Home Blog Inspiratie en tips voor je Black Friday en Cyber Monday email campagnes

Deel dit artikel

Inspiraties voor Black Friday en Cyber Monday

Inspiratie en tips voor je Black Friday en Cyber Monday email campagnes

Geschreven door Femke van Zelst / 13 september 2018 / Content / Strategie

Zodra de scholen weer zijn begonnen en de temperatuur langzaamaan gaat dalen, kom je de pepernoten weer tegen in de supermarkt en worden etalages en winkelstraten gehuld in feestelijke decoraties. Ja, we naderen het einde van het jaar weer, dus het wordt hoog tijd om na te gaan denken over je Black Friday en Cyber Monday email campagnes.

Black Friday is in Amerika de dag na Tranksgiving en wordt gezien als het begin van het seizoen voor kerstinkopen. Het begon ooit met Black Friday, maar inmiddels is het uitgegroeid tot een heel weekend waarbij op de maandag daarna, tijdens Cyber Monday, de laatste restanten tegen nóg hogere kortingen worden weggezet. Enkele jaren geleden zijn Black Friday en Cyber Monday overgewaaid naar Nederland en inmiddels slaan vrijwel alle retailers hier hun slaatje uit. Het is natuurlijk ook een mooi moment om je sales vergroten. Echter ben je niet de enige met fantastische aanbiedingen in de inbox van je ontvanger, dus je moet ervoor zorgen dat je opvalt. Hoe? In dit blog geven we je tips en inspiratie!

Zorg voor een pakkend onderwerp

Dat je onderwerpregel de interesse van je ontvanger wekt is het allerbelangrijkst. Zeker op een dag als Black Friday. Zoals al eerder aangegeven, ben je niet de enige in de inbox van je ontvanger. Het is daarom heel belangrijk dat je opvalt. Doe je dit niet, dan is de kans groot dat je mail direct in de prullenbak belandt. Hieronder enkele tips voor een goede onderwerpregel:

  • Personaliseer je onderwerpregel.

  • Gebruik ongeveer 40 tekens in je onderwerpregel.

  • Creëer een gevoel van schaarste door te benoemen dat je actie slechts tijdelijk geldig is.

  • Gebruik symbolen, maar overdrijf niet.

  • Voorkom onnodig gebruik van leestekens zodat je niet in de spambox belandt.

  • Zet de ontvanger aan het denken met een vraag als onderwerpregel.

  • Maak gebruik van humor.

En vergeet natuurlijk niet de pre-header! Besteed hier net zo veel aandacht aan als aan de onderwerpregel.

Pak uit met je design, maar houd het wel responsive

Op een dag als Black Friday mag je best een beetje uitpakken met het design van je mailing. Als je mailing er anders uitziet dan normaal, is het voor de ontvanger vrijwel direct duidelijk dat het om een speciale actie gaat. Kies bijvoorbeeld voor een zwart design, dit houdt het mysterieus en exclusief. Zorg er daarnaast voor dat je mailing kort en krachtig is. Let er wel op dat je mailing responsive is, want ruim 50% van de verzonden mails wordt op mobiel geopend.

Gebruik een countdown timer in je mailing

De kortingen die je tijdens Black Friday en/of Cyber Monday aanbiedt zijn tijdelijk. Laat dit de ontvanger zien door een countdown timer in je mailing te plaatsen. Een countdown timer die aftelt naar een bepaald moment voegt dynamiek en interactiviteit toe aan je emails, waardoor je mailing er aantrekkelijk uitziet. Daarnaast geef je met een countdown timer in je mail aan hoe tijdelijk de actie is, waardoor je een gevoel van schaarste creëert. Dit zal je conversie zeer waarschijnlijk verhogen. Een win-winsituatie dus.

Personaliseer je content

De sleutel tot succes is weten hoe je de ontvanger kunt raken met een boodschap die persoonlijk, relevant en interessant is. Gebruik alle persoonlijke gegevens die je van de ontvanger bezit om zowel de mail als de landingspagina’s te personaliseren. Denk hierbij aan naam, geslacht en geografische aanduiding. Verder kun je de content van je mail personaliseren op basis van voorkeuren en eerder aangeschafte producten.

Geef alvast een voorproefje

Consumenten beginnen vaak vooraf al met het zoeken naar decemberaankopen. Begin daarom al vóór vrijdag 23 november met het versturen van mailings met voorproefjes. Laat de ontvanger weten dat er mooie aanbiedingen aan zitten te komen. Zo creëer je betrokkenheid en blijf je in de gedachten van de ontvanger.

Stel een abandoned shopping cart campagne in

Zeker op een dag als Black Friday, waarop de consument heel veel online aankopen doet, bestaat er een kans dat hij afhaakt tijdens het bestelproces. Daarom is het belangrijk om een abandoned shopping cart campagne ingesteld te hebben. Dergelijke mailings kunnen tussen de 15 en 25 procent van de verlaten winkelwagens herstellen.

Wees voorbereid

Bereid je alvast voor op deze drukke periode, want een goede voorbereiding is het halve werk. Goed uitgedachte campagnes kunnen een verschil maken. Ga dus met je team zitten en gooi al je toffe ideeën op tafel. Wij kunnen je natuurlijk ook altijd helpen! Wil je met ons sparren? Wij komen graag bij je langs, maar je bent ook van harte welkom bij ons op kantoor. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Scroll omhoog