Home Blog AMP Email

Deel dit artikel

AMP email

Clang ondersteunt AMP Email

Geschreven door Wilbert Heinen / 8 juli 2019 / Innovatie / Design

Vorig jaar werd AMP Email voor e‑mail gelanceerd door Google. AMP is het open source email project van Google. Clang maakt het als eerste Europese ESP mogelijk om AMP emails op te maken! We geven je graag een overview van de mogelijkheden van AMP Email.

Wat is AMP ook alweer?

AMP staat voor Accelerated Mobile Pages en is een open source project van Google. Met AMP worden de prestaties van web content en advertenties verbeterd door de laadtijd te verkorten en dus een betere gebruikerservaring - met name op mobiel - te leveren. Het doel van AMP Email is om e‑mails van statische documenten naar dynamische omgevingen om te zetten, vergelijkbaar met webpagina's.

Wat houdt AMP Email dan in?

AMP Email maakt directe interactie met de content in je e‑mail mogelijk, zonder de e‑mail te verlaten. Denk bijvoorbeeld aan het reageren op event of het invullen van een survey, zonder naar een landingspagina te worden gestuurd. Een ander belangrijk onderdeel van AMP Email is het automatisch updaten van informatie in de e‑mail. Denk bijvoorbeeld aan de prijzen in een promotionele e‑mail. De prijzen worden automatische geupdatet, waardoor aanbiedingen altijd de juiste prijs laten zien. Maar denk bijvoorbeeld ook een recommendations. Door AMP Email kun je altijd de meest recente recommendations laten zien! Deze functionaliteit is voor veel (e‑mail)marketeers de heilige graal!

Interactieve elementen zoals image galleries en accordeons zien we steeds vaker terugkomen binnen e‑mail, maar met AMP Email kun je bovenstaande voorbeelden veel simpeler opzetten en inzetten. Bedrijven die nu al experimenteren met AMP Email zijn Booking.com, Pinterest en Doodle. Hieronder enkele voorbeelden.

Booking.com interactie voorbeeld

Booking.com

Pinterest interactie voorbeeld

Pinterest

Doodle interactie voorbeeld

Doodle

Wanneer kunnen we AMP Email gebruiken?

NU! Clang is namelijk de eerste ESP die AMP Email ondersteunt! Door het toevoegen van een nieuwe MIME-type, wordt de AMP Email automatisch geladen als de e‑mailclient dit ondersteunt. Wordt AMP Email niet ondersteunt door de e‑mailclient, dan wordt er op text/plain of text/html teruggevallen.

Er is wel een uitdaging op het gebied van analytics. Kliks zijn namelijk geen clickthroughs meer en gaan dus ook niet meer direct naar een landingspagina. Ook kun je niet meer simpelweg een trackingpixel afbeelding gebruiken, omdat de standaard html voor een afbeelding niet wordt ondersteund binnen AMP Email en je hiervoor dus <amp-img> moet gebruiken om een open te meten. Deze uitdaging wordt uiteraard meegenomen in de verdere ontwikkeling van AMP Email binnen Clang.

Gmail ondersteunt AMP Email al, andere grote e-mailclients als Outlook.com, Yahoo! Mail, en Mail.ru hebben ook aangegeven dit op korte termijn te gaan doen. Dan is AMP Email al voor bijna 40% van je klanten beschikbaar!

Wil je meer weten over AMP Email, of wil je AMP Email integreren in jouw e-mailmarketing? Wij maken het mogelijk!

Scroll omhoog