Home Blog De 3 do’s en don’ts op het gebied van e‑mailmarketing

De 3 do’s en don’ts op het gebied van e-mailmarketing

De 3 do’s en don’ts op het gebied van e‑mailmarketing

Geschreven door Femke van Zelst / 5 december 2017 / Content / Conversie

Onlangs was onze eigen Robert Rebergen, oprichter en eigenaar van e-Village, te gast bij Ronnie Overgoor van 7 Ditches TV. Robert vertelde hier over de do's en don'ts op het gebied van e-mailmarketing. Ben jij ook van plan om meer uit je e-mailmarketing te halen? In dit blog hebben we deze do's en don'ts voor je opgesomd.

Do's

1. Bedenk een strategie en verzamel e‑mailadressen

De inzet van e‑mail blijkt, ondanks de opkomst van alternatieve communicatiemiddelen en social media, nog altijd een van de meest effectieve marketingkanalen. Maar het inzetten van e‑mailmarketing an sich is niet voldoende. Het is belangrijk dat de hele communicatieketen op elkaar is afgestemd en dat je een strategie hebt geformuleerd. Om te mailen heb je e‑mailadressen nodig. Het verzamelen van e‑mailadressen kan op verschillende manieren. In principe kun je de klant bij alle touch points vragen om zijn e-mailadres, bijvoorbeeld in de winkel of op de website. Belangrijk is wel dat je duidelijk maakt wat dit de klant oplevert. De klant wil zijn e-mailadres vaak alleen achterlaten als hij daar iets voor terugziet. Zo kun je de klant bijvoorbeeld een korting aanbieden op zijn eerste bestelling. Vroeger werden er nog veel e‑mailadressen opgekocht bij derde partijen, echter is dat niet meer van deze tijd. Je eigen data is namelijk veel waardevoller.


2. Segmenteer je doelgroep en luister naar data

Luisteren naar je data doe je door middel van het kijken naar je rapportage. Wat doet een e‑mailuiting voor mij? Op basis van het klikgedrag kun je bijvoorbeeld nagaan welke doelgroepen welke content het meest lezen en voor welke producten de meeste interesse wordt getoond. Op basis van deze gegevens kun je je volgende mailing verder segmenteren en je content hierop aan laten sluiten.


3. Maak gebruik van marketing automation

Marketing automation maakt het mogelijk om fasen in het marketingproces te automatiseren. De systemen kunnen geautomatiseerd marketing voor je gaan bedrijven. Je hoeft je campagne niet 100% uit te denken, want de klant gaat zich hoe dan ook anders gedragen dan jij van tevoren bedenkt. Vertrek op 80% en leer van dat laatste gedeelte om je marketing slimmer in te richten. De klant ontvangt bijvoorbeeld een nieuwsbrief met item A, B, C en D. Hij klikt op item A en item B. Je weet dus dat die items interessant voor hem zijn. Vervolgens kun je in de mail daarna enkel nog die items laten tonen. Dit kun je allemaal automatiseren en dat gaat je uiteindelijk een hoop tijd schelen. Daarnaast kun je door gebruik te maken van marketing automation de hele mail per individu personaliseren, waardoor de klant denk dat het echt speciaal voor hem is samengesteld.

Don'ts

1. Doe niet aan spam

Spam is iemand ongevraagd lastigvallen met jouw informatie. Per 25 mei 2018 is die AVG/GDPR van kracht. Deze wetgeving komt erop neer dat je expliciete toestemming van de ontvanger nodig hebt om hem te mailen. Geef de ontvanger de regie en zorg ervoor dat wanneer hij zich wil afmelden, je een slimme afmeldprocedure bezit zodat hij zich niet direct voor alles uitschrijft. Wanneer je een aanmeldproces bouwt in je webformulier, maak dan gebruik dan een dubbele opt‑in. De klant meldt zich dan aan via het webformulier en ontvangt vervolgens een mail waarin hij nogmaals moet bevestigen dat hij mails van je wil ontvangen. De conversie van deze aanmeldmails is aanzienlijk hoger dan die van andere mails. Een mooi moment dus om de klant vervolgens een introductiekorting aan te bieden.

2. Gebruik geen saaie onderwerpen en preheaders

De gemiddelde consument ontvangt tussen de 40 en 70 mails per dag. Het is dus noodzakelijk dat je opvalt. Je onderwerpsregel moet daarom de aandacht trekken. Als dit niet gebeurt, dan is de kans groot dat je mail direct in de prullenbak belandt. Door middel van automatisering kun je ervoor zorgen dat elk individu een mail met een gepersonaliseerde onderwerpsregel ontvangt.

3. Gebruik geen onnodige en niet‑relevante informatie

Zorg dat op het juiste moment het juiste stukje informatie bij de klant wordt overgebracht. Je timing is dus heel belangrijk. Een beste verzenddag is er niet, dit is per branche afhankelijk. Je zult dus zelf moeten testen welke dagen en tijdstippen het beste converteren. In onze E‑mail Benchmark lees je op welke dagen en tijdstippen verschillende branches mailen en wat de bijbehorende open ratio's en click through ratio's zijn.

Vind je het leuk om het interview terug te zien? Check de video hier.

De ROI op e‑mail is hoog. Als je het goed doet en goed naar je data luistert, kan e‑mail je een hoop opleveren!

Scroll omhoog