Gamification in e-mail marketing

Alleen maar winnaars

Geschreven door Wilbert Heinen

Je ziet het steeds vaker terug. Spelelementen in online uitingen. Gamification in e-mailmarketing verhoogt je engagement van je klanten. Denk bijvoorbeeld aan een survey in een e-mail, een test-je-kennis quiz, maar bijvoorbeeld ook het openkrassen van een vakje. In dit blog leggen we kort uit waarom je gamification kunt gebruiken in je e-mailmarketing, hoe je het kunt toepassen en wat je daar voor nodig hebt.

Gamification in e-mailmarketing, waarom eigenlijk?

Mensen worden niet graag verveeld en willen nog wel eens spelelementen toevoegen aan dagelijkse beslommeringen om saaie terugkerende klusjes zoals stofzuigen draaglijker te maken. Deze techniek kun je ook toepassen in je e-mail marketing. Hierdoor wordt een e-mail of volledige flow natuurlijk super interessant.

Vergroot je base

Je base vergroten kan op vele manieren, maar wat denk je van het behouden van je huidige base? Ook daardoor blijft je base groeien, doordat je geen verloop hebt. Met elementen van een game in je e-mail verras je de subscriber , ook nadat iemand zich al een lange tijd heeft ingeschreven.

Creëer excitement

Een saaie e-mail over een aankomend event, kan worden getransformeerd in een spannende e-mail game. Hierdoor creëer je buzzwoorden voor het event en verhoog je de engagement met het event. Van onze e-mailcollega’s Litmus kwam een fantastisch voorbeeld hoe zij gamification in e-mailmarketing toe pasten voor hun event.

Make it fun

Een game is vaak gebaseerd op de balans tussen motivatie en beloning. Echter kunnen sommige games ook puur voor de fun zijn. Denk aan het vangen van een kerstbal in aanloop naar Kerst om awareness te creëren voor het doen van je Kerstaankopen. Zo simpel kan het soms zijn.

De grondslag van een game

Wanneer je de genre-verschillen en de technologische complexiteit verwijdert, hebben alle games vier eigenschappen: een doel, regels, terugkoppeling en vrijwillige deelname. Hieronder worden deze kort toegelicht.

Doel

Het doel is de uitkomst waar spelers naar toe werken. Dit kan een specifiek doel zijn, maar ook de oplossing voor een probleem vinden. Het moet uitdagend zijn, maar niet onmogelijk. Als een speler het doel bereikt heeft, betekent dit een overwinning.

Regels

Het verwijderen van de gemakkelijkste wegen naar succes zorgt ervoor dat spelers opties moeten verkennen die ze anders niet zouden hebben geprobeerd. Dit geeft spelers een reden en toestemming om creatief te zijn. Spelers willen worden uitgedaagd – maar niet te veel. Regels moeten beperkingen bevatten om creativiteit aan te moedigen en niet om te frustreren.

Terugkoppeling

Terugkoppeling betekent niets meer dan de status of voortgang richting het doel delen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan badges, medailles of een voortgangsbalk. Zo weet de speler waar hij aan toe is en kan hij zijn eigen voortgang zien. Hierdoor haakt de speler ook minder snel af, omdat hij weet waar hij zich in het spel bevindt.

Vrijwillige deelname

Deelname aan elk spel moet vrijwillig zijn, maar een spel moet wel zo aantrekkelijk zijn dat een speler mee wil doen. Om dat te bereiken is het dus belangrijk dat het doel helder én aantrekkelijk is, dat de regels ervoor zorgen dat een speler niet gefrustreerd raakt en dat hij altijd kan zien wat zijn voortgang is. Als laatste moet een speler op elk moment kunnen zeggen: ‘Ik stop met de game’.

Hoe nu verder?

De mogelijkheden van een game zijn oneindig. Daarnaast hoef je bij gamification niet altijd een volledige game in je e-mailmarketing toe te passen. Door één van de hiervoor genoemde elementen toe te passen, maak je al gebruik van gamification. Daarom hieronder een aantal mogelijkheden.

Direct een beloning

Mensen willen graag direct een beloning in plaats van een uitgestelde beloning. Denk bijvoorbeeld aan een e-mail waarin je subscribers een code kunnen wegkrassen. Deze code kunnen ze gelijk gebruiken om bijvoorbeeld korting, een gratis product of gratis verzending te krijgen.

Quizes

Mensen testen graag hun eigen kennis. Daarom is een quiz een simpel, maar effectief voorbeeld van gamification in e-mailmarketing. Je kunt namelijk meteen je product promoten. Denk bijvoorbeeld aan het uitvragen van vier voorkeuren in je e-mail (yes you can) en laat op basis van de keuzes een product zien dat daar perfect bij past. Heb je naast interactiviteit en een game in je e-mail ook meteen weer meer informatie over je subscribers ontvangen! (Ditzelfde is natuurlijk ook mogelijk met een survey of quiz die NIET in je e-mail zit.)

The winner takes it all

Gamification kan de engagement van je subscribers voor een product of event dus flink ophalen. Daarnaast kun je in sommige vormen van gamification ook nog is meer over je subscribers te weten komen. Heb je zelf een tof idee voor gamification in jouw e-mailmarketing, of wil je meer van je subscribers weten en dit ‘gamificeren’? Geen probleem, onze e-mail strategen helpen jou op weg! Laat een berichtje achter en we gaan samen met jou aan de slag.

Geen blog meer missen?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

  • Door je in te schrijven voor onze nieuwsbrief, ga je akkoord met het Privacy Statement van e-Village en kunnen je gegevens worden gebruikt voor marketingdoeleinden. Je kunt je hiervoor op elk moment afmelden.

Bekend van: