Home Blog De invloed van CRM en DMP op email

De invloed van CRM en DMP op email

De invloed van CRM en DMP op email

Geschreven door Femke van Zelst / 17 november 2017 / Data

Tegenwoordig is het verzamelen en beheren van klantgegevens ontzettend belangrijk voor organisaties. Een goede en up-to-date database kan dan ook een hoop voordelen met zich meebrengen. Maar hoe zorg je ervoor dat al deze data beheersbaar blijft en hoe bereik je met al die data een beter bedrijfsresultaat? In dit blog lees je meer over de invloed van Customer Relationship Management (CRM) en Data Management Platforms (DMP) op email.

Customer Relationship Management (CRM)

Customer Relationship Management (CRM) is een bedrijfsstrategie gericht op het realiseren van de langetermijndoelstellingen van de organisatie en het creëren van een duurzaam concurrentievoordeel. In deze marketingvisie staan niet de onderneming en het product centraal, maar juist de wensen en behoeften van de klant. Het doel is om maximaal aan klanten te kunnen verdienen door hen tevreden te stellen en een langdurige relatie op te bouwen. Bij Customer Relationship Management staat klantgerichtheid hoog in het vaandel. Hierbij is het van belang dat de organisatie de behoeften en eigenschappen van de klant goed kent. Daarvoor moeten veel gegevens verzameld worden om vervolgens met elkaar in verband te worden gebracht. Denk hierbij aan contactgegevens, interesses, voorkeuren en bestelhistorie. Al deze gegevens worden opgeslagen in het CRM-systeem. Hoe beter je de klant kent, des te beter je kunt inspelen op zijn wensen en behoeften.

Data Management Platform (DMP)

Een Data Management Platform (DMP) is een plek waar alle verzamelde data samenkomt en met elkaar wordt gecombineerd, zodat er een duidelijk klantprofiel ontstaat van de bezoekers van je website of platform. Een CRM houdt gegevens bij over bezoekers die al klant zijn, maar een DMP biedt de mogelijkheid om profielen op te bouwen van zowel klanten als niet-klanten. Daarnaast vult een DMP de CRM-data van klanten aan met gedragsdata. Een DMP wordt voornamelijk ingezet voor het pushen van data naar een platform waar deze data nog niet beschikbaar is. De data is dan ook vooral afkomstig van externe databronnen. Er wordt onderscheid gemaakt tussen drie soorten data.


First party data

First party data wordt regelrecht uit de eigen klantendatabase verzameld, zoals websitebezoeken, paginabezoeken en aankoopgeschiedenis.


Second party data

Second party data is first party data van andere bedrijven die met jouw first party data geruild wordt. Het gaat hierbij vaak om data van bedrijven die in hetzelfde segment opereren.


Third party data

Third party data wordt verzameld door dataverzamelingsbedrijven en wordt verkocht aan bedrijven voor gebruik. Deze data wordt gebruikt om marketingsegmenten te maken en een hogere waarde te creëren.

First, second en third party data

Figuur 1: First, second en third party data

De verbinding tussen CRM en DMP

Door de data uit CRM en DMP aan elkaar te koppelen zijn marketeers in staat om 95% van hun database overal op het internet te bereiken. Marketeers krijgen hierdoor veel inzicht in waar de (potentiële) klant zijn tijd doorbrengt op het internet, hoe hij zich online gedraagt en welke koopgewoonten hij heeft.

En dan? Wat doe je met al die data?

Door alle data in kaart te brengen kun je een 360-graden-klantprofiel creëren. Een 360-graden-klantprofiel brengt naast geslacht, leeftijd en aankopen, ook gedragsdata in kaart. Verder bekijkt het waar de klant gevoelig voor is, wat voor een type klant het is en hoe de klant zich gedraagt ten opzichte van andere klanten. Een 360-graden-klantprofiel is dus een zeer compleet plaatje van een klant.

Door de DMP te koppelen met je emailmarketingsoftware en de data regelmatig te synchroniseren, kun je de klant in alle fases van de customer journey met de juiste boodschap benaderen. Wanneer de klant zich bijvoorbeeld in de oriëntatiefase bevindt, kun je een email sturen met meer informatie over je product. En als je weet dat de klant interesse in je product heeft en zich in de beslissingsfase bevindt, dan kun je hierop inspelen door een email te sturen met een gerichte aanbieding. Email is een ideaal kanaal om meer traffic naar je website te genereren, service te verlenen en de verkoop te stimuleren. Door met data uit je DMP gepersonaliseerde emails te sturen, behaal je meer conversie én bouw je een duurzame relatie met de klant op. Er zijn overigens nog veel meer mogelijkheden als je een goed DMP en 360-graden-klantprofiel hebt. Zo kun je hiermee onder andere nog:

  • Segmenteren op basis van verzendmoment van de email.

  • Segmenteren op basis van waar iemand gevoelig voor is.

  • Gebruikmaken van unieke emailinhoud voor iedere klant.

Tot slot heeft de emailmarketing weer invloed op je CRM en DMP. Want door het meten van het open- en het klikgedrag ontvang je data die je kunt gebruiken voor het klantprofiel. En zo is het cirkeltje weer rond.

Scroll omhoog