Hoe richt je een goed converterende back in stock e-mail in?

Geschreven door Marissa Reijngoud

Verkoop je producten die erg in trek zijn op dit moment en daardoor uitverkocht zijn? Of is het door de huidige situatie lastiger om je voorraden aan te vullen? Stel dan back in stock e-mails in. Op deze manier zorg je ervoor dat een geïnteresseerde klant een e-mail krijgt zodra het product weer op voorraad is.

Elke retailer zal af en toe te maken hebben met voorraadproblemen. Er is bijvoorbeeld een run op bepaalde producten. Of producten kunnen minder goed geleverd worden. Dat is balen, want hierdoor loop je letterlijk omzet mis. Hoe ga jij hiermee om? Wacht je tot de check-out met het vertellen aan je klanten dat het product niet meer op voorraad is? Of laat je je klanten inschrijven voor een e-mailalert, zodat ze een mail ontvangen zodra het product weer op voorraad is? Die laatste zorgt ervoor dat je de schade – die je oploopt doordat het product niet op voorraad is – minimaliseert.

Het doel van deze e-mail is klanten terugwinnen met producten die erg gewild zijn. Je verhoogt het aantal touch points met je klant, met relevante communicatie. Zij hebben namelijk aangegeven dit product graag te willen kopen, jij laat het ze weten wanneer dit weer mogelijk is.

Een aantal tips voor je communicatie

  • Gebruik goede beelden. Voor een fashion webshop kan het bijvoorbeeld heel erg helpen om een model te tonen met het kledingstuk, zodat de klant kan visualiseren hoe het product er in het echt uit ziet.
  • Wees zo specifiek mogelijk met het product wat je toont. Laat de juiste kleur, de juiste smaak, het juiste model zien in de e-mail. Heeft iemand zich ingeschreven op de zwarte variant van een T-shirt? Toon dan ook de zwarte variant in de e-mail en niet de witte.
  • Gebruik schaarste en urgentie. Laat de klant weten dat het populaire producten zijn en dat ze weer snel op kunnen zijn. Laat het weten als er maar een klein aantal op voorraad is.
  • Toon aanbevelingen onderaan de mail. Het kan zijn dat je klant de interesse in het product is verloren. Met het tonen van aanbevelingen, vergroot je de kans dat ze toch geïnspireerd raken om iets anders te kopen.
  • Eindig met een steengoede CTA. Ga verder dan ‘koop nu’. Gebruik CTA’s die meer op emotie gericht zijn, zoals: Upgrade mijn garderobe (voor fashion) of Word topfit (voor fitness).

Een back in stock campagne bestaat uit 3 onderdelen:

  1. Je website – Hier geef je de klant bij de producten die niet op voorraad zijn de mogelijkheid om een e-mailalert in te stellen.
  2. De back in stock e-mail – Deze wordt verstuurd op het moment dat je product weer op voorraad is.
  3. De reminder – Als je klant de back in stock e-mail niet heeft geopend is het slim om na een aantal dagen een reminder te sturen met een andere onderwerpregel. Zo trigger je de klant om alsnog de mail te openen en de inhoud te zien.

Hulp nodig bij het opzetten van een back in stock campagne? Laat het ons weten. We zijn er voor je! Neem contact op

Geen blog meer missen?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

  • Door je in te schrijven voor onze nieuwsbrief, ga je akkoord met het Privacy Statement van e-Village en kunnen je gegevens worden gebruikt voor marketingdoeleinden. Je kunt je hiervoor op elk moment afmelden.

Bekend van: