Verbeter je klantrelaties met Engagement Scoring

Geschreven door Femke van Zelst & Grace Roberts

Een gezond domein is de basis van een goede e-mailmarketingstrategie. Met Engagement Scoring kunnen marketeers nu vol vertrouwen met hun klanten communiceren, wetende dat hun publiek betrokken is én dat ze de juiste tone of voice gebruiken. Een betrokken klant wordt eerder een loyale klant. Engagement scoring is de oplossing om te begrijpen welke aanpak nodig is voor jouw database.

Wat is Engagement Scoring?

Engagement Scoring is een functie waarmee je de resultaten van je eerdere campagnes kunt gebruiken om je toekomstige campagnes te verbeteren. Met behulp van historische opens en clicks op individueel niveau kun je zien wie binnen het profiel betrokken is en hoe je de interactie kunt versnellen om vervolgens je omzet te verhogen.

Wat betekent dit precies?

Als we naar het hele plaatje kijken, dan zien we dat meer betrokken klanten gelijk staan aan een gezonder domein. Hoe persoonlijker en relevanter je communicatie is, hoe groter de kans dat je klanten interactie hebben met je merk. Uiteindelijk helpt dit bij het vergroten van je bereik.

De score van elk record is opgebouwd uit verschillende interacties met je communicatie. Dit betekent dat je geautomatiseerde campagnes kunt laten draaien om potentiële klanten te nurturen en een sterke relatie kunt opbouwen. Door Engagement Scoring in te zetten, kun je je marketingstrategie slimmer maken door de data en resultaten te analyseren. Zo krijg je meer inzicht in de interesses van specifieke doelgroepen en welke campagnes dus het beste aanslaan. In plaats van investeren in win-back campagnes bij een inactieve klantenbase, kun je je beter focussen op het belonen van loyale klanten.

Hoe gebruik je deze informatie?

Stel dat je enkele slapende contacten in je database die gedurende zes maanden geen interactie met je bedrijf hebben vertoond, wilt wakker maken. Gebruik dan de engagement scores als een soort onkruidverdelger. Als iemand in zes maanden geen interactie vertoont, dan is het beter om afscheid te nemen. Nu denk je misschien: ‘’Maar dan wordt mijn database kleiner?’’. Dat klopt. Maar je kunt beter een iets kleinere, maar actieve database hebben dan een grote inactieve database. Grote databases met lage betrokkenheid beschadigen namelijk je reputatie, waardoor je e-mails mogelijk in de map ‘junkmail’ terechtkomen.

Elke organisatie is natuurlijk anders waardoor we geen eenduidige oplossing kunnen bieden voor het onderhouden van je database, maar het is verstandig om twee dingen in gedachten te houden wanneer je je strategie formuleert:

  1. De laatste klantinteractie was 12 maanden geleden. Seizoenaanbiedingen trekken elk jaar hetzelfde publiek. Verwijder contacten daarom niet overhaast maar schat in of ze je volgend jaar weer zullen opzoeken.
  2. Je merknaam herinnert je klant aan je bestaan. Een klant is misschien wel niet meer betrokken bij je e-mails, maar hij ziet de naam van je bedrijf wel steeds in zijn inbox verschijnen. Daardoor wordt hij continu herinnerd aan je bestaan.

Er is een schat aan kennis over het opsplitsen van engagement scores. Deze data kun je vervolgens gebruiken voor verdere analyses. Segmenteer het in belangrijke demografische gegevens zoals geslacht, locatie en leeftijd.

Welke campagnes kun je gebruiken?

Afhankelijk van de betrokkenheid van je ontvangers kun je op basis van de engagement scores een van de volgende strategieën gebruiken om het succes van je communicatie te maximaliseren.

Reactivatiecampagne

Een reactivatiecampagne is dé campagne waarmee jij je slapende database weer wakker krijgt. Een reactivatiecampagne bestaat uit een reactivatiemail en eventueel enkele opvolgmails.

Loyaliteitscampagne

Een loyaliteitscampagne is een marketingstrategie gericht op een betrokken publiek die herhaaldelijk iets bij je heeft gekocht. Deze campagne wordt gebruikt om klanten aan te moedigen om te blijven kopen of gebruik te maken van de service van een bedrijf.

Nieuwsbrieven

Nieuwsbrieven zijn een goede manier om te checken of je ontvangers nog betrokken zijn. Via je nieuwsbrief deel je de laatste nieuwtjes en updates van je bedrijf. Nieuwsbrieven zijn een geweldige manier om je abonnees de menselijke kant van je bedrijf te laten zien, waardoor ze zich verbonden met je zullen voelen.

Engagement Scoring werkt echt!

Onze partner Mindwise heeft Engagement Scoring gebruikt voor hun nieuwsbrief. Ze zagen hun domein verslechteren en door gebruik te maken van Engagement Scoring stegen de open rates met 50%. Lees hier het hele verhaal.

Geoptimaliseerde campagnes boosten je omzet

Wanneer je inzicht hebt in het gedrag en de interesses van je klanten, kun je hen relevantere content sturen en daarmee je merkreputatie verbeteren. Lees hier meer over het optimaliseren van je campagnes om je omzet te verhogen.

Geen blog meer missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Door je in te schrijven voor onze nieuwsbrief, ga je akkoord met het Privacy Statement van e-Village en kunnen je gegevens worden gebruikt voor marketingdoeleinden. Je kunt je hiervoor op elk moment afmelden.

Bekend van: