Home Blog AMP email

Deel dit artikel

AMP email

Clang gaat AMP ondersteunen

Geschreven door Wilbert Heinen / 10 april 2019 / Innovatie / Design

Vorig jaar werd AMP e‑mail voor e‑mail gelanceerd door Google. Het open source email project van Google. We kunnen nu alvast bekendmaken dat medio 2019 het mogelijk zal zijn om, als eerste Europese ESP, in Clang AMP e‑mails op te maken. Hoe dat eruit komt te zien zullen we in de komende maanden laten weten. Hieronder geven we je in ieder geval een overview van de mogelijkheden van AMP e‑mail.

Wat is AMP ook alweer?

Google AMP staat voor Accelerated Mobile Pages en is een open source project van Google. Het doel van AMP is om de prestaties van web content en advertenties te verbeteren en hierdoor de laadtijd te verkorten en dus een betere gebruikerservaring, met name op mobiel, te leveren. Het doel van AMP voor e‑mail is om e‑mails van statische documenten naar dynamische omgevingen om te zetten, vergelijkbaar met webpagina's.

Wat houdt AMP e‑mail dan in?

Google AMP e‑mail maakt het mogelijk om direct te interacteren met de content in je e‑mail, zonder de e‑mail te verlaten. Denk bijvoorbeeld aan het reageren op event of het invullen van een survey, zonder naar een landingspagina te worden gestuurd. Een ander belangrijk onderdeel van AMP is het automatisch updaten van informatie in de e‑mail. Denk bijvoorbeeld aan de prijzen in een promotionele mail. De prijzen worden automatische geupdatet, waardoor aanbiedingen altijd de juiste prijs laten zien. Maar denk bijvoorbeeld ook een recommendations. Door AMP e‑mail kun je altijd de meest recente recommendations laten zien! Deze functionaliteit is voor heel wat (e‑mail)marketeers zo’n beetje de heilige graal!

Interactieve elementen zoals image galleries en accordeons zien we steeds vaker terugkomen binnen e‑mail, maar met AMP e‑mail kun je bovenstaande voorbeelden veel simpeler opzetten en inzetten. Bedrijven die nu al experimenteren met AMP e‑mail zijn Booking.com, Pinterest en Doodle. Hieronder enkele voorbeelden.

Booking.com interactie voorbeeld

Booking.com

Pinterest interactie voorbeeld

Pinterest

Doodle interactie voorbeeld

Doodle

Wanneer kunnen we het gebruiken?

Vanaf de zomer kun je in Clang e‑mails gaan opmaken die AMP e‑mail ondersteunen. Door het toevoegen van een nieuwe MIME-type, wordt de AMP e‑mail automatisch geladen als de e‑mailclient dit ondersteunt en zal terugvallen op text/plain of text/html in e‑mailclients die dit niet ondersteunen.

Toch is er ook een uitdaging qua analytics aangezien kliks geen clickthroughs meer zijn en niet meer direct naar een pagina gaan. Ook kun je niet meer simpelweg een trackingpixel afbeelding gebruiken, omdat de standaard html voor een afbeelding niet wordt ondersteund binnen AMP e‑mail en je dus hiervoor moet gebruiken om een eventuele open te meten. Deze uitdaging wordt uiteraard meegenomen in de ontwikkeling van AMP e‑mail binnen Clang.

Gmail heeft wel als voordeel dat het wereldwijd qua opens een groot marktaandeel heeft van 26% en daarmee op dit moment op de tweede plek staat in de Email Client Market Share. Hiermee spelen ze een grote rol binnen dit landschap en is Gmail daarom ook extra interessant voor (e‑mail)marketeers. Uiteindelijk wordt de vraag bepaald door de consument. Outlook.com, Yahoo en Mail.ru hebben inmiddels ook aangegeven AMP voor e‑mail te gaan ondersteunen.

Tegenstanders

AMP e‑mail en AMP in het algemeen wordt niet door iedereen met gejuich ontvangen. Een groep mensen, waaronder (e‑mail) developers, die de genoemde doelstellingen en motivatie van Google in twijfel trekken. Volgens hen is AMP geen open source project, maar een gepatenteerd product van Google gebaseerd op open source technieken waarin Google aan de touwtjes trekt en de lijnen uitzet waaraan iedereen moet voldoen.

Men maakt zich zorgen over een monopolie van Google en haar drang om controle en grip op de content van anderen te krijgen. Dit wordt daarom ook wel gezien als een aanval van Google op een open en toegankelijk web. Websites die geen gebruik maken van AMP worden bijvoorbeeld onder de carrousel getoond in zoekresultaten. Zelfs als je website sneller is dan een website die gebruikt maakt van AMP, terwijl Google zegt dat websites die geen AMP gebruiken niet gestraft worden.

Met betrekking tot e‑mail is er een groep die überhaupt interactiviteit in e‑mail in twijfel trekt en vindt dat e‑mail juist een vergankelijk tussenstation is op de reis van je klant naar je website. Goede e‑mailmarketing zorgt er volgens hen voor dat mensen via e‑mail juist uit hun inbox vandaan naar de website gaan waar een uitgebreidere gebruikerservaring kan worden geboden. De website is het feest en de e‑mail de uitnodiging.

Google heeft veel macht op het web en zou deze macht kunnen aanwenden om bijvoorbeeld webstandaarden binnen e‑mail te (her)introduceren en de andere e‑mailclients hierin het goede voorbeeld te geven. Echter heeft Google ervoor gekozen een nieuwe taal te introduceren, waardoor we juist met meer werk te maken krijgen en met meer zaken rekening moeten houden in plaats van ons werk te versimpelen met standaarden.

Los van bovenstaande zorgen denk ik nog steeds dat het interessante ontwikkelingen zijn die bewijzen dat e‑mail springlevend is en door blijft ontwikkelen.

Scroll omhoog