Home Blog 8 tips: emailmarketing campagnes voor de feestdagen

Deel dit artikel

Feestdagen campagne

8 tips: emailmarketing campagnes voor de feestdagen

Geschreven door Femke van Zelst / 2 oktober 2018 / Content

Nu het laatste kwartaal van dit jaar officieel is begonnen, wordt het tijd om aan de slag te gaan met de emailmarketing campagnes voor de feestdagen. Want over 6 weken komt de Goedheiligman alweer aan in Nederland en 5 weken daarna zit je gezellig aan het kerstdiner. De decembermaand is hét moment om je conversie flink te laten stijgen. In dit blog geven we je daarom 8 tips voor een succesvolle eindejaars emailmarketingactie.

Het aantal online aankopen stijgt al jaren. De omzet van Nederlandse webwinkels bedroeg in 2017 € 22,5 miljard. Dat is een groei van maar liefst 13% ten opzichte van het jaar daarvoor. Het aantal aankopen per online koper lag in Q4 van 2017 hoger dan in de andere kwartalen.

Email tip 1: bereid je goed voor

Je mailings zien er uiteraard heel het jaar door goed gestyled uit. Echter is het tijdens deze periode nóg belangrijker om alles tot in de puntjes verzorgd te hebben. Je kunt tijdens deze periode namelijk gemakkelijk een hogere conversie behalen, dus het is heel belangrijk dat je van deze mogelijkheid gebruikmaakt. Een goede voorbereiding is hierbij het halve werk. Er is niets frustrerender dan op het laatste moment nog een aantal aanpassingen te moeten maken. Of je klanten een mailing te sturen die niet voldoet aan hun verwachtingen.

Email tip 2: maak het persoonlijk

Zorg ervoor dat in deze periode van het jaar je mailings nog even net wat persoonlijker zijn dan in andere periodes. En dan bedoelen we niet alleen dat je de voornaam van de ontvanger in de subjectline moet verwerken, maar dat je moet gaan spelen met de content. Toon bijvoorbeeld op basis van interesse of leeftijd een persoonlijke aanbieding. Plaats daar een countdown timer bij om duidelijk te maken dat het een tijdelijke aanbieding betreft en je hebt gegarandeerd een hogere conversie.

Email tip 3: wees gul

De decembermaand is dé tijd van het jaar om cadeautjes weg te geven. Wil je je vaste klanten aan het einde van het jaar bedanken voor hun loyaliteit? Of wil je nieuwe klanten bedanken voor de goede stap die zij gezet hebben? Wat je reden ook is, het weggeven van cadeautjes kan je sales laten stijgen. Daarnaast verhoogt het de merkloyaliteit en krijg je er positieve mond-tot-mondreclame door. En wat zou je dan cadeau kunnen geven? Bijvoorbeeld een speciale korting, gratis verzending of een gratis product.

Email tip 4: denk verder dan de gevers

Iedereen legt zichzelf wel eens in de watten en helemaal tijdens de feestdagen. Speel hier daarom op in door een emailcampagne te maken die mensen eraan herinnert ook eens aan zichzelf te denken. Door hen in je email cadeaus te laten zien waar zij zichzelf op kunnen trakteren, kun je dat goed stimuleren. Dit doe je natuurlijk allemaal op basis van interesses en orderhistorie.

Email tip 5: ga voor het wow-effect

De periode rond de feestdagen is hét moment om extra uit te pakken, dus ga even goed voor zitten! Gooi er een keer een hoger budget tegenaan en denk out of the box. Of bundel de krachten en werk met een andere partij samen voor een mooie feestdagenactie. Vergeet ook zeker niet om een abandoned shopping cart campagne in te stellen. Daar valt namelijk nog een hoop omzet uit te halen.

Email tip 6: make it easy

Met wie vier je de kerstdagen? Wat staat er op het menu? Ga je zelf koken of reserveer je een tafel bij je favoriete restaurant? En wat ga je iedereen cadeau doen? Tijdens de feestdagen is het chaos ten top. Het laatste wat je wilt is je ontvanger nog meer irritatie geven door het hem onnodig moeilijk te maken als jij bijvoorbeeld je afspraken niet na kunt komen. Beloof geen gouden bergen in je emails, zeker niet als je die niet na kunt komen (denk aan bezorgtijden). Wees daarom duidelijk in je communicatie omtrent beloftes. Adviseer de klant bijvoorbeeld voor een bepaalde datum te bestellen zodat de bestelling nog voor de kerst in huis is. En zorg dat alles soepel verloopt en de doorlooptijd voor de klant zo kort mogelijk is.

Email tip 7: spring eruit

Je bent echt niet de enige in de inbox van je ontvanger tijdens de feestdagen. Zorg er daarom voor dat je mail eruit springt. Door te onderzoeken waar jouw klant behoefte aan heeft en hierop in te spelen maak je dat verschil. De onderwerpregel speelt hierin een belangrijke rol. Is het een paar dagen voor kerst? Laat in de onderwerpregel dan bijvoorbeeld weten dat als de ontvanger nu iets bestelt, hij het voor de kerst nog in huis heeft. Of creëer het gevoel van urgentie met een count down timer in je mailing. Wil je content op dezelfde plek in je mail kwijt? Daar is een Image Gallery perfect voor! Wil je eens sparren over hoe je er met je mailing eruit kunt springen? De email experts van Campaign Services plannen graag een brainstorm met je in!

Email tip 8: combineer!

Je zou op basis van bovenstaande tips kunnen kiezen met welke je aan de slag gaat, maar nog beter is natuurlijk om de tips te combineren!

De leukste periode van het jaar

Naast alle gezelligheid is dit als marketeer natuurlijk de leukste periode van het jaar. Het is dé periode waar je je creativiteit in kwijt kunt. Dus plan een middagje in met je marketingcollega’s en gooi je creatiefste ideeën op tafel! Wil je met onze Email Experts sparren? Dat kan natuurlijk ook! Laat hier je gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op. Wij wensen je veel succes met de voorbereidingen en alvast hele fijne feestdagen.

Scroll omhoog