Home Blog Nieuw in de Gmail App: Gmail Annotations

Deel dit artikel

Blog Gmail Annotations

Nieuw in de Gmail App: Gmail Annotations

Geschreven door Wilbert Heinen / 13 december 2018 / Innovatie / Techniek

Verstuur je commerciële mailings en is Gmail (een van) de meest gebruikte e-mailclient(s) onder jouw abonnees? Lees dan vooral verder! Gmail heeft vorige week namelijk de Gmail Reclame Tab vernieuwd.

Wat houdt de Reclame Tab in?

De Gmail Reclame Tab bestaat al 5 jaar, maar is sinds 4 december 2018 vernieuwd. Gmail maakt door middel van tabbladen onderscheid tussen diverse soorten e-mails, zoals persoonlijke e-mails, commerciële e-mails (nieuwsbrieven) en social berichten. Voor de ontvanger is dit natuurlijk super overzichtelijk, maar het maakt het voor organisaties lastiger om eruit te springen in het tabblad Reclame.

Voorheen kwam vaker de vraag naar voren of er een manier was om met commerciële e-mails in de Primaire Tab terecht te komen, maar sinds de laatste update wil iedere marketeer echter weer graag in de Reclame Tab terecht komen.

Gmail Annotations

Gmail heeft namelijk zogenaamde Annotations ontwikkeld om beter op te vallen binnen de Reclame Tab. In onderstaande video, die is opgenomen op de DDMA Email Summit afgelopen zomer, kondigde Jordan Crossman, productmanager Gmail, de update van de Reclame Tab aan.

Hoe werkt het?

Gmail groepeert en licht door middel van machine learning commerciële e-mails uit waar de ontvanger hoogstwaarschijnlijk het meest in is geïnteresseerd en welke het meest relevant zijn op dat moment. Hiermee neemt Gmail de controle over en bepaalt dus zelf welke e-mails uitgelicht worden en welke niet. Het kan dus voorkomen dat je Gmail Annotation niet bij elke ontvanger getoond wordt en je dus geen garanties hebt op het weergeven van je Gmail Annotation.

Ontvangers kunnen vanuit Gmail Annotations niet meteen doorklikken naar bijvoorbeeld een landingspagina. Een klik/druk resulteert in een open van de e-mail.

Om dit te kunnen zien binnen de Gmail App dient de ontvanger het automatisch tonen van externe afbeeldingen, gespreksweergave en het bundelen van e-mails ingeschakeld te hebben.

Ook de Primaire Tab heeft een update gehad en toont een teaser van de Reclame Tab:

Gmail Annotations: Primary Tab

Fig. 1: Gmail Annotations: Primary Tab

Voor nu werkt dit alleen in de Gmail App op Android en iOS, maar in 2019 wordt dit ook uitgerold naar Gmail in de browser, maar dan wel alleen de consumenten versie.

Gmail Annotations in browser

Fig. 2: Gmail Annotations in de browser

Daarnaast wordt er ook gewerkt aan het uitbreiden van Gmail Annotations met de volgende items:

Topic Bundles Catalog Cards with CTAs

Fig 3: Topic Bundles Catalog Cards with CTAs

Catalog Cards for Events

Fig. 4: Catalog Cards for Events

Text-over-Image Cards

Fig. 5: Text-over-Image Cards

Hoe pas ik het toe?

Gmail Annotations kunnen worden toegevoegd aan je e-mails door middel van JSON-LD binnen een script tag in de head van je HTML of door middel van Microdata die je kunt plaatsen in de body van je HTML.

Gmail, Litmus, Email on Acid en FreshInbox hebben hier voorbeelden en generators voor die je kunnen helpen met het ontwikkelen van Gmail Annotations, maar je kunt ook ons je template hiervoor geschikt laten maken.

Welke opties heb ik?

Voor nu hebben we de volgende opties tot onze beschikking en deze kunnen los van elkaar gebruikt worden.

Reclame Tab Gmail

Fig. 6: Reclame Tab

Afbeelding

Afbeeldingen worden weergegeven in een 3.9 aspect ratio en automatisch gecropped. De voorbeeldafbeeldingen die Gmail gebruikt zijn 538x138 pixels. (Animated) GIF en WebP afbeeldingen worden niet ondersteund.

Aanbieding

Dit is de tekst in het groene blokje waarin je je promotie kwijt kunt. Maak deze niet te lang, want lange teksten worden afgekapt.

Logo

Houd er rekening mee dat de placeholder voor het logo rond is en dat een rechthoekig logo hierdoor niet helemaal getoond wordt.

Kortingscode

Dit dient ook echt wel iets als een kortingscode te zijn, want als deze is ingevuld dan staat er altijd ‘Code’ voor.

Start- en verloopdatum

Vooral de verloopdatum is van belang, omdat op basis hiervan een boodschap wordt getoond wanneer de promotie eindigt. Daarnaast wordt de email bij het recent ontvangen uitgelicht en bovenin in de Reclame Tab weergegeven, maar ook nogmaals binnen bijvoorbeeld 3 dagen voor de vervaldatum.

Deze dient te worden ingevuld volgens het volgende formaat: YYYY-MM-DD. Een tijd kan echter ook worden toegevoegd door na de datum een T te plaatsen gevolgd door uren, minuten en seconden gevolgd door de tijdzone: YYYY-MM-DDTHH:MM:SS+0100

Meer info over de datum/tijd notatie kun je hier vinden.

Enkele voorbeelden die wij voor onze klanten hebben gemaakt:

Reclame Tab Transavia in Gmail

Fig. 7: Reclame Tab Transavia

Reclame Tab e-Village in Gmail

Fig. 8: Reclame Tab e-Village

Reclame Tab Beter Bed in Gmail

Fig. 9: Reclame Tab Beter Bed

Reclame Tab Kleertjes.com in Gmail

Fig. 10: Reclame Tab Kleertjes.com

Reclame Tab DAS in Gmail

Fig. 11: Reclame Tab DAS

Wil jij dit ook?

De Gmail Reclame Tab biedt mooie kansen om extra op te vallen in de Gmail App inbox van je ontvanger. Laat ons je e-mailtemplate geschikt maken! Interesse? Of wil je meer informatie? Ga dan naar de Clang Store of neem contact met ons op!

Scroll omhoog