De do’s en don’ts van In-App Messaging

Geschreven door Marissa Reijngoud

In-App Messaging is een geweldig kanaal om meer engagement te halen uit je app. Dit kanaal zorgt ervoor dat je perfect kunt inspelen op de customer journey en op het juiste moment, het juiste bericht ín de app te sturen op het moment dat je gebruiker actief is. Persoonlijk en relevant. Maar hoe zet je dit precies in? En wat zijn absolute no go’s als het gaat om In-App Messaging? Je leest het in deze blog. Wil je weten wat de verschillen tussen Push Notifications en In-App Messaging precies zijn? Die vind je in onze eerdere blog daarover!

Nieuwe gebruikers

Don’t: laat niet iedereen hetzelfde (onpersoonlijke) bericht zien.

Je hebt maar 1 kans op een goede eerste indruk. Gebruik die kans goed! Een gebruiker heeft dan wel je app gedownload, maar hij is nog geen vaste gebruiker. Als je iedereen op dezelfde onpersoonlijke manier behandelt, is het lastiger om een connectie te maken met je nieuwe gebruiker.

Do: spreek de nieuwe gebruiker persoonlijk aan

Het kan al zo simpel zijn als de gebruiker te begroeten met een voornaam. Dit zorgt ervoor dat het vertrouwen in de app toeneemt. Neem vervolgens de gebruiker stap voor stap mee door de app en leg uit hoe verschillende functionaliteiten werken. Geef de gebruiker daarbij wel de mogelijkheid om deze uitleg over te slaan, zodat ze zelf de touwtjes in handen hebben. Heb je verschillende doelgroepen die jouw app gebruiken? Stel de nieuwe gebruiker dan aan het begin een paar korte vragen, zodat je weet met wie je te maken hebt en dat je gepersonaliseerde communicatie kan sturen. De beste in-app berichten geven de gebruiker het gevoel dat de app speciaal voor hen is gemaakt. Stel dus altijd de gebruiker voorop in je communicatie.

Timing

Don’t: stoor de gebruiker niet op een verkeerd moment

Ben je net lekker door een app aan het scrollen, krijg je een pop-up of je diezelfde app wilt beoordelen… Irritant! Je klikt ‘m zo snel mogelijk weg, maar houdt er wel (onbewust) een geërgerd gevoel aan over. Óf je denkt: ja is goed, ik geef wel en beoordeling. Vervolgens wordt je naar een compleet andere omgeving gestuurd, ben je vooral bezig met de beoordeling en niet meer waar je oorspronkelijk voor in de app was. Gemiste commerciële kans voor de makers van de app dus.

En hoe helpt dit de customer journey van de gebruiker? Niet. Stel dus altijd de gebruiker voorop in je communicatie en zorg ervoor dat je ze niet onnodig stoort in hun customer journey.

Do: spreek de gebruiker op het juiste moment aan

Kijk goed naar de customer journey van de klant. Waar is hij mee bezig, wat probeert hij te bereiken en heeft hij daar misschien hulp bij nodig? Dan is een in-app bericht waardevol! Je helpt de gebruiker dan echt een stap verder te komen in de customer journey. Denk bijvoorbeeld aan een maattabel bij kleding of de vraag of je een prijs-alert wilt instellen als je vliegtickets aan het bekijken bent. In dat laatste geval, vraag je direct toestemming om een Push Notification te sturen, waardoor je ook op andere momenten onder de aandacht komt bij je doelgroep. Let wel op de timing van dit bericht! Ga ze niet al ‘helpen’ als ze amper de tijd hebben gehad om te kijken naar hun zoekresultaten of het zojuist open geklikte scherm.

Segmentatie

Don’t: verstuur niet hetzelfde bericht naar elke gebruiker

Misschien gebruik je inmiddels al een voornaam en verstuur je je bericht op het juiste moment, maar als je vervolgens alle communicatie naar elke gebruiker verstuurt, sla je alsnog de plank mis. Een gebruiker in een app van de bouwmarkt die op zoek is naar verf, is hoogstwaarschijnlijk niet geïnteresseerd in een korting op dakbedekking. Kijk daarom goed naar wíe je de berichten stuurt.

Do: segmenteer je communicatie voor een groter effect

Weet wie je gebruiker is. Dit kun je, zoals ik eerder vertelde, te weten komen door de gebruiker vragen te stellen. Maar kijk ook zeker naar het gedrag van de gebruiker. Welke pagina’s of producten heeft hij bezocht, welke producten heeft hij al eerder gekocht? Met in-app messaging via Clang kun je de profielen gebruiken die je al hebt gemaakt met de andere kanalen. Zo weet je het gedrag van je contact via bijvoorbeeld mail, SMS, Push Notifications en in-app! Hierdoor kun je super relevante berichten sturen naar je doelgroep

Kanalen

Don’t: in-app messaging inzetten als enige kanaal

In-app messaging is een perfect kanaal om te gebruiken als mensen actief zijn in je app. Als je het goed inzet, verhoog je met in-app messaging de engagement van de gebruiker in de app. Maar wat als ze daar niet meer komen? Dan heb je niemand om naar te communiceren. Staar je dus niet blind op in-app messaging om contact te houden met je doelgroep.

Do: combineer in-app messaging met Push Notifications en e-mail

Zet elk kanaal in z’n eigen kracht. Met Push Notifications zorg je ervoor dat de gebruiker op het juiste moment weer wordt getriggerd om naar de app te gaan. Of als ze hun aankoop niet hebben afgemaakt, kun je ze hieraan herinneren met een Push Notification. Hetzelfde geldt voor e-mail: met dit kanaal kun je relevante content sturen op basis van customer journey van de gebruiker en hen stimuleren weer naar de app te aan. In Clang kun je alle kanalen met elkaar combineren. Je verzamelt alle klantgedrag in Clang, waardoor je hier ook weer op kunt acteren en je communicatie met de klant naadloos aansluit op zijn if haar interesses.

Alle kanalen werken het beste samen als je ze in hun eigen kracht zet in een omnichannel strategie. Communiceer niet elke boodschap via elk kanaal, maar kies strategisch welke boodschap je waar communiceert om het grootste effect te behalen.

Wil jij vrijblijvend sparren over hoe jij in-app kunt inzetten of heb je andere vragen?
Neem contact op

Geen blog meer missen?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

  • Door je in te schrijven voor onze nieuwsbrief, ga je akkoord met het Privacy Statement van e-Village en kunnen je gegevens worden gebruikt voor marketingdoeleinden. Je kunt je hiervoor op elk moment afmelden.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Bekend van: