Inspiratie: Breng de ‘rush’ terug in de retail

Geschreven door Femke van Zelst

De retail is in 2020, tot dusver, goed voor maar liefst 23 biljoen dollar. Desondanks staat de branche, mede door de coronacrisis, voor nieuwe grote uitdagingen. Wat kunnen er eraan doen om het tij te keren en de kracht van de winkelstraten optimaal te benutten? 

Marketingstrategieën

Er is geen beter gevoel dan naar een winkel te gaan en halsoverkop voor een item te vallen. Door gebruik te maken van online technieken kunnen we de consument van de bank af trekken en weer terug in de winkel krijgen om vervolgens een langdurige klantrelatie op te bouwen. Maar hoe? Door meer inzicht te krijgen in het ROPO-effect (Research Online Purchase Offline) binnen jouw organisatie en de klant een volledige omnichannel ervaring te bieden. Stuur een slimme e-mailcampagne met daarin interessante items voor je ontvanger en biedt hem een persoonlijk voordeel waarmee hij dit item via een mobiele coupon met een automatisch gegenereerde unieke barcode, met één simpele scan bij de kassa kan kopen.

Basiselementen van een omnichannel ervaring voor retailers

Er zijn drie basiselementen van een omnichannel ervaring voor retailers. We noemen ze hieronder.

  • E-mailmarketing
    Een e-mailmarketingstrategie toepassen waarbij je klanten en prospects worden getriggerd om te klikken en vervolgens de moeite nemen om naar de fysieke winkel te komen. Persoonlijke, unieke coupons passen hier erg goed bij.
  • Mobile App Marketing
    Push Notifications kunnen ook een goed kanaal zijn om je klanten rechtstreeks vanuit de app op de hoogte te stellen van een aanbieding en de Mobile Inbox is een goede plek om berichten met de coupons in op te slaan. Push Notifications op basis van locatie werken heel goed. Stuur je klant bijvoorbeeld een pushbericht zodra hij zich binnen een straal van 200 meter van je winkel begeeft.
  • Persoonlijke coupons en kortingscodes
    Het creëren van digitale unieke coupons en kortingscodes, die via alle kanalen beschikbaar zijn, kan heel gemakkelijk via Clang! Onze partner Retail Rush is een fantastisch platform die je in staat stelt om deze codes op de kassa’s van nagenoeg alle retailketens in Nederland en Europa te verzilveren. Zonder technische implicaties.

Voordelen van digitale coupons in je omnichannel marketingstrategie

Wanneer je persoonlijke coupons op de juiste manier implementeert in je omnichannel marketingstrategie kan dat een hoop voordelen met zich meebrengen. Hieronder noemen we er een aantal.

  • Het verhoogt de bezoekersaantallen in de winkel en daarmee de kans op meer omzet.
  • Het maakt het makkelijker om gerichte, gepersonaliseerde acties te verspreiden onder verschillende segmenten van je doelgroep.
  • Gepersonaliseerde aanbiedingen zijn een goedkope manier om klantloyaliteit mee te belonen.
  • Je krijgt een compleet beeld van het effect van campagnes, kanalen en verkooplocaties, doordat je via Clang en Retail Rush de customer journey inzichtelijk maakt.
  • Online campagnes kunnen eenvoudig en on the fly worden aangepast en geoptimaliseerd.
  • Je kunt klantdata op een slimme en subtiele manier gebruiken.

Aan de slag!

Het mag duidelijk zijn dat het gebruik van persoonlijke digitale coupons een hoop voordelen met zich meebrengt. Hieronder geven we je een aantal voorbeelden hoe je op een slimme en efficiënte manier gebruik kunt maken van persoonlijke digitale coupons.

Loyaliteitsherkenning – Een gift na een aankoop

Je grootste fans zijn de mensen die al eerder iets bij je gekocht hebben. Door slim gebruik te maken van e-mailflows kun je iemand stimuleren om een tweede en een derde aankoop te doen. Wanneer de consument keer op keer voor jou kiest, kun je een langdurige vruchtbare relatie opbouwen.

Breid je database uit – Geef korting bij aanmelding voor de nieuwsbrief

Laat je database groeien door persoonlijke coupons aan te bieden wanneer mensen zich inschrijven voor je nieuwsbrief. Dit kan via landingspagina’s en formulieren op je website. Het geven van korting vergroot mogelijk je bereik en helpt je relaties met potentiële klanten op te bouwen.

Zet een product in de spotlights – Bied een product aan met een vaste kortingsprijs

Dit kan heel eenvoudig zijn, zoals ‘’alleen deze week 10 euro korting op een koptelefoon’’. Dit is de meest populaire manier van het gebruik van digitale coupons. Mensen snappen de actie waardoor ze eerder geneigd zijn om er gebruik van te maken.

Make retail real again

In tijden van corona neemt onze behoefte aan persoonlijke relaties toe. Dit is dan ook een goed moment om je klanten voorop te stellen en ze tot held van je merk te maken. Beheer, meet en vergroot de bezoekersaantallen in je winkel om je omzet te verhogen. Neem contact met ons op zodat we samen de winkelstraat nieuw leven in kunnen blazen.

Geen blog meer missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Door je in te schrijven voor onze nieuwsbrief, ga je akkoord met het Privacy Statement van e-Village en kunnen je gegevens worden gebruikt voor marketingdoeleinden. Je kunt je hiervoor op elk moment afmelden.

Bekend van: