Home Blog Interactieve e-mail: special effects

Deel dit artikel

Interactieve e-mail: special effects

Interactieve e-mail: special effects

Geschreven door Renée van der Walt / 1 maart 2019 / Innovatie / Content

Het interactieve e-mail landschap wordt steeds groter. E-mailclients maken steeds meer mogelijk, zo werden animated .gifs in Outlook eindelijk een feit, en ook de komst van 5G Internet zorgt voor een mobiele trend. E-maildevelopers krijgen door deze ontwikkeling steeds meer mogelijkheden om special effects te creëren in interactieve e-mails. Hieronder geven we een aantal voorbeelden van deze special effects.

HOVER effecten

Een hover effect in een interactieve e-mail betekent dat je met je muis of met je vinger ergens overheen ‘hovert’ waardoor er iets verandert in de content. De Image Gallery – Hover zorgt er bijvoorbeeld voor dat het ene element verandert als je over een ander element hovert. Op deze manier kun je met tekst de afbeelding inleiden, zodat een klant weet wat hij kan verwachten.

Interactieve e-mail - Image Gallery Hover

Een andere optie zou zijn om het element te veranderen waar je overheen hovert. Denk bijvoorbeeld aan een ‘onthullend’ effect. Je hebt iets ‘bedekt’ met een afbeelding en als je over de afbeelding heen hovert komt er iets anders tevoorschijn. Denk aan tekst of een andere afbeelding, maar bijvoorbeeld ook een kortingscode of voucher.

Interactieve e-mail - onthullend effect

Dit effect kun je natuurlijk ook gebruiken om een goed of fout antwoord weer te geven. Op het moment dat je over een antwoord ‘hovert’ geeft de achtergrond kleur aan of dit het juiste antwoord is of niet.

Interactieve e-mail: fout of goed antwoord

Iets wat we ook steeds meer terug gaan zien is de tooltip. Als je over een specifieke plek van een afbeelding hovert, komt er een stukje tekst tevoorschijn. Voor retailers is dit een interessant concept. Denk bijvoorbeeld aan een woonkamer, waarbij je tooltips hebt voor de bank, kast, kleed, tafel en lamp. Als je over één van de elementen hovert krijg je meteen de gegevens van dat element te zien. Denk bijvoorbeeld aan productnaam en prijs. Hierdoor kan de lezer in één afbeelding meerdere producten bekijken.

Interactieve e-mail: tooltip effect

Natuurlijk kunnen de simpelere effecten ook een groot special effect geven aan je interactieve e-mail. Denk bijvoorbeeld aan:

  1. Een button die van kleur verandert (net als op je site)

  2. Tekst die verandert van kleur, underline of dropshadow

  3. Een tekst of afbeelding die fade, met of zonder kleureffect

  4. Een tab dat omhoog ‘springt’, zodat er meer content tevoorschijn komt

Interactieve e-mail: subtiel effect

Zelfs door dit soort kleine effecten toe te voegen aan je e-mail zorg je ervoor de mensen je e-mail en je website als gelijk zien. Heb je op je website en hover effect, dan is het verstandig om dit ook in je e-mail te doen. Op deze manier verlaag je de cognitieve belasting van de lezer.

CLICK effecten

Klik effecten kun je in allerlei soorten en maten bedenken voor een interactieve e-mail. Zo zijn de Image Gallery – Slider en – Thumbnails twee speelse voorbeelden om meerdere afbeeldingen weer te geven in een korte e-mail. Door een simpele klik komt er een andere afbeelding tevoorschijn.

Interactieve e-mail: Image Gallery click effecten

Ook andere voorbeelden zijn te bedenken met kliks. Denk aan een quiz, review of survey direct starten in je e-mail. Zo hoeven klanten niet een extra klik te plegen om de survey te starten, maar kunnen ze meteen beginnen met de survey en hem ook afronden in de e-mail. Natuurlijk moet dit dan geen ellenlange vragenlijst worden, maar 3-5 makkelijke vragen, lukt prima!

Interactieve e-mail: Quiz in e-mail

Een andere klikinteractie is het uitklappen van een ‘accordion’. Denk aan het beroemde ‘Hamburger-menu’, waardoor een volledig menu uitklapt.

Interactieve e-mail: Accordion in e-mail

Het effect van een accordion kan natuurlijk ook voor andere doeleinden gebruikt worden. Denk bijvoorbeeld aan stukken tekst en afbeeldingen die je uitklapt. De informatie is ‘verborgen’ en door de juiste tekst of afbeelding te gebruiken, kun je klanten triggeren om de ‘verborgen’ content zichtbaar te maken. Hierdoor neemt de ‘engagement’ toe. Daarnaast kun je meten welke tabs van de accordion worden geopend, zodat je als marketeer kan zien welke content voor die klant interessant is.

SCROLL effecten

Een van de speelse interactieve e-mail special effect is het scrollen. Door te scrollen in de e-mail verandert de content. Een mooi voorbeeld van dit special effect is de Halloween e-mail van onze vrienden van Email on Acid. Door het gebruik van de Faux-Fixed techniek beweegt de achtergrond afbeelding, maar blijven de andere afbeeldingen staan.

Interactieve e-mail: Scrollen in e-mail

Werkt het overal?

Helaas is de e-mailtechniek nog niet zo ver dat elk effect in elke e-mailclient werkt. Test je interactieve e-mail daarom in zoveel mogelijk e-mailclients en zorg voor een goede fallback. Hierdoor heb je voor iedere lezer toch een mooie oplossing en kun je via het promoten van de online versie je klanten natuurlijk altijd de special effects tonen.

Toch is het belangrijk je goed af te vragen of deze interactieve e-mailtrend bij jouw doelgroep en boodschap past. Het is namelijk ‘fun’ en ‘engaging’, maar alleen als het op de juiste manier gebruikt wordt. Het moet niet te veel moeite kosten voor klanten om daadwerkelijk de interactie te ondernemen. Dus… Make it simple and a little fun!

Wil jij nou weten hoe jouw CTR scoort ten opzichte van anderen in jouw branche? Check dan snel de Email Benchmark.

Wil jij sparren met een creatieveling die voor jou een leuke interactieve e-mail maakt? Vul dan dit formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op!

Scroll omhoog