Home Blog A/B testing voor hogere conversie

A/B testing voor hogere conversie

A/B testing voor hogere conversie

Geschreven door Bima Saputra / 19 oktober 2017 / Content / Conversie

Het versturen van e-mails biedt een enorme kans om je conversie te verhogen. Maar dan moeten je e-mails wel zo optimaal mogelijk worden ingezet. Het is daarom verstandig je e-mailcampagnes goed te testen met A/B testing, voor je je e-mails verstuurt. Het testen levert namelijk altijd interessante informatie op. En hoe meer je test, des te beter je jouw doelgroep leert kennen. Het resultaat? Effectieve e-mailcampagnes en een hogere e-mail ROI. Lees hier alles over A/B testing met onze omnichannel marketing automation software Clang.

Split-Run

Binnen Clang heb je verschillende mogelijkheden voor A/B testing. Zo kun je de functionaliteit 'Split-Run' gebruiken. Je selecteert verschillende mailings en het aantal geadresseerden wordt vervolgens evenredig verdeeld over de verschillende mailings. Na de verzending zie je in de statistieken terug welke mailing het beste heeft gescoord.

Smart-Run

Split-Run testing is dus enorm waardevol. Maar er is nog een andere manier om A/B testing toe te passen, namelijk 'Smart-Run'. Deze testmodus werkt ongeveer hetzelfde als een Split-Run. Je verstuurt bij een Smart-Run namelijk ook verschillende varianten naar je doelgroep. Ook bij deze vorm van testen zie je in de statistieken de resultaten terug.

Het voordeel van Smart-Run

Bij Split-Run wordt je aantal geadresseerden evenredig verdeeld over de verschillende mailings. Bij een Smart-Run is dit echter anders. Je kunt namelijk voor je geselecteerde doelgroep een kleine batch kiezen waar je een snelle 'test' op uitvoert. Dit gaat op basis van een percentage.

Smart-Run settings in Clang

Figuur 1: Smart-Run settings

Bij 'Sample size' geef je aan op hoeveel procent van het totale aantal geadresseerden je de A/B testing wilt uitvoeren.

Na verloop van een (vooraf) bepaalde tijd, controleert Clang welke mailing variant het beste heeft gescoord. Deze winnende variant wordt vervolgens aan de rest van de geadresseerden gestuurd.

Smart-Run vs. Split-Run

Het grootste voordeel van Smart-Run ten opzichte van Split-Run, is dat Smart-Run volledig automatisch gaat. Doordat je van tevoren A/B testing uitvoert op een klein percentage van je totale doelgroep, kun je heel effectief testen tijdens je e-mailcampagne.

Bij de test kun je aangeven waar op je wilt testen. Dat kan zijn op:

  • Click Through Ratio (clicks/opens)

  • Aantal clicks

  • Click To Open (aantal opens)

  • Conversie

Click Through Ratio (CTR)

De CTR wordt gemeten door het aantal unieke clicks te delen door het aantal afgeleverde e-mails. Het aantal clicks meet hoe vaak er in totaal wordt geklikt in de e-mail, dus ook als er bijvoorbeeld meerdere keren op dezelfde link wordt geklikt.

Pas je A/B testing toe op de Click Through Ratio of het aantal clicks, dan kun je denken aan een testscenario op basis van content. Dus verschillende CTA-buttons in verschillende kleuren, verschillende verhoudingen in tekst vs. afbeeldingen, kleuren in je e-mail, vormen etc.

Click To Open (CTO)

De CTO wordt gemeten door het aantal unieke clicks te delen door het aantal unieke opens van de e-mail. Test je het aantal opens, dan kun je variëren in onderwerpsregel, verzendnaam of snippet (pre-header). Dit zijn namelijk de eerste onderdelen die je ziet als je een e-mail ontvangt. Als het doel van de test is om meer opens te genereren, dan kun je het beste met deze drie elementen variëren.

Verzendnaam, onderwerpsregel en snippet in e-mail

Figuur 2: Verzendnaam, onderwerpsregel en snippet

  • De onderwerpregel kun je testen op basis van verschillende kernwoorden, gebruik van symbolen, personalisatie enz.

  • Als je wilt testen op basis van verzendnamen, dan kun je bijvoorbeeld denken aan het instellen van een mannelijke of vrouwelijke naam, om te zien wat het beste werkt bij jouw doelgroep. Als je een vast contactpersoon hebt bij de organisatie, kun je deze in de verzendnaam opnemen, in plaats van alleen het bedrijf als afzender in te stellen. Zo kun je de mail persoonlijker en aantrekkelijker maken.

  • De snippet kun je eigenlijk net als de onderwerpregel testen. Hier kun je ook gebruikmaken van symbolen, een aanhef, of verschillende kernwoorden gebruiken.

Conversie

Het belangrijkste doel van e-mail is om een zo hoog mogelijke conversie te behalen. Als je A/B testing wilt toepassen om de hoogste conversie te meten, dan test je de relevantie van de content, originaliteit, personalisatie etc. Het conversieresultaat is per organisatie of per campagne anders. Omzetresultaat is een vaak toegepast doel, maar ook het aantal inschrijvingen voor een evenement, downloads of aanmeldingen kan als conversieresultaat gebruikt worden.

Winnende content

De winnende content wordt automatisch verstuurd naar de overige geadresseerden die geen onderdeel waren van de test.

Rapportage

In de rapportage kun je de statistieken van je verzending en welke content gewonnen heeft zien. Hieronder zie je daar een voorbeeld van.

Statistieken A/B-test in Clang

Figuur 3: Statistieken A/B-test

In dit voorbeeld maak ik gebruik van twee verschillende subjectlines. Ik wil graag weten welke subjectline het beste gaat scoren bij mijn doelgroep. Omdat ik twee verschillende subjectlines heb, geef ik tijdens het inplannen aan dat ik wil testen op het aantal 'Click To Opens' (CTO).

Versie 2 heeft een hogere 'Click To Open', dus ontvangt de rest van de doelgroep versie 2 in hun mailbox. Interessante insight:

Het woord “korting" blijkt nog steeds een van de beste incentives om je mail te openen ☺.

Meer weten?

Wil je meer hulp of inspiratie bij het gebruikmaken van de Smart-Run functionaliteit, neem dan contact op met onze afdeling Campaign Services.

Scroll omhoog