Gmail Promotions Tab

Gebruik jij de nieuwe mogelijkheden al om extra op te vallen?

Geschreven door Team e-Village

In 2013 introduceerde Gmail vijf verschillende tabs die Gmail-gebruikers meer overzicht geven in hun mailbox. Dat was hard nodig, want we krijgen tenslotte heel veel e-mails per dag. Nieuwsbrieven en andere promotionele e-mails belanden meestal in de Gmail promotions tab. Is dat een goede of een slechte ontwikkeling?

Gmail-Promotions-Tab-in-Gmail-App

De Gmail Promotions Tab in de Gmail App

Waarom het goed is dat je nieuwsbrief in de Gmail promotions tab belandt

Het is heel simpel: commerciële e-mails horen onder dit tabblad. Je abonnee verwacht jouw nieuwsbrief hier. Dat is vooral in jouw voordeel, want als jouw abonnee rondneust in de Gmail promotions tab, is hij of zij ontvankelijker voor wat je te zeggen of te bieden hebt. Denk je dat niemand kijkt onder de promotions tab? Zeker wel! Volgens onderzoek van MailPoet kijkt 45% van de Gmail-gebruikers dagelijks in deze tab.

Sterker nog, je schiet jezelf alleen maar in de voet als je probeert om je nieuwsbrieven of andere promotionele e-mails in de primaire tab te krijgen. Ja, daar zijn trucs voor, maar wij raden het gebruik daarvan sterk af. De kans is groot dat je abonnees je straffen, in de vorm van een afmelding, of erger nog: een complaint. Je komt binnen in een ruimte waar je niet verwacht wordt en dat wordt in de meeste gevallen niet gewaardeerd.

“Ben je trouwens benieuwd in welke tab je nieuwsbrief nu binnenkomt? Probeer dan de tool van Gmass. Je kan testen of je e-mail in de inbox, spambox of promotions tab komt.”

Hoe gebruik je de Gmail Promotions Tab om je emailmarketing naar een hoger niveau te tillen?

Omdat alle promotionele e-mails op dezelfde plek te vinden zijn, wil je graag extra opvallen. Dat snapt Gmail en heeft daarom vijf nieuwe features gelanceerd waarmee je je emailmarketing naar een hoger niveau tilt. We spreken ze alle vijf even door.

1. Herkenbaarheid met jouw eigen logo

Je kunt nu je logo toevoegen. Voorheen zag je alleen de Gmail-gebruiker alleen de afzendernaam. Nu kunnen je abonnees in één oogopslag zien van wie ze een e-mail hebben ontvangen.

2. Afbeelding

Voorheen moest je vooral opvallen in de Gmail promotions tab door een sterke onderwerpregel, snipper en afzender. Heel tekstueel dus, maar nu kun je visueel opvallen en een afbeelding toevoegen om je lezer te overtuigen om door te klikken.

3. Green deal badge

Gmail heeft een ‘green deal badge’ toegevoegd. Dat is een groen blok waarin je een korting of speciale aanbieding extra kunt laten opvallen. Werk je niet met kortingen? Dan is deze feature nog steeds heel waardevol, want je kunt ook jouw propositie laten opvallen. Denk aan zaken als ‘binnen 24 uur in huis’ of ‘gratis retourneren’.

4. Kortingscode

Naast het groene blok, kun je in een grijs blok een extra kortingscode toevoegen. Voordeel is dat je abonnee dus de kortingscode al ziet voor hij of zij de e-mail heeft geopend, ook dit triggert tot veel meer actie.

5. Vervaldatum – vergroot de urgentie

Vergroot de urgentie van je e-mailnieuwsbrief door een vervaldatum in de voorvertoning te laten zien. Als je een vervaldatum toevoegt heb je zelfs de kans om twee keer gefeatured te worden in de Gmail promotions tab. Eén keer als je de nieuwsbrief verstuurt en net voordat de deal verloopt, zonder dat je de e-mail nog een keer hoeft te versturen.

Zelf aan de slag met Gmail promotions tab?

Lees dan snel dit blog hoe wij je daarbij kunnen helpen en hoe anderen je al voor zijn gegaan.

Geen blog meer missen?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

  • Door je in te schrijven voor onze nieuwsbrief, ga je akkoord met het Privacy Statement van e-Village en kunnen je gegevens worden gebruikt voor marketingdoeleinden. Je kunt je hiervoor op elk moment afmelden.

Bekend van: