Zo haal je meer uit je marketingbudget met e-mailmarketing

Geschreven door Ferry Willeijns

De huidige crisis dwingt marketeers om extra scherp naar hun marketingbudgetten te kijken. Dat is één van de conclusies uit de DDMA Barometer, het onderzoek van de DDMA naar de impact van de coronacrisis op de datadriven marketingsector.

Bij veel organisaties (42% van de respondenten) zijn budgetten gedaald, terwijl de digitale transitie in een stroomversnelling zit. De uitdaging voor deze marketeers is groot, want met minder budget wordt er meer verwacht. Dat verklaart de focus naar marketingkanalen zoals e-mail, waarmee je door personalisatie en automatisering relevantie verhoogt en kosten beperkt.

Personalisatie

Als je denkt aan personaliseren, denk je al snel aan het noemen van een voornaam in de aanhef. Dit is een start, maar echt goed personaliseren gaat nog veel verder dan dat. Personalisatie draait om het versturen van content die jouw contacten willen ontvangen. Oftewel: relevantie. Het heeft bijvoorbeeld geen zin om iemand in Maastricht informatie te sturen over wat er gebeurt in jouw winkel in Groningen. De kans dat ze daar even langs gaan om te kijken is erg klein. Verder wordt het vaak ook niet gewaardeerd als je korting op een bepaald product stuurt, terwijl jouw contact dat product net vorige week heeft gekocht. Maar wat kun je dan wel doen?

Allereerst: data verzamelen! Kom erachter wat jouw contact leuk vindt, waar ze naar op zoek zijn, wat hun probleem is en zorg voor passende aanbevelingen, inspiratie en oplossingen. Weet je bijvoorbeeld dat jouw klant net en verbouwing achter de rug heeft? Verstuur dan inspiratie en producten om het huis in te richten. Heeft jouw contact een aantal maanden geleden een dagcrème gekocht die zij vaker koopt? Stuur een reminder om weer nieuwe dagcrème te bestellen zodat ze het op tijd in huis heeft.

Zoals je ziet draait alles om passende content, maar timing is hierbij net zo belangrijk. Daar komt automatisering om de hoek kijken.

Automatiseren

Met het automatiseren van je campagnes stuur je de juiste content op het juiste moment. Zonder dat jij hier aan hoeft te denken! Zo zorg je er voor dat jouw contact precies op z’n verjaardag een felicitatie ontvangt. Of dat die klant die we hierboven noemden, op het juiste moment een reminder krijgt voor haar dagcrème zonder dat jij een to do in je agenda hoeft te zetten.

Automatiseren en personaliseren gaan dus hand in hand. Met de juiste timing, krijgt ieder contact op zijn of haar perfecte moment de content die jij één keer hebt gemaakt. Zo voelt het voor de ontvanger alsof je persoonlijk een e-mail hebt gestuurd, maar ben jij hier geen extra tijd aan kwijt.

Een aantal voorbeelden van succesvolle campagnes zijn:

  • Verjaardagsmail – verstuur een e-mail met felicitaties (en wellicht een kleine incentive).
  • Herhaalaankoop – verstuur een reminder als iemand vaker een product bij je koopt en deze (waarschijnlijk) bijna op is.
  • Cross/Upsell – verstuur aanbevelingen van andere producten op basis van de aankoop van een product.
  • Reactivatiecampagne – verstuur contacten die langere tijd geen e-mails openen prikkelende content die triggeren om te openen en je contacten op die manier gereactiveerd worden.
  • Verlaten winkelwagen – verstuur een reminder als iemand iets in z’n winkelwagen heeft laten staan zonder af te rekenen.
  • Browsed article mail – verstuur iemand een mail met meer informatie als hij meerdere keren een productpagina heeft bezocht, maar dat product nog niet heeft gekocht.

Waarom haal je meer uit je marketing budget met personaliseren en automatiseren?

Stel, je hebt een fysieke winkel en een klant keert meerdere keren terug naar de winkel. Je hebt af en toe een praatje en je weet inmiddels wat diegene wel en niet leuk vindt. Hierdoor kun je precies aanbevelen waar die klant naar op zoek is en is de kans groter dat die klant meer of vaker bij je koopt.

Online is dit wat lastiger en moet je werken met data. Maar het effect is hetzelfde. Als jij je klanten leert kennen, door data en gedrag te analyseren, kun je ze relevante content toesturen. Als jij de oplossing hebt voor het ‘probleem’ van jouw contact, is hij eerder geneigd een aankoop te doen. Zo verhoog je de omzet en haal je meer uit jouw e-mailmarketing.

Extra tip: zet ook in op retargeting campagnes. Gebruik daarvoor klikgedrag in je reguliere marketingprogramma (zoals je nieuwsbrief), en volg die klik automatisch op met een gepersonaliseerde vervolgmail. Succes verzekerd!

Wil jij eens vrijblijvend ideeën uitwisselen of heb je andere vragen?
Neem contact op

Geen blog meer missen?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

  • Door je in te schrijven voor onze nieuwsbrief, ga je akkoord met het Privacy Statement van e-Village en kunnen je gegevens worden gebruikt voor marketingdoeleinden. Je kunt je hiervoor op elk moment afmelden.

Bekend van: