Home Blog e-Village bij DDMA Email Summit

Deel dit artikel

e-Village bij DDMA Email Summit

e-Village bij DDMA Email Summit

Geschreven door Femke van Zelst / 22 juni 2018 / Content

Donderdag 21 juni was het weer tijd voor de DDMA Email Summit. Hét jaarlijkse evenement voor e-mailspecialisten. Met een line-up van nationale en internationale topsprekers was het weer een dag vol inspiratie. De laatste ontwikkelingen en de toekomst binnen het vak kwamen aan bod, de DDMA Email Awards werden uitgereikt en de DDMA Nationale E-mail Benchmark werd gelanceerd. Als gold sponsor van het evenement waren wij met een groep van 30 medewerkers en klanten aanwezig.

Hoogtepunten van de Email Summit

Na de opening van Ronnie Overgoor en de uitreiking van de DDMA Email Single Shot Award trapte Jörgen van der Sloot af met zijn presentatie over actief luisteren zodat je inspiratie kunt omzetten naar actie. Tijdens een evenement zoals de Email Summit komt er een hoop informatie op je af. Het risico hiervan is dat je mogelijk compleet lamslaat. Door jezelf te trainen om beter en actiever te luisteren en op een andere manier informatie te verwerken, kun je meer informatie opslaan. Het loont om vooraf een aantal vragen te formuleren. Op die manier ga je actiever luisteren naar dingen die relevant voor je zijn. Hieronder de 7 tips van Jörgen:

  1. Luister ook eens naar ‘tweede’ keus sprekers.

  2. Ga juist naar de sprekers die buiten je vakgebied werkzaam zijn.

  3. Neem altijd een notitieblok mee.

  4. Draai een notitieboek een kwartslag.

  5. Teken in plaats van dat je je aantekeningen opschrijft.

  6. Vraag aan anderen wat wij ervaren hebben tijdens een keynote.

  7. Schrijf voordat je weggaat op: wat heb ik ervaren, welke 3 dingen ga ik mijn collega’s vertellen, welke 3 dingen vertel ik thuis en wat is de belangrijkste les die ik heb geleerd.

John Thies nam ons mee in zijn verhaal over hoe je met elke abonnee kunt communiceren en hoe je hem hem kunt vasthouden en binden. E-mail is daar natuurlijk een perfect kanaal voor, mits je het goed doet. Hoe zorg je ervoor dat je e-mail in de inbox belandt, hoe trek je de aandacht en hoe houd je die aandacht vast? John gaf onder andere tips over hoe je de spamfilter kunt vermijden, hoe je een goede onderwerpregel en preheader maakt en hoe je ervoor zorgt dat je e-mails toegankelijk voor iedereen is. Ook vertelde hij hoe auditieve technologieën, zoals Google Home en Amazon Alexa, de manier waarop we omgaan met e-mail zullen veranderen.

Dela Quist, die naar eigen zeggen al meer dan 20.000 uur aan nadenken over e-mail heeft besteed, vertelde over het effectief inzetten A/B/C/D-testing. Hij is voor minimaal een A/B/C-test en had hier een zeer onconventionele mening over. Volgens hem zijn de tests, zoals die nu door marketeers worden uitgevoerd, niet goed. Door met hypotheses te werken, wordt je test beïnvloed door een opvatting die niet voor iedereen hoeft te gelden. Een computer heeft die niet en probeert alles uit, ook de volgens marketeers 'slechte' opties. Die mogelijk toch het beste werken. Daarnaast is Dela tegen segmenteren. Hij heeft liever drie keer per week een open rate van 10% dan één keer per week een open rate van 20%. Volgens hem beperk je je bereik en heb je onderaan de streep minder resultaat.

De presentatie van Mark Robbins ging over de mogelijkheden in interactieve e-mail zoals formulieren en buttons. Ook liet hij diverse voorbeelden van AMP voor e-mail zien en een toffe reactivatiecampagne van een datingapp waarbij de datingprofielen in de e-mail stonden en in de e-mail beoordeeld konden worden. Toen hij zijn presentatie afsloot, meldde hij nog even dat de hele presentatie gebouwd was in jawel: een e-mail!

Verder was er de mogelijkheid om vragen te stellen aan Matthias de Bruyne over de AVG/GDPR, sprak Hessel Boschma van VodafoneZiggo over de uitdagingen die je tegenkomt als je wilt gaan innoveren met interactiviteit in e-mail en vertelde Jeroen Brink van Sanoma wat vrouwen van 40-plus echt belangrijk vinden om een e-mail te openen, te klikken of te converteren. Tot slot gaf Jordan Grossman van Google ons een blik in de toekomst van Gmail. Hier wordt binnenkort meer over bekendgemaakt.

DDMA Email Awards

De Email Awards werden dit jaar gewonnen door Corendon (E-mail Single Shot), NS (E-mail Professional), FrieslandCampina (E-mail Campagne) en RapidSugar (Battle of the Agencies). De kracht van de inzending van Corendon zat hem volgens de jury vooral in de vernieuwing. De jury was erg gecharmeerd van de slimme inzet van e-mail in combinatie met marketing automation en artificial intelligence. Trots zijn wij op het feit dat Corendon dit heeft gerealiseerd met behulp van onze e-mailmarketingsoftware Clang!

DDMA Nationale E-mail Benchmark

Arend-Jan Nijhuis en Conrad Hagemans presenteerden de belangrijkste resultaten uit de 7e editie van de DDMA Nationale E-mail Benchmark. Het rapport geeft inzicht in de effectiviteit van e-mailcampagnes en laat zien wat een campagne nog effectiever maakt.

Vergelijking e-mailratio’s DDMA Nationale E-mail Benchmark en E-mail Benchmark (e-Village)

Voor de totstandkoming van de DDMA Nationale E-mail Benchmark zijn in totaal 4.5 miljard verstuurde e-mails, verdeeld over 177.000 campagnes, verstuurd door 2.927 bedrijven geanalyseerd. De e-mails zijn verstuurd tussen 1 januari 2017 en 31 december 2017 en de data is afkomstig van 6 EPS’s: Spotler, Hello Dialog, Measuremail, Webpower, iConnect en Tripolis.

Voor de totstandkoming van onze E-mail Benchmark 2018 zijn ruim 3.5 miljard e-mails uit ruim 14.000 campagnes geanalyseerd die verstuurd zijn tussen 1 januari 2017 en 31 januari 2017. De data is afkomstig van onze in-house ontwikkelde ESP: Clang.

Opvallend is dat de Open Ratio, Click Through Ratio en Click To Open Ratio in de B2B-sector hoger is dan in de B2C-sector. Dat is zowel in de DDMA Nationale E-mail Benchmark als in onze E-mail Benchmark. We zien een heel klein verschil in gemiddelde Accepted Rate. Deze is in de DDMA Benchmark 99,2% en in de e-Village Benchmark 99,8%.

Verder is er een er een verschil qua e-mailratio's tussen de twee benchmarks te zien. De verschillen komen door de berekening van de gemiddelde ratio's. De DDMA heeft gekozen voor een ongewogen gemiddelde door de ratio's van de mailings bij elkaar op te tellen en vervolgens te delen door het aantal ratio's. Als voorbeeld: mailing A is verzonden naar 1000 personen en heeft een OR van 30%. Mailing B is verzonden naar 100.000 personen en heeft een OR van 20%. De methode die door de DDMA is gebruikt, komt dan uit op een OR van 25% (20%+30% gedeeld door 2).

Wij maken gebruik van een andere methode, namelijk het gewogen gemiddelde, waarbij de opens van de mailings bij elkaar worden opgeteld en gedeeld worden door het totaalaantal afgeleverde e-mails van die mailings. In bovenstaand voorbeeld is de OR volgens de methode die e-Village hanteert: 300 + 20.000 (aantal unieke opens) = 20.300 gedeeld door 1000 + 100.000 (totaalaantal afgeleverde mails) is een OR van 20,28%.

Populairste verzendtijdstippen en verzenddagen

De meeste e-mail worden verstuurd tijdens kantooruren. Er is een piek te zien om 8.00 uur ’s ochtends en om 17.00 uur ’s middags. Deze piek zien wij ook terug in onze E-mail Benchmark. De populairste verzenddag is volgens de DDMA Benchmark donderdag gevolgd door dinsdag en vrijdag. In onze E-mail Benchmark zagen we dat de woensdag het populairst is gevolgd door maandag en donderdag. De zaterdag en zondag zijn volgens beide benchmarks de minst populaire verzenddagen. De COR is het hoogst op de maandag, dinsdag, woensdag en donderdag. De CTR is het hoogst op de dinsdag, woensdag, donderdag en zaterdag.

Er zijn nog veel meer interessante vergelijkingen tussen de twee E-mail Benchmarks te maken. Dit is ook zeker iets waar wij nog verder in gaan duiken! Ben je benieuwd naar de e-mailtrends en uitdagingen voor 2018? En wil je weten hoe jouw e-mails scoren ten opzichte van andere bedrijven? Download dan nu onze E-mail Benchmark.

Scroll omhoog