De E-mail Benchmark 2020: de belangrijkste e-mailmarketingcijfers op een rijtje!

Geschreven door Nina van der Burgh

De E-mail Benchmark 2020 is gelanceerd en staat ook dit jaar weer boordevol interessante cijfers, uitkomsten en tips. Zo blijkt dat de Open Rate het afgelopen jaar stevig is gegroeid en dat ook de CTR en de CTO zijn gestegen ten opzichte van vorig jaar. De daling die we de afgelopen jaren zagen is dus omgedraaid, een mooi compliment aan alle e-mailmarketeers! Marketing automation blijkt ook voor 2020 weer de belangrijkste trend, maar ook uitdaging. Benieuwd naar de relevante e-mailmarketingcijfers uit jouw branche? Je vindt ze allemaal in de E-mail Benchmark 2020.

E-mail Benchmark 2020

In deze 17e editie geven we je inzicht in waar het vakgebied staat én presenteren we de gemiddelde cijfers en e-mailratio’s verkregen uit bijna 25.000 campagnes en ruim 3 miljard e-mails die in 2019 zijn verzonden via Clang, marktleider in e-mail marketing en marketing automation software. Ook is er begin dit jaar een onderzoek uitgevoerd onder ruim 150 Nederlandse bedrijven. In dit artikel geef ik je een overzicht van de belangrijkste cijfers en inzichten.

E-mailmarketing belangrijkste online kanaal

Het kanaal e-mailmarketing staat ook in 2020 weer op nummer 1 in de top 3 belangrijkste online kanalen. Op nummer 2 en 3 vinden we dit jaar de bedrijfswebsite en Social Media, die SEO en SEA uit de top 3 hebben gewerkt. De belangrijkste doelen van e-mailmarketing zijn het genereren van leads en het stimuleren van verkoop. Het budget gaat bij 38% van de ondervraagde bedrijven omhoog, terwijl die bij slechts 2% van de bedrijven zakt. Veel bedrijven zien de relevantie van het kanaal dus in. Van de ondervraagde bedrijven geeft 80% aan een e-mailmarketingstrategie te hebben. Het succes van een campagne wordt met name gemeten op basis van Click Rate, Open Rate en conversie. Daarnaast wordt er in 68% van de gevallen lustig op los getest en wordt er door 71% van de respondenten gebruik gemaakt van koppelingen tussen verschillende systemen om gerichter te mailen. Het kanaal e-mailmarketing wordt dit jaar beoordeeld met een mooie 8,25.

Uitdagingen, trends en campagnes in 2020

E-mailmarketing anno 2020 staat als kanaal niet meer los van de andere kanalen. Integraties met andere databases, pushsystemen, Social Media en leadmanagementsystemen vormen belangrijke uitdagingen van de Nederlandse e-mailmarketeer. Die koppelingen zijn voorwaardelijk voor de meest genoemde trends: marketing automation, 360-graden klantprofielen en we zien een voortzetting van de lijn naar een meer en meer datagedreven marketinglandschap. Leadgeneratie, verrijking en retentie zijn de populairste campagnes voor 2020.

 

Accepted Rate & Bounces

De Accepted Rate geeft inzicht in of je e-mail wordt afgeleverd aan de mailboxprovider en vertelt ons daarmee een heleboel over de kwaliteit van je database. Als e-mailmarketeer wil je natuurlijk dat jouw mailing de inbox van de ontvanger bereikt. Zorg daarom dat je verzendreputatie goed is, die is van grote invloed op je deliverability. De gemiddelde Accepted Rate is 99,51%, wat betekent dat de gemiddelde Bounce Rate automatisch 0,49% is. De Bounce Rate van bedrijven in de B2B-sector ligt gemiddeld ietsjes hoger dan die van bedrijven in de B2C-sector. Dit heeft te maken met het verloop van personeel binnen bedrijven. E-mailadressen van personen die uit dienst treden worden verwijderd, dus e-mails die naar dat e-mailadres worden verstuurd worden gebounced. Wanneer we verder inzoomen op branches, zien we dat de branches Industrie & Producenten, Automotive en Overig de hoogste Bounce Rate hebben.

OR, CTR en CTO

Door de vele concurrentie in de inbox zagen we de gemiddelde Open Rate, Click Through Rate en Click To Open Rate de afgelopen jaren steeds dalen. Goed nieuws! Dit jaar zijn deze belangrijke KPI’s voor het eerst weer eens gestegen, en sterk ook! De Open Rate stijgt met 5% naar 30,29%. We zien dat B2B-mails gemiddeld gezien vaker worden geopend dan B2C-mails. Ook zien we dit jaar weer dat gemiddeld gezien op mobiel vaker wordt geopend dan op desktop. Echter, zoomen we in op sector, dan zien we dat B2B-mails juist vaker op desktop worden geopend. Ook de CTR en CTO zijn gestegen, naar respectievelijk 4,38% en 13,27%. Deze resultaten vragen om een groot compliment naar alle e-mailmarketeers!

Verzenddag en verzendtijd

De beste verzenddag en verzendtijd zijn lastig te bepalen. Dit is namelijk per bedrijf verschillend en is afhankelijk van vele externe factoren. Wel wordt er in de E-mail Benchmark antwoord gegeven op de vraag ‘Wat is het populairste verzendtijdstip?’ en wordt gekeken naar de meest succesvolle verzenddagen op het gebied van Open Rate, Click Through Rate en Click To Open Rate. De meeste e-mails worden ook dit jaar verstuurd op donderdag en e-mails die verzonden worden op dinsdag worden nog altijd het beste geopend. De resultaten verschillen echter per sector en per branche.

Download de volledige E-mail Benchmark op www.email-benchmark.nl om jouw e-mailmarketingresultaten te vergelijken met die van je branche en om direct bruikbare tips van experts op te doen.
Download de E-mail Benchmark 2020

Geen blog meer missen?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

  • Door je in te schrijven voor onze nieuwsbrief, ga je akkoord met het Privacy Statement van e-Village en kunnen je gegevens worden gebruikt voor marketingdoeleinden. Je kunt je hiervoor op elk moment afmelden.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Bekend van: