Home Blog Interactivity debate Londen 2018

Interactivity Debate

Interactivity Debate Londen 2018

Geschreven door Wilbert Heinen & Wendy Smits / 07-09-2018 / Design en Innovatie

Tijdens Litmus Live in Londen werd er veel gesproken over interactiviteit in je e-mail. Is het een trend, is het iets blijvends, is het iets waar de consument op zit te wachten en is het iets wat e-mailmarketeers willen gebruiken? Hieronder een kort verslag van het panel, bestaande uit Fabio Carneiro, Ade-Lee Adebiyi, Cyrill Gross, Kristian Robinson en Mark Robbins.

Al een aantal jaar wordt er gesproken over interactiviteit in e-mail. Dit blijft een hot topic wat blijkbaar iedereen wil hebben, maar toch zien we het nog steeds weinig terugkomen. In dit panel werden de sprekers gevraagd om hun kijk op interactiviteit in e-mail te delen.

Waar bijvoorbeeld Mark Robbins een groot voorstander van interactiviteit in e-mail is en daar ook zijn brood mee verdient bij het bedrijf Rebel, is Fabio Carneiro een groot tegenstander:

"My chief criticism of the use of interactivity   in email is the supposition that emails and websites are equivalent. Or, at least, that they should be. But the fact is that emails aren’t websites."

Toch zien de meeste sprekers wel toekomst in interactiviteit in e-mail, mits het juist gebruikt met een duidelijk doel en niet omdat het het nieuwste shiny, flashy thing is. Volgens Chad White die we tijdens het event gesproken hebben is het een kwestie van tijd voor het mainstream wordt en hij vergeleek het met de opkomst van responsive e-mail waar ook eerst 6 jaar over gesproken werd voor het een standaard werd.

AMP voor e-mail kwam ook nog ter sprake, maar daar waren ze vrijwel eensgezind over dat dit nog geen goede ontwikkeling in de huidige vorm en dat de ondersteuning nog steeds nihil is onder ESP’s en andere e-mail clients anders dan Gmail.

Op de vraag wat belangrijker is dan interactiviteit in email kwam vooral: Duidelijke en goede content en schone, gesegmenteerde data naar voren. Eerst moeten mensen zich focussen op wat de lezer wil, wat de daadwerkelijke content is en hoe je deze naar buiten brengt. Daarna kun je aan de slag met leuke nifty interactieve elementen in je email.

Wendy Interactivitiy

Interactivity volgens e-maildesigner Wendy

Ik was blij om te horen dat meerdere collega’s kritisch zijn over het gebruik van interactiviteit in e-mail. Vaak merk ik dat marketeers graag de allernieuwste dingen willen gebruiken in e-mails ook al is jaren geleden al gebleken dat het voor het web niet werkt. Nu is e-mail anders dan web, zeker, maar mijns inziens is het nog steeds een verlengstuk van je website.

Als je echter met interactieve elementen in je e-mail (denk aan formulieren) het voor de lezer gebruiksvriendelijker kunt maken (doordat ze bijvoorbeeld minder hoeven te klikken) dan ben ik daar helemaal voor. Maar in de meeste gevallen wordt gebruikt puur voor de leuk en om een beetje te showen. Belangrijk is om je doel van je mailing helder te hebben en te weten wat je doelgroep wilt lezen/zien. Al de fancy leuke stuff kun je het beste bewaren voor je landingspagina’s want dan weet je dat je lezer de tijd wilt nemen voor je en echt interesse heeft.

"Less is more. Minder tekst. Minder poespas. Meer (niet kwantitatief) content."

Interactivity volgens e-maildeveloper Wilbert

Met betrekking tot e-mail is er een groep die überhaupt interactiviteit in e-mail in twijfel trekt en vindt dat e-mail juist een vergankelijk tussenstation is op de reis van je klant naar je website. Goede e-mailmarketing zorgt er volgens hen voor dat mensen via e-mail juist uit hun inbox vandaan naar de website gaan waar een uitgebreidere gebruikerservaring kan worden geboden. De website is het feest en de e-mail de uitnodiging.

"Your scientists were so preoccupied with whether or not they could that they didn't stop to think if they should."

Uiteindelijk gaat het om de ontvanger. Draagt een interactief element bij aan bijvoorbeeld de conversie of heeft het een positief effect op de merkbeleving, dan is het prima om in te zetten. Het moet simpelweg iets opleveren. Doet dit het niet of te weinig? Niet gebruiken.

De voorbeelden die wij gezien hebben met bijvoorbeeld een complete enquête in een e-mail vind ik zelf persoonlijk echt verschrikkelijk. Zoveel moeite voor iets wat binnen enkele minuten is op te zetten in surveymonkey. Een beter voorbeeld van goed toegepaste interactiviteit is om een review in een e-mail te kunnen achterlaten met bijvoorbeeld een aantal sterretjes en een textbox om een opmerking te plaatsen. Deze neemt namelijk daadwerkelijk een stap weg en maakt het in principe voor de ontvanger makkelijker om een review achter te laten en kan dus leiden tot meer reviews.

Wat vind jij?

Wij zijn benieuwd wat jij vindt! Laat het ons weten via de E-mailmarketing Nederland LinkedIn groep.

Scroll omhoog