwerpregel

Nu je weet welke principes het gedrag kunnen beïnvloeden, kun je het dit gaan toepassen in je onderwerpregels. Maar vergeet niet dat er naast deze beïnvloedingsprincipes nog vele andere tactieken zijn voor het schrijven van goede onderwerpregels. Hieronder sommen we er nog een aantal voor je op.

Wees beknopt

Kort en bondig zijn kan helpen onderscheidend te zijn tussen alle langere onderwerpregels in de inbox.

  • Het wachten is voorbij

  • Kom in actie!

Creëer nieuwsgierigheid

Wanneer we iets niet weten, geeft ons dat het gevoel dat we iets missen en dat willen we niet. Wanneer je de ontvanger nieuwsgierig maakt, is de kans groot dat hij je mail opent.

  • Vermijd deze marketingfouten

  • Het geheim van een goede nachtrust

Maak lijstjes

Lijstjes zijn heel effectief in contentmarketing, maar ook in onderwerpregels.

  • 5 zomerse items voor de perfecte outfit op vakantie

  • 10 reisbestemmingen die je bezocht moet hebben

  • 3 bewezen manieren om productiever te zijn

Stel een vraag

Door een vraag te stellen in je onderwerpregel prikkel je de ontvanger tot nadenken en zet je de ontvanger aan om de mail te openen zodat hij achter het antwoord kan komen.

  • Hoe ga jij je vakantiegeld besteden?

  • Is jouw tuin al klaar voor de zomer?

  • Wat is jouw droomvakantie?

Gebruik keywords

Het is onwaarschijnlijk dat ontvangers de onderwerpregel van elke e-mail in hun inbox van begin tot eind lezen. Keywords in je onderwerpregel zijn daarom zeer effectief om de aandacht te trekken.

  • [Webinar] Clang Analytics

  • Sneakers – ontdek de nieuwe collectie

Geef je onderwerpregel aandacht

Op basis van bovenstaande tips en de tips uit het blog Hoe maak je een goede onderwerpregel? ben je in staat een goede onderwerpregel te formuleren. Wil je samen met onze E-mail Marketeers sparren over een goede onderwerpregel? Neem dan contact met ons op.

Scroll omhoog