Home Blog De Email Benchmark 2019 is uit

Deel dit artikel

Email Benchmark 2019

Email Benchmark 2019

Geschreven door Femke van Zelst / 11 april 2019 / Innovatie

Dinsdagmiddag 9 april hebben wij tijdens onze halfjaarlijkse Inspiratiesessie de 16e editie van de Email Benchmark gelanceerd. Het rapport staat vol interessante cijfers en gemiddelde e-mailratio’s verkregen uit bijna 19.000 campagnes en 2,3 miljard e-mails die in 2018 zijn verzonden via Clang. Ook worden de resultaten van de enquête die eind 2018 door ruim 100 Nederlandse bedrijven is ingevuld in de Email Benchmark gepresenteerd.

Er zijn dit jaar weer een aantal opvallende uitkomsten. Waar vorig jaar de woensdag nog de populairste verzenddag was, is dat dit jaar de donderdag. Verder zijn de gemiddelde e-mailratio’s dit jaar wederom licht gedaald en wordt inmiddels 60% van alle verzonden e-mails op mobiel geopend.

E-mailmarketing belangrijkste online kanaal

E-mailmarketing staat op nummer 1 in de top 3 belangrijkste online kanalen, gevolgd door SEO en SEA. De drie belangrijkste doelen van e-mailmarketing zijn het genereren van traffic naar de website, webshop of winkel, het stimuleren van de verkoop en branding. Om deze doelen te bereiken is het inzetten van gesegmenteerde en gepersonaliseerde e-mails en e-mails op basis van klantgedrag heel belangrijk. Slechts een klein deel van de Nederlandse bedrijven doet dit helemaal niet. E-mailmarketing wordt gemiddeld met een dikke 8 beoordeeld.

Marketing automation belangrijkste trend én uitdaging

Het vakgebied staat niet stil. Voor 2019 staan er weer mooie trends, uitdagingen en campagnes op de planning van de Nederlandse e-mailmarketeer. De belangrijkste e-mailtrends zijn achtereenvolgend marketing automation, 360-graden-klantprofiel en behavioral targeting. De grootste uitdagingen voor 2019 zijn marketing automation, databasemanagement, segmentatie en koppelen met andere systemen. De campagnes waar veel focus op zal komen te liggen zijn, net als vorig jaar, de leadgeneratiecampagne, verrijkingscampagne en retentiecampagne.

Succes van e-mailmarketing

Het succes van e-mailmarketing wordt door de meeste e-mailmarketeers gemeten op basis van de Open Rate (64%), Click Rate (61%) en conversie (51%). De gemiddelde Open Rate (24,63%), Click Through Rate (3,05%) en Click To Open Rate (12,41%) zijn ten opzichte van vorig jaar iets gedaald.

Populairste verzenddag en verzendtijd

Waar vorig jaar de woensdag nog de populairste verzenddag was, is dat dit jaar de donderdag. Echter zijn er per branche grote verschillen. Dat de donderdag de populairste verzenddag is, wil niet zeggen dat op die dag de Open Rate, Click Through Rate en Click To Open Rate ook het hoogst zijn. E-mails die verzonden worden op dinsdag hebben namelijk de hoogste Open Rate en Click Through Rate en e-mails die verzonden worden op zaterdag hebben de hoogste Click To Open Rate.

Download de Email Benchmark 2019

Download de Email Benchmark 2019 voor een een uitgebreid overzicht van alle cijfers en e-mailratio's. Heb je nog vragen? Stuur dan een mail naar marketing@e-village.nl

Scroll omhoog