Home Blog Kerst marketing: 12 tips voor jouw kerst campagnes

Deel dit artikel

Kerst Marketing: 12 tips voor de feestdagen

Kerst marketing: 12 tips voor jouw kerst campagnes

Geschreven door Renée Oudejans / 14 november 2018 / Content

Wist je dat de dagen tussen Black Friday en kerst de omzet vaak verdubbelen? Daarom loont het om vroeg te beginnen met het plannen van jouw kerst marketing en zorg je dat jouw emails kerst-klaar zijn. Hieronder volgen 12 handige tips.

Tip 1: 👻 of Christmas Past

Elk jaar komen er weer honderden nieuwe trends bij op het gebied van marketing, maar waarom zouden we niet leren van je eigen feestdagen marketing in het verleden? Op welke momenten was de conversie het hoogst? Welke email scoorde het beste tijdens de feestdagen? Er zijn genoeg vragen om te stellen die jou helpen bij het opstellen van jouw kerststrategie voor 2018.

Tip 2: Creëer een tijdslijn ⏱️

In de periode van november tot en met januari zijn er meerdere feestdagen of belangrijke verkoopmomenten te bedenken. Natuurlijk is jouw kerst marketing een belangrijk onderdeel daarvan, maar vergeet ook niet dat er nog meer hot-sales-dagen zijn. Door een tijdslijn te maken, zorg je voor een bepaalde chronologische volgorde en zorg je dat je klanten niet overspoeld worden met dezelfde aanbiedingen.

Misschien was je er vroeg bij dit jaar en heb je dit al in juni gedaan, toch geven we hieronder nog een overzicht van de feestdagen.

  • Black Friday – Vrijdag 23 november

  • Cyber Monday – Maandag 26 november

  • Sinterklaas – Woensdag 5 december

  • Kerstavond – Maandag 24 december

  • Eerste kerstdag – Dinsdag 25 december

  • Tweede kerstdag – Woensdag 26 december

  • Oudjaarsdag – Maandag 31 december

  • Nieuwjaarsdag – Dinsdag 1 januari

Door het maken van een gantt grafiek heb je een goed overzicht van welke feestdag wanneer plaatsvindt en kun je je acties voor de verschillende dagen goed op elkaar afstemmen.

Tip 3: Review je doelgroep 🔎

Bij kerst marketing hoort ook een stukje data-analyse. Hebben zich de afgelopen maanden bepaalde behavioral trends afgespeeld waar je nog niet helemaal van op de hoogte bent? Zorg dan dat je die ontdekt en toepast op je persona's, zodat je de juiste boodschap kunt gebruiken richting je klanten tijdens de feestdagen. Juist tijdens deze dagen, waarbij er meer gecommuniceerd wordt dan anders, is het belangrijk dat je de juiste boodschap hebt voor je doelgroep.

Tip 4: Overweeg je kanalen 📍

Door de hoeveelheid marketingkanalen die een marketeer deze dagen in zijn of haar bezit heeft, is het belangrijk dat je voor jouw kerst marketing de juiste boodschap voor de verschillende kanalen gebruikt. Zorg dat je kerst email overeenkomt met je berichten op social, maar ook dat de actiepagina’s overeenkomen met communicatie in de winkels. Dus zorg voor een vlekkeloze customer experience.

Waarschijnlijk ben jij niet verantwoordelijk voor alle kanalen, dus neem genoeg tijd om met andere marketeers te zitten en de boodschap over de kanalen heen af te stemmen.

Tip 5: Plan je kerst marketing boodschap 🎄

Het is tijd om je kerst marketing boodschap te bepalen. Wat wordt de rode draad door jouw feestdagencampagne? Denk dan bijvoorbeeld aan:

  • De behoeftes van je doelgroep;

  • Jouw missie;

  • Jouw merkwaarden;

  • Hoe verschil je van je directe concurrent;

  • Wat is je toegevoegde waarde voor je klant;

  • Wat wil je dat klanten denken, voelen en uiteindelijk doen.

Het is jouw doel een overkoepelende boodschap op te stellen die bovenstaande uitdraagt en tegelijkertijd bijdraagt aan de conversie.

Tip 6: Kies een thema 👆

Als je kerst marketing boodschap bekend is, is het moment aangebroken om het thema te bedenken dat je tijdens de feestdagen kunt gebruiken. Zie dit als het vervoersmiddel van jouw boodschap. Gebruik iets dat goed werkt voor alle kanalen die je wilt gaan gebruiken.

Tip 7: Kies je kerst aanbiedingen 💲

Zorg dat de aanbiedingen die je kiest in lijn liggen met je thema en boodschap. Kies je als thema ‘een gouden Kerst’, gebruik dan geen roze button in je mailings. En is jouw thema juist luxe, zorg dan dat je geen dramatische prijskortingen geeft, maar een bijpassend cadeau is dan een betere optie.

Tip 8: Personaliseer maar weer 👱

Personaliseren is een belangrijk onderdeel van relevant mailen. Denk goed na over hoe je dit wilt toepassen in jouw uitingen tijdens de feestdagen. Via Clang zijn er ontelbare mogelijkheden om te personaliseren. Van gepersonaliseerde landingpagina’s tot gepersonaliseerde SMS-berichten.

Tip 9: Go and create 🎨

Nu is misschien wel het leukste stuk aangekomen van jouw kerst marketing. Content maken. Maak een overzicht van alle contactmomenten over de kanalen heen die je in deze periode gaat gebruiken. Breng in beeld welke content daarvoor nodig is en zorg ervoor dat alles overeenkomt met je boodschap.

Tip 10: Optimaliseer je overige content 📭

Niet alleen de content die je gebruikt in de verschillende contactmomenten moet geoptimaliseerd worden, ook andere content. Denk bijvoorbeeld aan je webshop, je website, je in-store advertising. Zorg ervoor dat tijdens de feestdagen, elke ervaring tijdens de customer journey voor de klant eenzelfde boodschap heeft.

Tip 11: Tweak 🎁

Maak gebruik van je kerst marketing thema om kleine details in je marketing automation campagnes toe te voegen. Hierdoor vergroot je de customer journey van je klanten tijdens de feestdagen.

Tip 12: Lanceer en leer 🤓

Voor de lancering van jouw kerst marketing campagne, is het belangrijk om te bedenken hoe je omgaat met ‘foutjes’. Hoe meet je of een campagne goed resulteert? En als de campagne niet goed werkt, zorg dan dat je moment creëert waarop je content kunt aanpassen. Een test en leer aanpak zorgt ervoor dat je het succes van jouw kerst marketing campagne kunt maximaliseren.

We're so excited

Met dit blog stomen we je klaar voor de aankomende drukke weken van het jaar. Wij hebben er in ieder geval heel veel zin in. Wil je met onze Email Experts sparren? Dat kan natuurlijk ook! Laat hier je gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op. Wij wensen je veel succes met de voorbereidingen en alvast hele fijne feestdagen.

Wil je nog meer weten over de Eindsprint van 2018, bekijk dan snel onze themapagina.

Dit blog is gekopieerd en vertaald vanaf Pure 360

Scroll omhoog